پیام خراسان

آخرين مطالب

موج‌سواری دلتاکرونا در میدان عادی‌انگاری تابستانی مقالات

موج‌سواری دلتاکرونا در میدان عادی‌انگاری تابستانی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- هشدارها از بیم طغیان سویه جدید ویروس "دلتاکرونا"، که قدرت سرایت آن 60 درصد بیش از گونه انگلیسی است، در حالی لحظه‌به‌لحظه فراگیرتر می‌شود که رفتار غیرقابل قبول بخشی از مردم با آهنگ سفرهای تابستانی، بیانگر هشدار خطری شدیدتر به خاطر عادی‌انگاری گسترده بحران کرونا است.

سازمان جهانی بهداشت چندی پیش هشدار داد که نوع دلتا ویروس کرونا، که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و اینک در بیش از 70 کشور جهان در حال تاخت و تاز است، در حال تبدیل شدن به عامل اصلی بیماری کووید 19 در سطح دنیا است.
گونه جهش یافته "دلتا" به میزان 60 درصد بیشتر از گونه "آلفا" که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، قابل انتقال است. همانطور که قدرت سرایت‌ گونه آلفا 50 درصد بیشتر از نمونه اولیه ویروس کرونا گزارش شده بود.
ابتلا به نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" هم‌اینک در ایران نیز رو به گسترش است به طوری که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استانها به ویژه در مناطق جنوبی کشور موج هشدار مسوولان بهداشتی و نگرانی ها را از بابت آن برانگیخته است.
رد پای پیشروی دلتا کرونا اخیرا در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی نیز مشاهده شده و زنگ خطر آغاز موج پنجم طغیان ویروس کرونا را به صدا درآورده است.
شیوع سویه هندی کرونا در خراسان‌رضوی
بنا به اعلام دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طبق بررسی‌های انجام شده، نوع هندی ویروس کرونا (دلتا) حدود یک سوم از انواع این ویروس را در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی شامل می‌شود.
دکتر علی اصغر انجیدنی به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی‌های آزمایشگاهی در بیماران دارای علائم مشکوک در خراسان رضوی نشان داده است که نتیجه آزمایش برخی از آنان از نظر ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی منفی بوده، اما از نظر کرونای هندی مثبت شده است.
وی افزود: هم‌اکنون کرونای هندی در شهرهای مختلف خراسان رضوی در حال چرخش است و راهکارهای پیشگیری و درمان آن با انواع دیگر ویروس کرونا یکسان است، افزایش تعداد بیماران بستری شده و سرپایی مبتلا به کرونا در مشهد و خراسان رضوی، نشان دهنده ورود استان به موج پنجم شیوع کروناست.
دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از 680 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری و زیر درمان هستند که 172 نفر آنان بدحال بوده و در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند.
دکتر انجیدنی، پرهیز از سفرهای غیرضرور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع و دورهمی‌ها برای پیشگیری از انواع ویروسهای کرونا از جمله نوع دلتا را مورد تاکید قرار داد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می‌گوید: رد پای ویروس کرونای هندی موسوم به دلتا طی هفته اخیر در خراسان رضوی مشاهده شده، به طوری که نمونه های مثبت این سویه ویروس کرونا در شهرهای مشهد، سرخس، تایباد و قوچان گزارش شده و شواهد حاکی از آن است که این ویروس در خراسان رضوی در حال چرخش است.
دکتر مهدی قلیان اول، سردرد، آبریزش بینی و تب را از علایم کرونای هندی بیان و خاطرنشان کرد: بیشتر علایم این بیماری شبیه سرماخوردگی بوده و گمراه کننده است.
وی اضافه کرد: روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا از احتمال گسترش و آغاز موج پنجم شیوع این ویروس خبر می دهد به طوری که کشورهای همجوار و استانهای یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و تهران از این نظر شرایط خوبی ندارند.
عادی انگاری کرونا و آغاز سفرهای تابستانی
به رغم اینکه تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز در کشور در حال افزایش است و طبق هشدار متولیان حوزه سلامت، خراسان‌ رضوی نیز در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زودی گرفتار وضعیت قرمز کرونایی خواهد شد، اما آهنگ سفرهای تابستانی از حرکت به سمت عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به هشدارها حکایت دارد.
جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ورود خودروها به استان از ابتدای تیرماه تا کنون نسبت به مدت مشابه خردادماه 14 درصد افزایش و خروجی خودروها از استان نیز 17 درصد افزایش داشته‌ است.
سرهنگ محمد قانعی‌نژاد افزود: ورودی خودرو به مشهد نیز در این بازه زمانی 10 درصد و خروجی از مشهد 11 درصد افزایش داشته‌ است.
رییس پلیس راه خراسان رضوی نیز اعلام کرد: میزان سفر و تردد در جاده‌های این استان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ٢٠ درصد افزایش داشته است.
سرهنگ حسین میش‌مست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی روزهای اخیر نیز سفرهای تابستانی در جاده های استان خراسان رضوی آغاز شده و ترددها به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود ادامه روند شیوع کرونا، نوعی عادی انگاری از شرایط وجود دارد و ترددهای خارج از استانی به داخل استان و مشهد نیز رشد دارد.
رییس پلیس راه خراسان رضوی از رانندگان خواست به منظور قطع شدن زنجیره شیوع کرونا، از سفر و ترددهای غیرضرور خودداری کنند.
افزایش سفرها از جنوب کشور به خراسان‌رضوی
موج پنجم کرونا و شیوع ویروس هندی از استان‌های جنوبی آغاز شده ولی متاسفانه در این مدت تعداد سفرها از استان‌های جنوبی به خراسان رضوی نیز با رشد روبه رو بوده‌است که خود می‌تواند تهدیدی برای شیوع کرونای دلتا در این استان باشد.
رییس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در 10 روز ابتدای تیرماه امسال، هشت میلیون و 3هزار و 747 تردد در جاده‌های استان ثبت شده که این رقم در 10 روز ابتدای خردادماه هفت میلیون و 435 هزار و 728 مورد بود.
ابوالفضل حسینی افزود: تردد خودروهای با پلاک بوشهر در 10 روز ابتدای تیرماه نسبت به 10 روز ابتدای خردادماه امسال 134 درصد و تردد خودروهای با پلاک هرمزگان نیز در این بازه زمانی 128 درصد افزایش داشته‌ است.
وی ادامه داد: در 10 روز ابتدای تیرماه، 73.5 درصد از ترددهای ثبت شده در جاده‌های استان با پنج میلیون و 880 هزار و 989 تردد مربوط به پلاکهای خراسان‌ رضوی بوده است.
حسینی افزود: بعد از خراسان‌ رضوی، خودروهای پلاک تهران با سهم 5.4 درصدی از ترددها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ اند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در 10 روز ابتدای تیرماه امسال ورودی خودروها به مشهد 19 درصد نسبت به 10 روز اول خردادماه افزایش داشته‌ است.
حسینی خاطرنشان کرد: در دهه اول تیرماه امسال 230 هزار و 911 دستگاه خودرو از مسیر آزادراه شهید شوشتری وارد مشهد شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی تردد وسایل نقلیه در خروجی مشهد 21 درصد نسبت به 10 روز ابتدای خردادماه افزایش یافته و این بدان معنا است که سفرها آغاز شده‌است.
تردد خودروهای دارای پلاک غیربومی در شهرها
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص گفت: در مرز دوغارون که تعداد مسافران ورودی از این طریق به 800 نفر رسیده است، حساسیت ها برای انجام آزمایش سریع کرونا بیشتر شده است.
دکتر قلیان اول افزود: طبق بررسی ها، روزانه هفت تا 10 نفر از مسافران در مرز دوغارون به دلیل ابتلا به کرونا برگشت داده می شوند.
وی اضافه کرد: هم اکنون خودروهای غیربومی که برخی از آنها مربوط به استان سیستان و بلوچستان هستند، در شهرهایی مانند مشهد، گلبهار و سرخس تردد دارند.
وی ادامه داد: خودروهای غیربومی اجازه ورود به مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی را ندارند و در صورت ورود به مناطق دارای وضعیت نارنجی و زرد نیز اعمال قانون می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نظارت و کنترل سفرها تنها راهکار ماست به طوری که برای افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها در 14 روز گذشته مثبت بوده است، بلیت صادر نمی شود.
وی با بیان اینکه تب سنجی های دستی، ارزش تشخیصی دقیق با شرایط دمای محیط را ندارند، افزود: تب سنج‌های حرارتی دقت بیشتری دارند و اکنون 2 دستگاه از این نوع در مرز دوغارون و پایانه شماره سه فرودگاه مشهد برای پایش مسافران ورودی خارجی راه‌اندازی شده است.
هم اکنون 12 شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی، از جمله کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد در وضعیت نارنجی و 21 شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا سفرهای داخلی پروتکلهای بهداشتی سفر استانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محدودیت های کرونا
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/380928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل