پیام خراسان

آخرين مطالب

/شهردار آینده مشهد از نگاه شهرداران سابق/3

محمد پژمان: مدیریت شهری به فکر توسعه تشکیلاتی نباشد گفتگو

محمد پژمان: مدیریت شهری به فکر توسعه تشکیلاتی نباشد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی شهردار سابق مشهد خطاب به مدیریت شهری آینده مشهد گفت: بهتر است دوستان به فکر توسعه تشکیلاتی نباشند و با مکانیزم برون‌سپاری و بهره‌گیری از خدمات ظرفیت‌های بخش خصوصی که هم کیفی‌تر و هم اقتصادی‌تر است، به اداره شهر بپردازند.

محمد پژمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مهمترین تصمیم ابتدایی شورای شهر، انتخاب شهردار است؛ بنابراین شاخص‌های مهم برای این انتخاب باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.
وی درمورد ویژگی‌های شهردار گفت: اولین ویژگی، مسئله تحصیلی است؛ به این معنا که در کلان‌شهرها علی‌الخصوص شهر مقدس مشهد، به دلیل گستردگی مسائل آن، شهرداران که هم در برنامه‌ریزی شهری سهیم هستند و هم مجری برنامه‌ها هستند، باید از شهرسازی، برنامه‌ریزی شهری و رشته‌های تحصیلی مشابه آشنایی کامل داشته باشند و طبیعتا لازمه این موضوع هم این است که در رشته‌های مرتبط با امور شهرداری تحصیل کرده باشند.
پژمان افزود: بنابراین کسانی که از حوزه فعالیت‌های شهرداری، شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری آگاهی کامل و نگاه سیستمی و استراتژیک دارند، انتخاب مناسبی برای جایگاه شهردار هستند.
شهردار سابق مشهد داشتن تجربه را به عنوان ویژگی دوم ضروری دانست و تصریح کرد: طبیعتا افراد کم‌تجربه و یا با تجربه‌های غیر مرتبط اصلا مناسب این جایگاه نیستند. ممکن است بگویند در دوره‌هایی از گذشته شهرداری این اتفاق رخ داده است؛ بله، اگر صرفا برای گذران وضع موجود به انتخاب شهردار دست بزنیم و مسئله توسعه شهر و ایجاد تغییر و تحولات مدنظر نباشد، ممکن است انتخاب به این شکل انجام گیرد.
وی ادامه داد: اما اگر ما به دنبال این هستیم که از کوچکترین فرصت‌ها استفاده کنیم و تحولی به وجود آوریم، باید فردی به عنوان شهردار انتخاب شود که حداقل 15 سال سابقه کار مرتبط داشته باشد. این سمت در شهر مهمی مثل مشهد، بر اساس تجربه‌اندوزی تعیین نمی‌شود. باید فردی با عیار بالایی از تجربه انتخاب شود تا تجربیات ارزشمندش را در جهت ایجاد تحول و تسریع توسعه به کار گیرد.
پژمان با تاکید بر اینکه «جنس کار شهرداری با سایر امور بسیار متفاوت است»، گفت: این کار به دلیل تنوع، گستردگی و پیچیدگی، آنقدر مدیریتش سخت است که اگر افراد آگاه و مشرف به این کار نباشند، هم خودشان و هم مجموعه را به زحمت می‌اندازند. همچنین آشنایی با قوانین مقررات شهرداری و شهرسازی باید حتما در این تجربه لحاظ شود.
شهردار سابق مشهد با اظهار به اینکه «مسئله سوم این است که نگاه به این فرد در جامعه حرفه‌ای و اجتماع چگونه است»، خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که فردی که به عنوان شهردار آینده انتخاب می‌شود، به جهت حرفه‌ای و مردمی دارای اعتبار باشد. افراد ناشناخته تا بخواهند اعتماد افراد متخصص و حرفه‌ای و همچنین مردم را جلب کنند، فرصت زیادی را از دست می‌دهند.
وی درخصوص یکی دیگر از شاخص‌های انتخاب شهردار توضیح داد: هرچه این فرد بیشتر نگاه و نگرش سیستمی و برنامه‌ای داشته باشد، می‌تواند موفقیت بیشتری را در امر شهرداری کسب کند. ضمن اینکه این نگرش باید جامع، کلان و آینده‌نگر باشد و این مسئله از لوازم اداره یک پدیده پیچیده و پویایی مثل شهر است.
پژمان با بیان اینکه «لازمه اداره صحیح شهر، شناخت آن است»، تاکید کرد: نیاز است که فرد یک شهروند بومی شهر باشد و تا حد زیادی نسبت به ویژگی‌های شهر مشهد و شهروندانش شناخت داشته باشد.

پیام خراسان


سر و سامان دادن به اقتصاد شهر و حوزه‌های آسیب‌دیده از کرونادر اولویت باشد
شهردار سابق مشهد درخصوص اینکه چه مسائلی باید در اولویت شهردر آینده قرار بگیرد، اظهار کرد: 70 درصد اقتصاد شهر مشهد متکی به خدمات است. درحال حاضر باتوجه به شرایط کرونایی، این بخش از اقتصاد شهر آسیب‌های شدیدی دیده است. اولین موضوعی که مدیران آینده شهر باید به آنها بپردازند، سر و سامان دادن به اقتصاد شهر و حوزه‌های آسیب‌دیده از شرایط کرونایی است. فعال شدن این بخش از اقتصاد شهر، نشاط و پویایی را برمی‌گرداند و علاوه بر این راهی برای تامین درآمد شهرداری ایجاد می‌شود.
کاهش سرمایه‌گذاری در دو دوره اخیر شهرداری
پژمان با بیان اینکه «سرمایه‌گذاری در دو دوره اخیر شهرداری متوقف شد و یا کاهش چشمگیری پیدا کرد»، تاکید کرد: سرمایه باید از این توقف و رکود خارج شود؛ زیرا ما راهی به جز استفاده از منابع و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در جهت پویا کردن اقتصاد شهر نداریم. به نظر من، از اولویت‌های شورا و شهردار توجه اساسی به اقتصاد شهر است.
شهردار سابق مشهد سکونتگاه‌های غیررسمی را یکی دیگر از مسائل مهم دانست و اظهار کرد: درخصوص بهبود وضعیت زندگی از جمله اقدامات نظافتی، عمرانی، خدمات زیربنایی و... تا حدی اتفاقاتی رخ داده است، اما در خصوص مسائل مرتبط با سکونتگاه‌های غیررسمی اعم از اصلاح معبر و ناپایداری بناها، هنوز کسی به صورت جدی ورود پیدا نکرده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت سکونت مردم در این بناهای غیربهداشتی و غیرمقاوم در معابر محدود مشکلات متعددی را برای ساکنین آن ایجاد کرده است که باید به آن پرداخته شود. همچنین در حریم شهرها نیز سکونتگاه‌هایی از جمله روستاها وجود دارند که به شکل بی‌رویه در حال توسعه هستند. این محدوده‌ها نیز در آینده جزو سکونتگاه‌های غیررسمی تلقی خواهند شد که بارشان به دوش شهر خواهد افتاد. 
به گفته پژمان، معضلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا، ادامه توسعه حمل‌ونقل عمومی و... از دیگر مسائل مهم هستند که تامین منابع مالی آن باید در اولویت کار مدیریت آینده شهری قرار بگیرد.
شهردار سابق مشهد با اشاره به اینکه «در حال حاضر اتفاقات و امتیازات خوبی در شهر جاری است»، گفت: مدیران آینده قدر این سرمایه‌ها را بدانند و به صیانت از آن‌ها بپردازند. تداوم این زحماتی که کشیده شده و انضباط و نظافت شهری و طروات و شادی که در شهر برقرار شده است، از نکات مهمی است که باید در خصوص آن تلاش شود.
وی در توصیه به مدیران آینده شهر مشهد، تاکید کرد: بهتر است دوستان به فکر توسعه تشکیلاتی نباشند و با مکانیزم برون‌سپاری و بهره‌گیری از خدمات ظرفیت‌های بخش خصوصی که هم کیفی‌تر و هم اقتصادی‌تر است، به اداره شهر بپردازند. همچنین توسعه فعالیت‌ها به شکل مکانیزه و استفاده از فناوری‌های نوین در همه شئون زندگی شهری خصوصا در وظایف شهرداری، از دیگر توصیه‌های من است.
پژمان نگاه عمیق به پایدارسازی درآمد شهرداری و همچنین حفظ، توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی در امور مدیریت شهری از طریق فرهنگ‌سازی و ارتباط متقابل با مردم را از دیگر توصیه‌های کلیدی خود به شهردار آینده برشمرد.

پیام خراسان


بالا بردن سرمایه اجتماعی بزرگترین عنصر و عامل برای موفقیت در مدیریت شهری است
شهردار سابق مشهد ادامه داد: مدیران باید مردم را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت دهند و یک ارتباط موثری را بین خود و شهروندان ایجاد کنند؛ چراکه بزرگترین عنصر و عامل برای موفقیت در مدیریت شهری، بالا بردن سرمایه اجتماعی است.
وی ضمن اظهار به اینکه «شفافیت و پاسخگویی مدیران شهری می‌تواند در جهت این اعتمادسازی بسیار موثر واقع شود»، تاکید کرد: شفاف‌سازی و تکریم شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است و متاسفانه در حال حاضر در نظام اداری شهرسازی در این خصوص کمی ضعف داریم؛ فرآیند انجام کارهای اداری مردم در این بخش بسیار طولانی، فرسایشی و خسته‌کننده است که طبیعتا در شکل‌گیری ارتباط موثر بین مدیران و شهروندان اختلال ایجاد می‌کند.
پژمان در پایان خاطرنشان کرد: خدمتگزاری خالصانه و بدون رنگ و تعلق که تبدیل به سیاست‌زدگی، دسته‌بندی و گروه‌گرایی نشود، از دیگر مسائل حائز اهمیت است که مدیران آینده باید به آن توجه داشته باشد. امیدواریم این عدم تعادل را نیز بتوانند در سطح شهر برطرف کنند تا مشهد به یک شهر یکپارچه و برخوردار تبدیل شود.
وی افزود: همچنین امیدواریم با به میدان آوردن اکثریت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و فرهنگی-اجتماعی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی و... تحولات اساسی در شهر رقم بزنند و علاوه بر ارائه خدمت، به این شکل شادابی و طراوت را در شهر ایجاد کنند.
محمد پژمان شهردار منتخب سومین دوره شورای شهر مشهد بوده و از اردیبهشت 1386 تا شهریور 1392 در سمت شهردار مشهد فعال بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/382558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است