پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر تعاون روستایی استان خبر داد

راه اندازی 100 روستا بازار در خراسان رضوی تا پایان سال جاری اقتصادي

راه اندازی 100 روستا بازار در خراسان رضوی تا پایان سال جاری
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: 87 روستا بازار در کل کشور تشکیل شده که 43 روستابازار مربوط به خراسان رضوی قرار دارد. درحال حاضر بیشترین روستا بازار در کشور مربوط به استان است. همچنین 100 روستابازار دیگر تا پایان سال در خراسان رضوی راه‌اندازی خواهد شد.

ایرج ناصری مقدم در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی که در 27 خرداد در سالن اجتماعات تعاون روستایی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان تعاونی روستایی از دو قسمت دولتی و شرکت‌ها و اتحادیه‌های خصوصی تشکیل شده که به مجموع آن شبکه تعاون روستایی می‌گویند. سازمان تعاون روستایی با 144 نفر نیرو در سطح استان وظیفه هدایت، حمایت و نظارت ابن بخش‌ها رابه عهده دارد. مجموع تشکل‌هایی که درحال حاضر تحت نظارت این سازمان هستند، 697 تشکل است. این تشکل‌ها شامل شرکت‌های تعاون روستایی و اتحادیه‌های مربوطه، تعاونی‌های تولید و تشکل‌های تخصصی کشاورزی مانند دامداران، مرغداران، گاوداران، زنبورداران، پرورش‌دهندگان کرم ابریشم و.... است.
وی افزود: در کنار این موارد، سمن‌های نظام‌های صنفی و کالاهای کشاورزی در هر32 شهرستان فعالیت می‌کنند.
خرید 5194 تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: شبکه تعاون با 697 تشکل و اتحادیه در سطح استان در سال‌های گذشته و سه ماه سال جاری، خدماتی بسیاری را عرضه کرده‌اند که این خدمات تنوع بالایی دارد. خرید گندم در کلیه مراکز خرید در حال حاضر در حال انجام است و تا امروز 5194 تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی خریداری شده است. این نکته قابل ذکر است که سال گذشته تقریبا 107 هزار تن گندم مازاد توسط کشاورزان تحویل شبکه تعاون روستایی شد.
خرید تضمینی 1794 تن کلزا در خراسان رضوی
ناصری مقدم افزود: همانطور که می‌دانید کلزا نیز مثل گندم از طریق سازمان غله خریداری می‌شد و شبکه تعاون روستایی مباشر غله بود. امسال خرید تضمینی کلزا نیز از طریق آستان قدس انجام می‌شود و اتحادیه ما مباشر آستان قدس است و در مراکز همه شهرستان‌هایی که کشت کلزا انجام می‌شود، مرکز خرید داریم. تا این لحظه 1794 تن کلزا تحویل شده که بیش از 64 درصد مبلغ آن توسط آستان قدس پرداخت شده است. در سال گذشته 7901 کیلوگرم کلزا توسط شبکه تعاون روستایی خریداری شد.
وی در رابطه با خریدهای توافقی و حمایتی بیان کرد: یکی از وظایف شبکه تعاونی روستایی، کم کردن دغدغه کشاورزان در امر بازار است. در همین راستا در سال گذشته بیش از 830 هزار تن خرید توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی انجام شد ‌. همچنین در سه ماهه اول سال جاری، بیش از 73 هزار تن خرید توافقی روی انواع محصولات داشته ایم. یکی از مباحثی که معمولا توسط شبکه تعاونی روستایی برای حمایت از بخش تولید انجام می‌گیرد، خریدهای حمایتی است. در سال گذشته 12 هزار و 400 تن خرید حمایتی زعفران توسط شبکه تعاون روستایی انجام شده که هنوز هم در انبارهای استاندارد نگهداری می‌شود. در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز 47 تن خرید حمایتی کشمش صورت گرفته است.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: یکی از وظایفی که عمدتا به شبکه تعاون روستایی کمک می‌کند، مجموعه خدمات دولتی است. این کار چندسال است که توسط شبکه تعاونی روستایی به عنوان مباشر سازمان غله انجام می‌شود. در سال گذشته بیش از 136 هزار تن آرد توسط شبکه تعاونی روستایی در روستاها توزیع شد و در سه ماه سال جاری هم تقریبا 23هزار تن توزیع آرد روستایی انجام شده است.
توزیع 29هزار تن کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم درسال جاری
ناصری مقدم خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی، تامین نهاده‌های کشاورزی برای بخش تولید در نزدیک‌ترین مکانی است که کشاورز بتواند به نهاده‌ها دست پیدا کند، است. عمده نهاده‌ها، کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که در بخش تولید نقش به سزایی دارد. در این زمینه در سال گذشته بیش از 139 هزار تن کود توسط شبکه تعاونی روستایی توزیع شد و در سه ماه امسال هم حدود 29هزار تن توزیع کودهای نیتروژن فسفر و پتاسیم را داشتیم.
وی تصریح کرد: در رابطه با بحث تولید، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بذر است. تولید بذر، ضدعفونی، سورت بندی و لیبل‌دار کردن بذور اصلاح شده توسط شبکه تعاونی روستایی به کمک بخش کشاورزی می‌آید. در سال گذشته بیش از 24 هزار تن بذور اصلاح شده تولید و توزیع کرده‌ایم. همچنین در سال جاری تا امروز 2200 کیلوگرم بذر اصلاح شده تولید و نگهداری شده که بتوانیم بعدا توزیع را انجام دهیم.
ناصری مقدم ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، تولید محصول سالم و کاهش استفاده از سموم است ولی گاهی اوقات نیاز است که مبارزه شیمیایی صورت گیرد. یکی از نهاده‌هایی که توسط شبکه تعاونی روستایی در این راستا توزیع می‌شود، سموم است. در سال گذشته بیش از 621 هزار لیتر سم در شبکه تعاونی روستایی در سطح استان برای کشاورزان توزیع شد و امسال هم در سه ماهه اخیر بیش از 61هزار لیتر سم، تهیه و توزیع شده است.
وی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های عمده شبکه تعاونی روستایی و سازمان تعاونی روستایی؛ مباحث سامان‌دهی مجامع، کلاس‌های آموزشی، ارزش‌یابی تعاونی‌ها و حسابرسی‌های تعاونی‌ها است. سازمان تعاون روستایی هرساله تمام تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها را از طریق اتحادیه نظارت که بخش خصوصی است، حساب‌رسی انجام می‌دهد.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی افزود: در حسابرسی‌ها شرکت‌ها می‌توانند حسابرسی مقبول، مشروط یا مردود داشته باشند. در 697 تشکل در سطح استان مردود نداشتیم. تعداد زیادی مقبول بودند، یعنی ایرادی در عملیات مالی‌ آن‌ها مشاهده نشده و تعدادی هم مشروط است.
وی ادامه داد: این موارد عینا در جلسه مجمع به هیات مدیره و اعضا و ارکان شرکت اطلاع داده می‌شود که این موارد را اصلاح کنند. در کنار حسابرسی‌های سالیانه‌ای که برای شرکت‌ها انجام می‌شود، یکی از وظایفی که سازمان تعاونی روستایی بر عهده دارد حسابرسی عملیاتی است. حساب‌رسی عملیاتی بر حسب تشخیص خود سازمان یا دستگاه‌های نظارتی و یا ایجاد یک فعل خلاف امکان دارد به ما منعکس شود. این مورد برای تشویق هم صدق می‌کند، صرفا برای رسیدگی تنبیهی نیست. در سال گذشته 350 حسابرسی عملیاتی انجام شده که رقم بسیار بالایی است. خیلی از آنها منجر به اصلاح ساختار در تشکل شده است.
ناصری مقدم در خصوص برگزاری مجمع اشاره کرد: از سال گذشته با توجه به بیماری کرونا، مشکلاتی در برگزاری مجمع داشتیم، با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی در بعضی مکان‌ها وزارت بهداشت اجازه برگزاری مجمع را نداده است ولی باوجود همه این مشکلات توانستیم در سال گذشته 130 مجمع را به صورت حضوری برگزار کنیم.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، این شرکت‌ها قدمت زیادی دارد. قدمت شرکت‌های تعاونی روستایی به سال‌های 1313 بر می‌گردد. قدمت شرکت‌های تعاونی تولید از سال 1347 است و شرکت‌های کشاورزی هم از سال 47 به بعد تاسیس شده‌اند. به همین دلیل پایش را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم با این تفکر که افراد فوت‌شده و افراد خروج پیدا کرده از منطقه به علت جدایی جغرافیایی دیگر نمی‌توانند سهام‌دار باشند. پارسال پایش را در 50 درصد شرکت‌هایمان به خصوص در تعاونی‌های کشاورزی مثل دامداران، مرغداران و ... انجام داده‌ایم و 50 درصد دیگر پایش در حال انجام است.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی بیان کرد: پیرو این پایش طرح ساماندهی مجامع را داشته‌ایم، در سال گذشته با توجه به جلوگیری و ممانعت از برگزاری مجمع در 25 شرکت ساماندهی مجمع را انجام دادیم. ساماندهی مجمع، تغییراتی‌ است که در بدنه هیات مدیره انجام می‌شود. پایش یعنی افرادی در هیئت مدیره قرار بگیرند که تحصیلات عالیه و سن کمی داشته باشند.
ناصری مقدم با اشاره به رویکرد راه‌اندازی استارت‌آپ، باراندازها و روستابازارها گفت: استارت‌آپ را در دی‌ماه سال گذشته به نام روستابازار کارآفرینان خراسان رضوی به ثبت رسانده‌ایم که درحال حاضر اقلام مورد نیاز مردم از طریق فضای مجازی ارائه می‌شود و احتمالا از هفته آینده مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی کالاهای موردنیازشان را خریداری کنند که بیشتر کالاهای مزرعه است. این فرایند با 2500 کالا شروع شده که در آینده امیدواریم ارقام کالاها بیشتر شود.
43 روستابازار در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند
وی عنوان کرد: فرایند دیگر بحث راه‌اندازی روستابازارها بود که از دی‌ماه سال گذشته شروع شد. اولین روستابازار کشور در مشهد افتتاح شد و درحال حاضر بیشترین روستا بازار در کشور مربوط به خراسان رضوی است. 87 روستابازار در کشور تشکیل شده که 43 روستابازار مربوط به خراسان رضوی است. 100 روستابازار دیگر در دستورکار قرار دارد که تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد. در هفته آینده پنج روستابازار دیگر افتتاح خواهد شد. شعار روستابازار؛ عرضه مستقیم از مزرعه به سفره است. قابل ذکر است که در مشهد چهار روستابازار داریم.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عمده نیاز مردم که شامل گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، حبوبات، میوه و سبزی است که در روستابازارها عرضه می‌شود. طی هفته آینده با استان‌ مازندران تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود که برنج، چای و مرکبات و یکسری کالاهای تولیدی تعاونی‌های زنان روستایی و کالاهای قابل عرضه در بازارها مثل صنایع و منسوجات را بتوانیم با پایین‌ترین قیمت به استان وارد کنیم و در روستابازارها توزیع کنیم.
ناصری مقدم افزود: یکی از محصولات تولیدی مهم استان زعفران است. قیمت زعفران در بازار جهانی و بازار داخلی دائما در نوسان است و این موضوع باعث می‌شود که قیمت واقعی زعفران به دست کشاورز نرسد. سال گذشته از طریق اتحادیه گیاهان دارویی و اتحادیه تعاونی روستایی در سطح آزمایشگاهی اقدام به استخراج کروسین زعفران کردیم.
وی تصریح کرد: برای استخراج هر کیلوگرم کروسین به 10 کیلوگرم زعفران نیاز داریم که قیمت هر یک کیلوگرم کروسین بیش از یک میلیارد تومان می‌شود. در مراکز آزمایشگاهی‌مان با مشارکت اتحادیه تعاون روستایی و اتحادیه گیاهان دارویی در سطح آزمایشگاهی، کروسین را با خلوص 99.98 درصد استخراج شد. درحال حاضر هم به دنبال این هستیم که استخراج به صورت صنعتی‌ با مشارکت این دو اتحادیه انجام شود. درخواست 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از منابع ارزان قیمت، تسهیلات در اختیار این دو اتحادیه قرار گیرد.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: 68 هزار و 900 کیلوگرم زعفران در سال 98 خریداری و پول آن کاملا تسویه شده است. در سال 99 نیز 12 هزار و 400 کیلوگرم زعفران خریداری کردیم. تمام ارقام کشاورز ظرف سه ماه تسویه کامل شد. سعی کردیم از ماه اول پرداخت را داشته باشیم و نهایتا 45 روز بعد از آخرین خرید هم تسویه کردیم. هیچ کشاورزی یک ریال بابت زعفران مطالبه ندارد. این 12هزار و 400 کیلوگرم زعفران درحال حاضر در سردخانه در شرایط مناسب درحال نگهداری است. فروش زعفران‌ها بر عهده ما نیست، فروش برابر قانون توسط سازمان مرکزی با قیمت کارشناسی در تابلوی بورس است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/374789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت