پیام خراسان

آخرين مطالب

وضعیت کرونا در سیستان وبلوچستان فاجعه بار است/ نظام سلامت توانایی کنترل وضعیت قرمز را ندارد اجتماعي

وضعیت کرونا در سیستان وبلوچستان فاجعه بار است/ نظام سلامت توانایی کنترل وضعیت قرمز را ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


‏ وضعیت کرونا در سیستان وبلوچستان از قرمز شدن یک شهر و استان فراتر رفته است‎.‎
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، شیوع جدی موج جدید کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر و ثبت آمارهای بی‌سابقه‌ در این استان در حالی زمینه نگرانی را دوچندان کرده که 75 درصد افرادی که در زاهدان تست می‌دهند مبتلا به کرونا هستند، شرایط بیمارستان‌ها بسیار سخت و بخش‌های اختصاص داده شده به کرونا پر شده و آمار مبتلایان در هر 24 ساعت به بیش از 800 نفر رسیده است.
وضعیت سیستان وبلوچستان فاجعه بار است
کیانی یک داروساز زاهدانی در گفت وگو با خبرنگار ما، بیان کرد: سیستان وبلوچستان با همه کشور از جهات مختلف متفاوت بوده و بخاطر این ‏تفاوت ها قرمز شدن شیوع ‏کرونا خیلی خطرناک تر از سایر استان ها است‎.
وی ادامه داد: هم اکنون به مرز تست هزار نفر مثبت در روز رسیده ایم و آمار فوت شدگان نیز دو ‏رقمی شده است.

وی اظهار کرد: به این آمار نمی شود اعتماد کرد چرا که نظام تست گیری خیلی ضعیفی در استان ‏داریم.

این داروساز اضافه کرد: تعداد مراکز غربالگری رایگان با جمعیت بیش از 600 هزار نفری در ‏زاهدان نهایتا 6 مورد است و از افراد ‏بالای 60 سال سن تست رایگان می گیرند، البته جدیدا از همگان ‏تست رایگان در مراکز بهداشت و درمان گرفته می شود؛ اما این وضعیت ‏استانی است که بالاترین ‏میزان محرومیت ها را در کشور دارد.
وی خاطر نشان کرد: در شهر دماوند(حومه تهران)، با کمتر از یک دهم جمعیت زاهدان 6 مرکز ‏غربالگری به مردم خدمات رایگان ارائه ‏می کند که با این تفاسیر وضعیت استان فاجعه است، از سوی ‏دیگر مردم کمتر به مراکز غربالگری مراجعه می کنند و خودسرانه با مراجعه به ‏داروخانه ها دارو ‏دریافت و مصرف می کنند که این افراد جزو آمار محاسبه نمی شوند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان وبلوچستان از سایر نقاط ‏کشور کمتر است، دورهمی ‏ها و گردهمایی ها و سایر موارد در این استان بیشتر می باشد که نشان از ‏ضعف مدیریت در این بخش است.

کیانی افزود: جمعیت روستانشین سیستان وبلوچستان نسبت به سایر استان های کشور بیشتر است، در ‏روستاها سیستم درمان ‏نداریم و سیستم بهداشت فعالیت می کند، وضعیت سیستم بهداشت در کل کشور ‏خصوصا در سیستان و بلوچستان فاجعه است.

وی ادامه داد: هیچ استفاده ای از دفترچه های روستایی نمی شود چرا که نظام ‏ارجاعی سختی دارد و ‏افراد متوجه آن نمی شوند، حتی داروی بیمه ای هم نمی توانند بگیرند و براین اساس آمار واقعی ‏مبتلایان کرونا بیشتر از آمار اعلامی است‎.‎
این داروساز بیان کرد: ویروس کرونا درحال حاضر جهش یافته بوده که این موضوع کار را به ‏مراتب سخت تر کرده است، وضعیت کرونا در مرز فاجعه می باشد آن هم در استانی که نیازهای اولیه ‏نظام سلامت در حال معمول هم ‏نمی تواند تامین کند و این نظام ناقص است.‎

با کمبود سرم های ‏تزریقی مواجه هستیم ‏
وی گفت: در زاهدان که مرکز استان می باشد با کمبود سرم های ‏تزریقی مواجه هستیم حتی در ‏داروخانه ها هم توزیع نمی شود و در بیماستان ها هم توزیع آن سهمیه بندی شده، این نشان می دهد تا ‏چه حد نظام سلامت در سیستان وبلوچستان ناکارآمد است‎.

کیانی اضافه کرد: سیستان وبلوچستان کمترین میزان تخت در برابر جمعیت را در کشور به خود ‏اختصاص داده و براساس آمار، نصف ‏متوسط کشور در استان تخت بیمارستانی داریم و این موضوع ‏شرایط را برای کنترل یک بحران سخت تر می ‏کند.

این داروساز بیان کرد: نسبت پزشک به جمعیت در استان نیز کم است و اینها باعث می شود وضعیت ‏استان در مرز فاجعه باشد، ‏چون نظام سلامت توانایی کنترل وضعیت قرمز را ندارد.
تنها یک بیمارستان، سهم مردم از خدمات جامع نظام ‏سلامت
نجفی، یکی از پزشکان درمانگاه بیمارستان امام علی(ع) چابهار در خصوص وضعیت کرونا و راهکارهای آن، افزود: وضعیت کرونا در حوزه شهرستان چابهار با توجه به میزان بیماران و وضعیت ‏روستاهای اطراف سیاه است، اطراف شهر چابهار روستاهای زیادی وجود دارد که تنها راه دسترسی ‏آنها برای درمان شهر چابهار ‏است.
‎‎
وی ادامه داد: اگر چه چابهار طبق آمارها وضعیت قرمزی دارد اما حقیقت این است که شرایط به ‏مراتب بدتر بوده و ‏آمارها بیش از این رقم ها می باشد، حتی تست‎ PCR ‎که برای ساکنان غیر چابهار ‏توسط پزشک با توجه به علائمی که افراد دارند تجویز می شود از سوی بیمار انجام‌نمی شود و با آنکه ‏افراد مشکوک به کرونا هستند ولی آزمایش نمی دهند جزو آمار محسوب نمی شوند.‏
این پزشک خاطرنشان کرد: چابهار تنها یک بیمارستان با یک مرکز "آی سی یو" کوچک دارد، خیلی ‏از بیماران سرپایی درمان می شوند ‏به طور مثال بیمار با مشکل ریوی نمی تواند بستری شود چرا که ‏تخت خالی وجود ندارد، بر این اساس ‏سرپایی درمان و باید در منزل به سر ببرد‎.‎
پیک جدید کرونا در راه چابهار ‏
وی تاکید کرد: هم اکنون هیچ محدودیتی در چابهار در حوزه مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد، ‏تمامی بازارها حتی در منطقه هم باز است، از سوی دیگر نوع ‏فرهنگ مردم دسته جمعی و دورهمی ‏ها زیاد بوده و دیدوبازدید انجام می دهند و با این ‏وجود، در این مجالس ماسک نزده و پروتکل ها را ‏رعایت نمی کنند، حتی در فضای درمانی ماسک نمی زنند.

وی تصریح کرد: معضل دیگر اینکه مردم نسبت به بیمارستان رفتن مقاومت کرده و این مهم باعث ‏افزایش ‏آمارها می شود، همچنین چابهار نزدیک به کشور هندوستان و پاکستان است و مردم این خطه ‏سفرهای زیادی به این دو نقطه دارند.‏
نجفی ادامه داد: اوایل ‏کرونا از نوع انگلیسی بود اما نبود محدودیت ها باعث شده تا نوع این ویروس ‏جهش یافته و ‏بیماری منتقل شود، این در حالی است که هندوستان سیستم بهداشتی مناسبی ندارد و ‏باعث شده تا ‏چابهار وضعیت وخیم تری داشته باشد.

وی اضافه کرد‎:‌‏ با این شرایط چابهار وضعیت سیاه دارد و باید آن را در زمره شهرهای سیاه خطاب ‏کرد، هم اکنون تخت های بیمارستان پر و مجدد پیک جدید در راه است و شرایط بیمارستان مناسب ‏نیست.
با کمبود سرم های ‏تزریقی مواجه هستیم
حسن هاشمی،یکی از پزشکان بیمارستان بوعلی زاهدان، بیان کرد: ایراد گرفتن به مسئولین کار ‏آسانی است فعالیت های میدانی که در حوزه مبارزه با کرونا باید انجام می شد به درستی مسئولان ‏انجام ‏نداده و بیشتر در جلسات تبلغاتی وغیره به سر می برند.
وی تاکید کرد: کاش در جلسات بحرانی که تشکیل می شود به درد ودل های پزشک عمومی، پرستار و ‏بیمار گوش ‏می کردند و دردها را می شنیدند.
‏این پزشک بیان کرد: کمبود سرم واقعا مردم را اذیت دارد، خصوصا بیمارانی که در خانه قرنطینه ‏بوده یا افرادی که مشکل ‏گوارشی دارند؛ قبول داریم سرم درمان کرونا نیست ولی مریضی که نیاز ‏دارد باید با سرم حمایت ‏و ضعف بدنی وی از این طریق تقویت شود.‎

وی تصریح کرد: ارائه آمار در حیطه کاری بنده نیست اما از دید شخصی به عنوان یک مسئول و ‏پزشک، بعد از ایام ‏عید نوروز به هیچ عنوان پیک کرونا پایین نیامد و هم اکنون نیز رو به صعود ‏است، تعداد بیماران هر روز ‏بیشتر می شود به نحوی که هم اکنون متاسفانه تعداد بیماران بستری زیاد ‏و جا برای بیماران جدید نداریم.

هاشمی اظهار کرد: تخت های بیمارستان ها پر است، یکی از مشکلاتی که به مسئولین استان وارد است ‏اینکه باید تخت ها را گسترش دهند و از ظرفیت ‏بیمارستان های پیامبر اعظم(ص)، نبی اکرم(ص) و ‏تامین اجتماعی استفاده کنند، چرا که گاها در ‏راهروهای بیمارستان بوعلی، بیمار را برای درمان ‏بستری می کنیم.‏
وی گفت: طول مدت بیماری خیلی متفاوت شده و با یک گوش درد ،سردرد، حالت تهوع، قفسه درد ‏سینه، درد پهلو، ‏درد کلیه، دل درد با هر کدام از اینها نتیجه کرونا می تواند مثبت باشد، مردم باید در ‏این زمینه آگاه شوند چرا که گارد زیادی در ‏مقابل بیماری گرفته می شود و با ما با بی احترامی ‏صحبت می کنند این درحالی است که مردم آگاهی ‏کافی برای بیماری ندارند.‏
این پزشک معالج تاکید کرد: با کمبود نیرو مواجه هستیم، متولیان امر باید فکر جدی در این زمینه ‏داشته باشند، همچنین کمبود ‏اکسیژن و دستگاه های اکسیژن ساز که اینها خیلی نمود پیدا کرده است.‎
هاشمی اضافه کرد: باید تیم هایی تشکیل شود که در منزل به بیماران رسیدگی شود، متاسفانه تست ‌‏pcr‏ به بیمارستان بوعلی اختصاص نداده اند در صورتی که این نیاز بیماران است و امیدواریم ‏مسئولان مجوز لازم را بدهند‎.

انتهای پیام‎/‎

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/377596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه