پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

سیستم مجوزدهی دولت موجب کاهش تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری شده است اقتصادي

سیستم مجوزدهی دولت موجب کاهش تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری شده است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه «اصلاح ساختار مالیاتی از جمله اقداماتی است که می‌تواند به اقتصاد ما کمک کند»، خاطرنشان کرد: با این مساله به سمت فعالیت‌های اقتصادی در جهت شعار سال یعنی تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها حرکت خواهیم کرد. سیستم مجوزدهی و مداخله دولت در امور اقتصادی باعث شده است که بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی نداشته باشد.

فرهاد رهبر امروز 31 تیر ماه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) با موضوع « اقتصاد، اشتغال و تولید»، اظهار کرد: تولید، هسته مرکزی و سلولی به نام بنگاه اقتصادی دارد. بنگاه اقتصادی از چند منظر قابل تجزیه و تحلیل است. اولین و مهمترین منظر تامین منابع مالی برای شکوفایی و دومی موضوع بازار و آنچه مرتبط با بازار است.
وی افزود: از طرف دیگر بنگاه اقتصادی تحت تاثیر مسائل دولت و رفتار دولت قرار می‌گیرد. رفتار دولت با بنگاه اقتصادی می‌تواند مسائل تولید را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنگاه اقتصادی در محیط کسب و کار فعالیت می‌کند و اگر ‌شرایط مناسب نباشد نمی‌تواند فعالیت مناسبی داشته باشد.
رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیان کرد: اگر بخواهیم بنگاه اقتصادی را از این سه منظر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم می‌توان گفت در قرن اخیر رویکرد اقتصاد ایران رویکرد واردات محور بوده و کمتر تولید مورد توجه قرار گرفته است. در دهه 80 با وفور درآمد نفتی این رویکرد شدیدتر شد و بنگاه‌های اقتصادی کشور در مقابل بنگاهای اقتصادی خارجی ضعیف بودند. حمایت‌های تعرفه‌ای از بنگاه‌ها نتوانست تولید قوی و مقاوم ایجاد کند. اکثر تولیدات ما با رویکرد واردات محور طراحی شده است. باید این رویکرد تغییر یافته و رویکرد اقتصادگرای درونزا را مورد توجه قرار دهیم تا از تولید حمایت کنیم.
رهبر تصریح کرد: مساله دوم تامین مالی است. سیسم بانکی در دهه 80 نتوانسته نقدینگی خود را به سمت تولید هدایت کند. بازار سرمایه در قیاس با بازار پول نقش اندکی در تامین مالی داشت. بازار سرمایه مستحکمی برای تامین مالی وجود نداشت. سیستم بانکی قادر نیست نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند و نقدینگی به سمت فعالیت‌های سوداگرانه می‌رود. فعالیت‌های سوداگرانه جایگزین تولید شده‌اند. نظارت بانک مرکزی بر حداقل ممکن خود است.
وی با اشاره به اینکه «در دهه 80 دولت بزرگ و پرهزینه بوده و با درآمد نفتی که به تدریج کاهش یافت، نتوانست به تولید کمک کند»، خاطرنشان کرد: در دهه 80 فشار مالیاتی بر بنگاه‌های اقتصادی شناخته شده وجود داشت. پایه‌های مالیاتی جدید شناسایی نشد و فرار مالیاتی وجود داشته و اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه صورت نگرفت. همه این عوامل باعث شد تا اقتصاد کشور در دهه 90 آسیب‌پذیر شود.
رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در دهه با 90 چالش‌های جدی مواجه بودیم. این چالش‌ها افزایش مطالبات معوق سیستم بانکی، کاهش تسهیلات‌دهی بانک‌ها، تشکیل موسسات اعتباری فاقد مجوز لازم و .. بودند. در این دوره به بازار سرمایه در تامین مالی توجه نشد و بازار سرمایه در تامین مالی نقش کمی در حدود 10 درصد داشت. از سمتی دیگر شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم. امکان صادرات در این دوره وجود نداشت و موانع جدی اداری در بخش صادرات نفتی داشتیم.
رهبر ادامه داد: اگر نتوانیم خودمان را توانمند کنیم در مقابل تحریم در مذاکرات همیشه قدرت چانه‌زنی پایین خواهیم داشت. برای افزایش قدرت چانه‌زنی باید به تولید، بنگاه اقتصادی و صادرات توجه کنیم. پس از تامین نیازهای داخلی می‌توانیم صادارت انجام دهیم. تمام این مسائل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.
وی با اشاره به اینکه «اصلاح ساختار مالیاتی از جمله اقداماتی است که می‌تواند به اقتصاد ما کمک کند»، خاطرنشان کرد: با این مساله از فعالیت‌های سوداگرانه دور شده و به سمت فعالیت‌های اقتصادی در جهت شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی حرکت خواهیم کرد. بنگاه‌های اقتصادی که می‌خواهند کار خود را شروع کنند با چالش‌های زیادی رو به رو هستند. این مساله منجر به فساد اداری و رشوه خواری شده است. سیستم مجوزدهی و مداخله دولت در امور اقتصادی باعث شده است که بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی نداشته باشد. در نتیجه درآمدهای غیر مولد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر امروز تدبیری اندیشده نشود، دیر خواهد شد. از طرفی محیط اقتصاد کلان نیز بسیار بی ثبات است اگر این محیط را با ثبات نکنیم به هیچ وجه بنگاه‌های اقتصادی فعالیت خود را آغاز نخواهند کرد.
رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد چگونگی خروج از رکود غیر تورمی بیان کرد: برای اینکه از رکود غیر تورمی خارج شده و امنیت و ثبات اقتصادی فراهم کنیم همه اینها نیازمند این است که رشد و اشتغال پایدار را اولویت بندی کنیم. باید در این زمینه برنامه‌های مدون و مکتوب را مورد توجه قرار دهیم.
در ادامه این کنگره عادل پیغامی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: مسئولان آستان قدس رضوی این تشخیص را دادند که امسال بر شعار سال و بر حوزه اقتصادی تاکید کنیم. تلاش خواهیم کرد در کمیسیون‌ها و نشست‌های مختلف که با موضوعات اقتصادی برگزار خواهد شد در بخش‌های مختلف اتاق فکری برای حل مشکلات کشور مخصوصا با استقرار دولت جدید داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: چون نام امام رضا (ع) در این کنفرانس می‌درخشد امیدوار هستیم اتاق فکری بر اساس تعالیم قرآن و عترت باشد.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: حوزه بخش اقتصادی خصوصی کشور را در طول سال جهت موضوع‌شناسی محورهای مسکن، بین الملل، انرژی، عمران، کشاورزی، اصناف مختلف و ... به کمک می‌طلبیم و امیدوار هستیم به یمن سازمان آستان قدس رضوی این کنفرانس مانند سال گذشته به خروجی‌های علمی خوبی دست یابد و مقالات و نشست‌های علمی در قالب سیاست‌نامه‌هایی به یک خروجی به عنوان اتاق فکر برای برنامه‌ریزی‌های موجود در قوای مختلف سه‌گانه منتج شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/376380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود