پیام خراسان

آخرين مطالب

روایتی از سوغات شفابخش مشهد؛ اینجا برکت و شیرینی سفره‌های زائران امام مهربانی‌ها بسته‌بندی می‌شود مقالات

روایتی از سوغات شفابخش مشهد؛ اینجا برکت و شیرینی سفره‌های زائران امام مهربانی‌ها بسته‌بندی می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان



به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کریم در خانه‌اش اسباب لطف و عطایش را جوری فراهم می‌کند که هیچ سائلی دست خالی نرود و تنها به دنبال بهانه است که ببخشد و عنایت کند، طریقش مشخص نیست، مانند همان طبیبی که به تناسب بیمارش نسخه‌های گوناگون می‌پیچد.
در خانه امام غریبان هم که سجیه‌اش کرم است، بساط گسترده‌ای برای بخشش و عنایات بی‌شمار پهن شده است، به یکی، از کیلومترها دورتر عطا می‌کند و به دیگری می‌گوید بیا تا شفایت دهم، یکی با آب سقاخانه شفا می‌گیرد و دیگری را نبات متبرک زنده می‌کند و همه این‌ها تنها بهانه‌های عطای سلطان طوس است.
در دهه کرامت این خوان عطا از همیشه گسترده‌تر است و یکی از سوغات اصلی مشهد که نبات است این روزها در دست هر زائر و مجاوری که به حرم می‌آید دیده می‌شود، به قول شاعر «چیست تازه برات؟ ای حافظ!/ گر بگیری برات مشهد را/ عشق شاخه نبات جای خودش/ امتحان کن نبات مشهد را».
برایم جالب بود که این نمک و نبات متبرک کجای این صحن و سرا بسته‌بندی می‌شود، چند روزی پیگیر هماهنگی‌ها بودم تا بالاخره همه چیز جور شد تا برویم به قسمت بسته‌بندی اماکن متبرکه آستان قدس رضوی، با کلی پرس‌وجو در قسمت پارکینگ حرم بالاخره به کارگاهی رسیدیم که شاید در نگاه اول اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که این حجم زیاد نبات و نمک در اینجا بسته‌بندی ‌شود.
با ترس از پله‌های کارگاه بالا رفتم و رسیدم به جایی که در آن به قول مسئولش طلا استخراج می‌کنند، محسن علیشاهی طوسی، مسئول بخش صحافی و بسته‌بندی اماکن متبرکه آستان قدس رضوی است، پیرمردی که به گفته خودش بعد از دفاع مقدس از سال 70 خادم افتخاری این آستان شده و شغلش آزاد است، می‌گوید: پدرم و پدربزرگم هم خادم آقا بوده‌اند و الآن هم فرزندانم و عروس و دامادم در بخش کفشداری و خادمیاران رضوی، خادم افتخاری آقا هستند.

پیام خراسان

آقای علیشاهی به غیر از این مسئولیت در کفشداری هم خدمت می‌کرده و از خاطراتش درباره نبات متبرکی که در کفشداری‌ها به زائران می‌دادند، می‌گوید: یک روز در کفشداری مشغول خدمت بودم که خانمی که از اهالی اصفهان بود، آمده بود و گریه می‌کرد و می‌گفت ما از خدام نبات متبرک گرفته بودیم، مریضی در اصفهان داشتیم که باید تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت، قبل اینکه وارد اتاق عمل شود بدون اینکه کسی متوجه شود تکه‌ای نبات متبرک را در دهانش گذاشتم، در اتاق عمل متوجه شدند که حالت‌هایی که قبلا بر اثر بیماری داشته دیگر ندارد، بعد کادر درمان کنجکاو شدند که چه اتفاقی افتاده و من گفتم که این کار را انجام داده‌ام.
مسئول بخش صحافی و بسته‌بندی اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از عنایت امام مهربانی‌ها نسبت به خود هم بیان می‌کند: یک روز در خانه‌مان از درخت خرمالو بالا رفته بودم تا میوه بچینم که از پشت روی زمین افتادم، همسرم می‌گفت هر چه صدایت می‌زدیم نمی‌شنیدی و فقط نگاه می‌کردی، پیش چهار دکتر متخصص رفتیم و همه آن‌ها گفتند که 2 تا 3 ماه بیشتر زنده نمی‌مانم، حتی تهران رفتیم و گفتند لخته خون داخل مغز شده و خوب نمی‌شود اما نهایتا در بیمارستان رضوی سرم را شکافتند و لخته خون را برداشتند و الحمدلله خوب شدم، یکی از دوستان که به ملاقاتم آمد از خوابی که دیده بود برایم تعریف کرد و متوجه شدم که مورد عنایت حضرت رضا(ع) قرار گرفته‌ام.
او درباره خدامی که در بخش بسته‌بندی اماکن متبرکه مشغول خدمت هستند، اظهار می‌کند: نیروهای این بخش با وضو کار را شروع می‌کنند، برنامه مداحی و دعا و صلوات را نیز در زمان استراحت و در زمان کار داریم.

پیام خراسان

پیام خراسان

علیشاهی طوسی می‌افزاید: نیروهای ما از ساعت 7 صبح تا 6 عصر مشغول به‌کار هستند، این بخش چهار نیروی رسمی و قراردادی دارد و هشت نفر نیز از بخش صحافی به کمک ما می‌آیند، با توجه به شیوع کرونا کتاب در حرم استفاده نمی‌شود به همین خاطر خدام بخش صحافی به این بخش آمده‌اند.
مسئول بخش صحافی و بسته‌بندی اماکن متبرکه آستان قدس رضوی درباره تعداد بسته‌بندی نبات و نمک متبرک در ایام دهه کرامت می‌گوید: در دهه کرامت روزانه به طور متوسط 15 هزار بسته نبات و 12 هزار بسته نمک متبرک بسته‌بندی می‌کنیم.
او درباره دیگر خدمات این بخش عنوان می‌کند: کارگاه ما برای بسته‌بندی خرما در ماه مبارک رمضان مجهز به سردخانه است و در ماه رمضان امسال 60 تن خرما برای افطاری ساده بسته‌بندی کردیم، همچنین برای بسته‌های معیشتی که آستان قدس رضوی بین نیازمندان توزیع می‌کرد نیز بسته‌های حبوبات را نیز بسته‌بندی کرده‌ایم.
علیشاهی طوسی ادامه می‌دهد: در این قسمت برای بخش کفشداری هم پلاستیک تولید می‌کنیم، این دستگاه برای اولین بار در ایران ساخته شده و جزو خدمات خود خدمتی است که به زائران ارائه می‌دهیم، روزانه 10 رول هزار و 500 تایی پلاستیک برای کفشداری تولید می‌کند.
مسئول بخش صحافی و بسته‌بندی اماکن متبرکه آستان قدس رضوی درباره تخصص خود می‌گوید: تخصصم در بخش صنعت است و اگر دستگاه‌ها نیاز به تعمیر داشته باشند خودم آن‌ها را تعمیر می‌کنم.
با اینکه خیلی دوست دارم بیشتر در خدمت این پیرغلام امام رضا(ع) باشم و از تجربیات و دیده‌هایش بشنوم، اما به همین خاطره او در زمان خدمت در کفشداری رضایت می‌دهم، او تعریف می‌کند: زمانی که در کفشداری خدمت می‌کردم یک مرد سیاه‌پوست از اهالی آفریقا با چشم‌های گریه‌آلود کفش‌هایش را به ما داد و ما هم در همین فاصله‌ای که برای زیارت به سمت روضه منوره رفته بود، کفش‌هایش را برایش تمیز کردیم، وقتی برگشت و این کار ما را دید چون از ما توقع نداشت، منقلب شد و زائران دیگر هم تحت تاثیر حال او قرار گرفته‌ بودند و گریه می‌کردند، در همین حین مداحی هم آمد و شروع به روضه‌خوانی کرد و فضای معنوی خاصی ایجاد شد.
به گمانم آقای علیشاهی و خدامی که عمری در کنار امام رئوف موی سپید کرده‌اند همان گنج‌های بی‌نظیر این بارگاه نورانی هستند، گنج‌هایی که باید تا هستند قدر و قیمت گنجینه خاطرات و وجودشان را دانست.
می‌گویند با هر که همنشین شوی رنگ او را می‌گیری، این پیرغلام علی بن موسی الرضا(ع) نیز ما را دست خالی بدرقه نکرد و قبل از خداحافظی هدیه‌ای به تبرک داد.
معدن طلا شاید نسبت به اینجا ارزش مادی چندین برابر داشته باشد اما در این کنج سوت و کور حرم انیس النفوس دارد طلایی استخراج می‌شود که دل و جان هر زائری را صفا می‌دهد و برکت و شیرینی سفره‌های مومنین می‌شود. 
=================
گزارش از: فریده خسروی
=================
انتهای پیام/ 70051

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/376502/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور