پیام خراسان

آخرين مطالب

خسارت جبران‌ناپذیر آتش بر جنگل‌های گچساران / گرمای 50 درجه کنترل آتش را با کُندی مواجه کرد اقتصادي

خسارت جبران‌ناپذیر آتش بر جنگل‌های گچساران / گرمای 50 درجه کنترل آتش را با کُندی مواجه کرد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


حدود یک هفته است که جنگل‌های گچساران طعمه حریق شدند و طبق بررسی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته تاکنون بیش از 4 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه نارک و خامی، گناوه لری، فتح و مارین در آتش سوخته‌اند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حدود یک هفته است که اراضی و جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد طعمه حریق شده اند.
وسعت آتش سوزی به حدی گسترده بوده که کار مهار آتش را برای آتش نشانان و نیرو‌های امدادی، نیرو‌های منابع طبیعی، محیط زیست، نیرو‌های مردمی و محلی و بسیج سخت کرده است، صعب العبور بودن منطقه و واقع شدن جنگل‌ها در ارتفاعات بر مشکل کنترل آتش می‌افزاید.
جنگل‌های زاگرس کشور جزو مناطق پر خطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری آن دارند. وجود شاخ و برگ‌های خشکیده و مواد سوختنی فراوان در کف جنگل‌ها و مراتع در فصل تابستان وزش باد گرم و مهم‌تر از آن بی‌توجهی، احتمال حریق را چندین برابر می‌کند؛ البته در این زمینه نیاز به مشارکت و همکاری عموم مردم است.
مهار آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده کوه خامی، مارین، ارتفاعات فتح و گناوه لری به کندی پیش می‌رود بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان گچساران وزش باد، صعب العبور بودن منطقه و گرمای 50 درجه کنترل آتش را با کُندی مواجه کرده است.
 بیشتر بخوانید:
4000 هکتار جنگل گچساران سوخت مهار آتش سوزی جنگل‌های «نارک» گچساران بخش گسترده‌ای از آتش جنگل‌های گچساران کنترل شده است بار‌ها شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس بوده‌ایم، اما رضا بیانی جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- از انتشار نقشه پیش‌بینی حریق در جنگل‌ها خبر داده و گفته بود که برخی از نقاط منطقه زاگرس در شرایط بحرانی به‌لحاظ ریسک بالای وقوع آتش هستند که ازجمله این مناطق می‌توان به بخشی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کردستان اشاره کرد.

پیام خراسان

شنیده‌ها حاکی از این است که طبق بررسی‌های صورت گرفته علت آتش سوزی جنگل‌های نارک و خامی در شهرستان گچساران عمدی بوده است؛ چراکه محل شروع آتش را پیدا و بررسی شده است که شواهد نشان می‌داد که عاملان آتش سوزی بالا و پایین جاده‌ای را در منطقه نارنج آتش زدند.
با توجه به ناهماهنگی بین دستگاه‌ها جهت اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور زاگرس و با توجه به کمبود امکانات در این زمینه، داوطلبان و نیرو‌های سازمان‌های مردم نهاد مجبور هستند وسایل و امکانات از جمله بیل و کلنگ و آب را با شرایط دشواری به نیرو‌های اطفای حریق برسانند.
4000 هکتار از جنگل‌های گچساران سوخت جواد نارکی، رئیس انجمن زیست محیطی و مردم نهاد سبزگامان گچساران در مورد آتش سوزی در جنگل‌های استان می‌گوید: طبق بررسی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته متاسفانه از روز 5 شنبه تاکنون بیش از 4 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه «نارک» و «خامی»، «گناوه لری»، «فتح» و «مارین» در آتش سوخته است.
نارکی با بیان اینکه در انتهای م نطقه خامی به سمت منطقه نیمدور در حال اطفاء آتش جنگل‌ها هستیم، گفت: خط آتش را مهار کردیم، اما هنوز شعله‌های آتش را داریم و ادامه دارد البته احتمال خاموش کردن آتش وجود دارد.

پیام خراسان

شنیده‌ها حاکی از این است که نیرو‌های مختلفی برای کمک به اطفاء حریق جنگل‌های نارک و خامی گچساران حضور دارند؛ البته رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران می‌گوید: کمبود‌هایی نیز وجود دارد مثلا در روز‌های قبل با کمبود آب مواجه بودیم، اما نیرو‌ها جهت مهار آتش سوزی مجهزتر به ارتفاعات اعزام شدند.
نارکی در ادامه می‌افزاید: به محض مطلع شدن از آتش سوزی در جنگل‌های «نارک» از ساعت اولیه شروع آتش سوزی با 20 نفر جهت مهار آتش به منطقه اعزام شدیم البته برای مهار آتش نیاز به همت بیشتری بود و اگر در همان ساعات اولیه نسبت به مهار آتش اقدام جدی صورت می‌گرفت هم اکنون با این وضعیت مواجه نبوده ایم.
رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران اظهار داشت: منطقه نارک یک اکوسیستم است که با این حادثه ناگوار و نادر مواجه شده است و متاسفانه طبق بررسی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته تاکنون بیش از 4 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه نارک و خامی، گناوه لری، فتح و مارین در این آتش سوختند.

پیام خراسان

وی می‌گوید: باید مسئولان و متولیان امر قبل از گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع برای آموزش مردم نیرو‌ها و جوامع محلی اقدام کنند تا در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها به موقع، اصولی، بهتر و سریعتر جهت اطفاء حریق اقدام شود..
نارکی با اشاره به علت آتش سوزی جنگل‌های استان معتقد است: آتش سوزی جنگل‌های استان دلایل مختلفی دارد و یا در اثر سهل انگاری و یا عمدی است و از مسئولان کشوری و استانی از جمله استاندار و مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضا داریم به صورت ویژه پیگیر اختصاص یک فروند بالگرد برای کمک به آتش سوزی جنگل‌های این استان که 20 درصد جنگل‌های زاگرس را دارد، باشند.
وی تاکید می‌کند: استانی که کوهستانی و سخت گذر است و هر ساله شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در جنگل هاست چرا نباید یک بالگرد آبپاش برای مهار این آتش سوزی‌ها داشته باشد؟

پیام خراسان

از سال گذشته و در فصول بهار و تابستان تقریبا 100 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های دامنه زاگرس در آتش سوخته و خاکستر شده است. این مناطق بزرگترین بلوطستان دنیا، با قدمتی نزدیک به هزارسال است و انواع گیاهان، جانوران، خزندگان و پرندگان را در خود جای داده است که در حال حاضر، با این آتش سوزی‌ها شاهد کوچ اجباری و یا نسل کشی انواع جانوران اعم از کفتار، گرک، گراز، روباه و جوجه پرندگانی که توان پرواز ندارند، هستیم.
شایان ذکر است، منطقه نارک در استان کهگیلویه و بویر احمد اکوسیستم کامل بود با انبوه جنگل پرپشت و عمده پوشش جنگلی این منطقه از گونه‌های بلوط، زالزالک، بنه، کیکم و تاگ و شن که متاسفانه در این آتش‌سوزی خسارات جبران‌ناپذیری دیده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/384536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی