پیام خراسان

آخرين مطالب

گلخانه داران خراسان شمالی در گرداب مشکلات اقتصادي

گلخانه داران خراسان شمالی در گرداب مشکلات
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی گلخانه را یکی از راه حل های مُدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی می دانند و در بسیاری از کشور های قطبی یا کشور های استوایی که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد.

با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل این روش تولید و کشت، امروزه به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است.
کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازه زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر است، بنابراین با درنظر گرفتن این موارد می توان به این نتیجه رسید که کشاورزی گلخانه ای می تواند سودآوری بیشتری داشته باشد و می توان گفت که سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است.
میزان تولید محصول در واحد سطح افزایش می یابد، یعنی اگر کسی در فضای آزاد می تواند یک کیلو توت فرنگی در هر متر برداشت کند در گلخانه می تواند 10 کیلو توت فرنگی در هر متر برداشت کند.
کمک به رشد و نمو چرخه اقتصادی محلی و بومی از نکات دیگر قابل ذکر است. با راه اندازی این نوع از کسب و کارها زمینه افزایش فعالیت های اقتصادی در شهرهای بزرگ و کوچک و بخصوص مناطقی که از لحاظ اقلیمی شرایط مساعدی را دارند، فراهم می شود.
صرفه جویی در مصرف آب و انرژی با توجه به خطر خشکسالی و کم آبی از مزیت های مهم راه اندازی کشت های گلخانه ای ست.
زودرسی در بازار سبزی و صیفی عامل مهمی در مسب درآمد است که پرورش دهنده با تجهیزات به وجود آورده قادر شد حداقل یک ماه در اکثر مناطق تولید زودرسی به وجود آورده و در پاره‌ای نواحی در هر زمان از سال که مایل باشد تولید را عرضه نماید.
کیفیت محصولات گلخانه‌ای به دلیل استفاده بذر خالص بسیار بالا بوده و در بساط فروشندگان به مثابه نگین درخشش دارد که خود به اهمیت اقتصادی این تولید کمک می‌کند.
جلوگیری از کوچ و مهاجرت کشاورزان و زارعان از منطقه و شهر یا روستای خود به شهرهای دیگر نیز از مزایای مهم توجه به سرمایه گذاری روی گلخانه ها است.
کشت گلخانه‌ای علاوه بر کاهش مصرف آب که از مسائل مهم کشور است، باعث افزایش تولید در واحد سطح (10 برابر فضای آزاد) می‌شود و امکان تولید بیش از یک محصول در سال، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم‌های نوین مانند هیدروپونیک و عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی را فراهم می‌سازد، همچنین افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها و کاهش مصرف سموم، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار و افزایش صادرات از مزایای کشت گلخانه‌ای است.
اما با وجود تمامی این مزایای ذکر شده در حال حاضر گلخانه داران خراسان شمالی با مشکلات مختلفی از جمله تامین نهاده های گلخانه ای مواجه هستند که تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پیام خراسان


افزایش قیمت نهاده های گلخانه ای دردسرساز شده است
شهابی یکی از گلخانه داران فاروجی که مشغول به کشت صیفی جات است، در گفت و گو با ایسنا، گفت: متاسفانه تامین نهاده برای ما دردساز شده است و برای تهیه آن باید هزینه های هنگفتی را متحمل شویم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر نهاده های گلخانه ای که در گلخانه استفاده می شود، خارجی است، افزود: به علت افزایش قیمت ارز قیمت کودها به شدت افزایش یافته است و برای یک گلخانه دار تهیه آن دیگر صرفه اقتصادی ندارد.
شهابی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از کودهای مورد استفاده در گلخانه ها کود نیترات کلسیم است که در گذشته هر کیلو از آن را با قیمت چهار هزار و 500 تومان خریداری می کردیم اما اکنون به قیمت 28 هزار تومان رسیده است.
وی اظهارکرد: در هر گلخانه صیفی جات ماهانه 300 تا 400 کیلوگرم از این کود استفاده می شود که تامین آن برای ما بسیار سخت شده است.
نبود برنامه مشخص از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای تولید محصول از مشکلات گلخانه داران
این کشاورز خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی برنامه مشخصی را به گلخانه داران و حتی به سایر کشاورزان ارائه نکرده است که چه محصولی را کاشت تا تولیدات بر روی دست کشاورزان باقی نماند، گفت: به عنوان مثال در یک سال همه با هم گوجه فرهنگی می کاریم و حجم تولید این محصول آنقدر زیاد می شود که نمی دانیم با آن چه کنیم و در سال بعد آن قدر حجم تولید این محصول کاهش می یابد که به علت کمبود، قیمت آن سر به فلک کشیده می شود.
شهابی افزود: میزان تولید گوجه فرنگی در سال گذشته آنقدر زیاد بوده که با درآمد امسال، هنوز چاله های سال گذشته را پر می کنیم.
وی تاکیدکرد: باید سازمان جهاد کشاورزی برنامه مشخصی برای تولید داشته باشد و آن را به کشاورزان اعلام کند که هر محصولی را تا چه سطحی کشت کنند و در حقیقت نبود برنامه، بزرگترین ضربه را در حال حاضر به گلخانه داران وارد می کند.
وی خاطرنشان کرد: قطع برق موجب از بین رفتن سرمایه زندگی گلخانه داران می شود و باید یک برنامه ریزی وجود داشته باشد که برق واحدهای تولیدی همچون گلخانه ها قطع نشود و در غیر این صورت باید تسهیلات کم بهره در اختیار گلخانه داران قرار داده شود تا آن ها بتوانند ژنراتور خریداری کنند که قیمت آن 200 تا 300 میلیون تومان است.

پیام خراسان


بذرهای تقلبی و محصولی که به بار نمی نشیند
آرین یکی دیگر از گلخانه داران خراسان شمالی که گل و گیاه در واحد تولیدی خود کشت می کند، گفت: تهیه بذر برای گلخانه هایی که گل و گیاه تولید می کنند بسیار مشکل ساز شده است یا قیمت آن بسیار افزایش یافته است و یا نوع تقلبی آن وارد بازار شده است.
وی افزود: در کشت جاری از سه تا چهار نوع بذر استفاده کرده ایم اما هیچ محصولی به بار ننشسته است این در حالی است که هنگام خرید، بذر خریداری شده از نوع خارجی بوده اما تصور می کنم نوع تقلبی را به من داده بودند.
شهرداری ها گل و گیاه مورد نیاز خود را از سایر استان ها تهیه می کنند
آرین عدم حمایت دستگاه های دولتی از واحدهای تولیدی را از دیگر مشکلات گلخانه داران بیان کرد و ادامه داد: استان هایی همچون خراسان رضوی محصولات ما را خریداری می کنند اما شهرداری های شهرهای خراسان شمالی گل و گیاه زینتی مورد نیاز خود را از شهرهای اصفهان و تهران تهیه می کنند.
وی تصریح کرد: البته در مواقع خیلی کم شاید خریدهایی نیز از گلخانه ها توسط شهرداری های استان صورت بگیرد اما زمان واریز پول تا دو سال طول می کشد و عملا چیزی دست گلخانه دار را نمی گیرد.
گلخانه داران با انگیزه صادراتی وارد کار شوند
دکتر جواد تشکری معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: قیمت نهاده های گلخانه ای با توجه به افزایش قیمت ارز، و برداشتن ارز ترجیحی از نهاده ها، به شدت افزایش یافته است و این افزایش قیمت حتی تا بیش از پنج برابر نیز بوده است.
وی افزود: علاوه بر نهاده های گلخانه ای، تجهیزات ساخت گلخانه از جمله پلاستیک، و ... نیز افزایش یافته است.
تشکری ادامه داد: کشاورزان برای جبران هزینه های تولید خود و کسب سود بیشتر، باید به فکر صادرات محصولات خود باشند و در واقع باید انگیزه صادرات محصول در هر کشاورز در حال ساخت گلخانه وجود داشته باشد و باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که بازارهای خارجی مقصد کار آن ها باشد.
وی تاکیدکرد: از سوی دیگر برای تامین نهاده های مورد نیاز گلخانه داران، به دنبال آن هستیم تا نهاده های بومی را تهیه کنیم و برای رسیدن به این هدف از سوی وزارت خانه فراخوانی به شرکت های دانش بنیان ارائه شده است تا با کمک مرکز تحقیقاتی وارد کارهای تخصصی برای تهیه نهاده هایی همچون بذر شوند.
تشکری اظهارکرد: اما باید به این نکته توجه داشت که تولید بذر امری زمان بر است و شاید دو تا سه سال به طول انجامد.

پیام خراسان


نبود تنوع تولید در گلخانه ها
وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در گلخانه ها وجود دارند نبود تنوع تولید است، شاید غریب به اتفاق گلخانه های که در کشور وجود دارد در آن ها محصولات خیار، گوجه فرهنگی و فلفل کاشته می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: به کشاورزان پیشنهاد داده شده است که به سمتی پیش روند که حتی باغات خود را در گلخانه ها ایجاد کنند که این امر سبب می شود تا علاوه بر اینکه محصولات آن ها از حوادث طبیعی همچون تگرگ، سرما و ... در امان باشند، محصولاتشان یکی دو ماه زودتر به بازار بیاید که در این صورت صرفه اقتصادی بالایی برای آن ها خواهد داشت.
وی تاکیدکرد: علاوه بر آن برنامه صادراتی برای محصولات گلخانه ای در حال پیگیری است و اگر گلخانه داران استانداردهای لازم را رعایت کنند محصولی همچون گوجه فرنگی در بازارهای عربی به خوبی خریدار دارد.
اقبال برای ایجاد گلخانه در استان کاهش نیافته است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت ها، اقبال برای ایجاد گلخانه ها را کاهش نداده است، گفت: به رغم افزایش قیمت ها، تقاضا برای ایجاد گلخانه کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است.
وی افزود: تاکنون پرونده های زیادی برای صدور تسهیلات به بانک کشاورزی ارسال شده است اما به علت عدم تامین منابع دچار مشکل شده ایم.
تشکری ادامه داد: 75 هزار هکتار گلخانه در سطح استان ایجاد شده است اما با توجه به اراضی موجود در استان هنوز با ایده آل فاصله داریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/376172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد

تلاش برای بازگرداندن کیف 72 میلیونی پیدا شده از سوی کارگر فرودگاه مشهد

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

دستگیری متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد

خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است

احداث مدارس خیر ساز نسبت به مدارس دولتی از سرعت عمل بیشتری برخوردار است

تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود

حریق یک منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است

«تتلو» در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

اتهامات تتلو به صورت رسمی اعلام شد

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان

پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان