پیام خراسان

آخرين مطالب

اغلب بناهای تاریخی مشهد وضعیت خوبی ندارند/ هنوز خانه افشاری مشهد ثبت ملی نشده است/ بناهایی هستند که ثبت ملی شدند اما در خطر نابودی هستند فرهنگي

اغلب بناهای تاریخی مشهد وضعیت خوبی ندارند/ هنوز خانه افشاری مشهد ثبت ملی نشده است/ بناهایی هستند که ثبت ملی شدند اما در خطر نابودی هستند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


رضا سلیمان نوری گفت: اغلب این بناهای تاریخی مشهد وضعیت مطلوبی ندارند. نمونه بارز این نوع بناها خانه اکبرزاده است که دارای یکی از بهترین سردرهای منازل مسکونی تاریخی ایران است اما به‌دلیل عدم حفاظت مالک از بنا در حال حاضر آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌کند.
به گزارش برنا ؛ ثبت آثار تاریخی و میراث در سازمان میراث فرهنگی اقدام مناسبی از سوی مسئولان و تصمیم‌گیران امر است در این راستا طی ابلاغی 90 اثر فرهنگی تاریخی خراسان رضوی دستور ثبت ملی گرفته اند و برای طی مراحل قانونی از سوی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار خراسان ابلاغ شده است اما علاوه بر ثبت آثار ملی، صیانت از آنان حلقه مفقوده حفظ آثار تاریخی است.
وضعیت ابنیه های ثبت شده مشهد
رضا سلیمان نوری، رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهار باغ خراسان و نویسنده کتاب «خیابان ارگ مشهد» درباره آخرین وضعیت ابنیه‌های ثبت شده در مشهد به خبرنگار برنا گفت: برای بررسی شرایط بناهای تاریخی شهر مشهد باید آنها را به چند گروه تقسیم کرد. برخی از این بناها در مالکیت مجموعه‌های دولتی یا نیمه دولتی همچون میراث فرهنگی، شهرداری، اوقاف، سازمان بازآفرینی و آستان قدس قرار دارد.
او افزود : در بین این مجموعه‌ها بناهایی در اختیار شهرداری هستند. برای مثال خانه تاریخی داروغه در اختیار خود میراث فرهنگی است. خانه تاریخی ملک و کلیسای ده دی و البته بناهای در اختیار آستان قدس همچون مسجد72تن و مجموعه خود حرم مطهر رضوی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.
سلیمان نوری ادامه داد: بناهای در اختیار سازمان بازآفرینی و نهاد مجری طرح اطراف حرم مطهر رضوی یا چون خانه توکلی در وضعیت مناسبی قرار دارد یا بنایی همچون خانه غفوری در حال بازسازی است. هرچند دسته دوم بناها مجموعه‌های دارای مالک شخصی به صورت فردی یا سازمانی است.
اغلب بناهای تاریخی مشهد وضعیت خوبی ندارند/ بناهایی هستند که ثبت ملی شدند اما در خطر نابودی هستند
به گفته او اغلب این بناهای تاریخی مشهد وضعیت مطلوبی ندارند. نمونه بارز این نوع بناها خانه اکبرزاده است که دارای یکی از بهترین سردرهای منازل مسکونی تاریخی ایران است اما به‌دلیل عدم حفاظت مالک از بنا در حال حاضر آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌کند.
سلیمان نوری تصریح کرد: به غیر از نمای بیرونی سر در تمام خانه در حال نابودی کامل است. اغلب موارد شاهد کم توجهی بناهایی هستیم که دارای مالک خصوصی سازمانی است.
او افزود: نمونه بارز این مورد هم بناهای ثبت ملی شده از مجموعه مدارس مرحوم عابدزاده در مشهد خاصه دو بنای عسکریه و سجادیه است که به رغم ثبت ملی به خاطر نگاه خاص اعضای انجمن پیروان قرآن به عنوان متولیان این بناها و عدم همراهی با سایر نهادها خاصه میراث فرهنگی و شهرداری و البته علاقه‌مندان به میراث در خراسان و مشهد در حال نابودی هستند.
بناهای تاریخی و میراثی نیازمند صاحبانی دلسوز
او با بیان اینکه ثبت ملی بناها راهکاری مفید برای حفظ موقت آنها از نابودی توسط مالکانی است که هیچ علاقه‌ای به حفاظت از میراث و فرهنگ ایران اسلامی ندارند و حتی در راه نابودی این میراث‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: البته باید در بلندمدت با برنامه‌ریزی وزارت میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس راهکاری برای تغییر مالکان این بناها به افراد دلسوز میراث فرهنگی و هویت ایرانی اسلامی این سرزمین برداشته شود.
ثبت ملی 90 بنای تاریخی در خراسان رضوی
رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان درباره آخرین وضعیت بناهای تاریخی که باید در اولویت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نامه‌های ثبت ملی 90بنای تاریخی در خراسان رضوی به استاندار ابلاغ شده است، اما هنوز بناهای تاریخی و فرهنگی در اقصی نقاط خراسان وجود دارد که باید در چرخه ثبت ملی قرار گیرند.
شناسایی 200بنای تاریخی و فرهنگی
او ادامه داد: حدود 200بنای دارای ارزش تاریخی فرهنگی تاکنون شناسایی شده تا به هنگام نهایی شدن طرح، حفظ این بناها مدنظر قرار گیرد. اکنون باید این بناها از سوی میراث فرهنگی ثبت ملی شوند.
هنوز خانه افشاری مشهد ثبت ملی نشده است
سلیمان نوری با ذکر مثالی گفت : یکی از این بناها، در حاشیه بازار رضای مشهد تنها خانه این شهر است که بقایایی از معماری دوران افشاری در آن دیده می‌شود. البته بر اساس گفته‌های مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن مشهد تنها خانه افشاری مشهد هنوز ثبت ملی نشده است.
او افزود: باید از لزوم ثبت ملی ساختمان کانون نشر حقایق اسلامی تشکلی که توسط مرحوم استاد محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی ایجاد و اداره می‌شد، به عنوان مهمترین تشکل روشنفکری نه تنها مشهد بلکه کشور یاد کرد. زیرا این تشکل را می‌توان پدر حسینیه ارشاد تهران لقب داد.
کدام بناهای مهم مشهد ثبت ملی نشده‌اند؟
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان از دیگر بناهای مهم ثبت ملی نشده در مشهد باید به یگانه کنیسه شهر در محدوده خیابان جنت مشهد، خاتقاه دراویش خاکساری مشهد در محدوده گنبد سبز، بقایای سینماهای هما، فردوسی و انقلاب مشهد به عنوان یگانه نمادهای باقی مانده از راسته سینماهای این شهر نام برد.
سلیمان نوری در پایان افزود : بناهای تاریخی کشف و سپس مدفون شده در شهر چون تونل تاریخی محدوده خیابان امام خمینی، حمام تاریخی محدوده ایستگاه سراب و آب انبار تاریخی کوچه چهار باغ نیز ثبت تاریخی شوند تا آیندگان هم از وجود این بناها مطلع شوند. موارد ذکر شده تنها نمونه‌ای از خروار آثار تاریخی شهر مشهد، خراسان و لازم به ثبت ملی و حفظ هستند.
//انتهای پیام: 4

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/384107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی به معاون اولی قوه قضاییه

ماجرای بیست‌وسومین دستگیری یک دزد توسط پلیس مشهد!

2 واحد صنفی در طبس پلمب شد

باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود

7 نفر از سیلاب رودخانه‌های خراسان جنوبی نجات یافتند

افزایش 63 درصدی سهم شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از مالیات

هوشمندسازی بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی

پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی

پایگاه هوانیروز مشهد 75 عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد

انتصاب رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به معاون اولی قوه قضاییه

برگزاری جلسه کمیته هماهنگی مرز در سرخس

کمبود آب شرب 3 روستای تایباد برطرف شد

ساخت مجتمع اداری کوهسرخ 45 درصد پیش رفته است

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خراسان جنوبی در جایگاه چهارم طرح «مسطورا»

گرفتار شدن پراید در سیلاب رودخانه خروشان دره آهنگران

تنفس هوای پاک در 6 منطقه مشهد

مادر شهید علی محمدی مقدم آسمانی شد

پرداخت 644 میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی

زیرسازی و آسفالت راه 17 روستای خوسف

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

مهارت آموزی 4 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه آتشکده نهبندان با 43 میلی متر

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

مستمری والدین شهدا به 150 میلیون ریال در سال جاری رسیده است

کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

ترافیک در ورودی و خروجی‌های مشهد نیمه سنگین است

مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد

هوای 6 منطقه مشهد در وضعیت پاک است

مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ

کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد

کیفیت هوای 6 منطقه مشهد «پاک» است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد

خسارت 78 میلیارد ریالی به محیط زیست خراسان رضوی

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو

ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها

ببینید | حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

مراسم رژه نیروهای مسلح به‌مناسبت روز ارتش در بیرجند

کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در خراسان جنوبی

بیشترین بارندگی خراسان جنوبی در این شهر ثبت شد

ایثار شهروند 44ساله طبسی به بیماران نیازمند

287 شعبه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف دایر می‌شود

امضای توافق‌نامه احداث مجتمع بین‌راهی در محور دیهوک - راور

هفت نفر از سیلاب رودخانه‌های خراسان جنوبی نجات یافتند

آتش‌سوزی درخت در بزرگراه امام علی(ع) مشهد

اتفاقی خاص در مراسم رژه روز ارتش در مشهد!

مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد

حال و هوای بارگاه ثامن‌الائمه(ع) در چهارشنبه زیارتی