پیام خراسان

آخرين مطالب

نقش دولت در توسعه اقتصادی اقتصادي

نقش دولت در توسعه اقتصادی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی دولت‌ها نقشی حیاتی در توسعه اقتصاد دارند که شامل برنامه‌ریزی جامع، کنترل، سربارهای اجتماعی و اقتصادی، اصلاحات نهادی و سازمانی، راه‌اندازی موسسات مالی، مشاغل عمومی و برنامه‌ریزی اقتصادی است.

به نقل از جیوگرافی، نقش دولت در توسعه بیشتر با این واقعیت مشخص می‌شود که کشورهای توسعه‌نیافته از کمبود جدی انواع منابع و مهارت‌ها رنج می‌برند در چنین شرایطی تخصیص عاقلانه و کارآمد منابع محدود فقط توسط دولت انجام می‌شود و این کار را می‌توان از طریق برنامه‌ریزی مرکزی مطابق با طرح اولویت‌های متناسب با شرایط و نیاز کشور انجام داد.
تفاوت در نرخ رشد بین کشورها و بین دوره‌های مختلف در هر کشور را می‌توان تا حد زیادی مرتبط با کیفیت کارآفرینی دانست و پیشرفت فنی و عرضه نیروی کار را به کارآفرین نسبت داد. دولت‌ها در مراحل اولیه رشد پایدار، انگیزه‌هایی برای تصدی کارآفرینی فراهم می‌کنند. در برخی از اقتصادها توسعه حمل‌ونقل، نیرو و سایر تاسیسات توسط دولت انجام شده و در برخی دیگر، انگیزه‌های مالی و یارانه پیشنهاد شده است. نقش مهم دیگر دولت‌ها در مراحل اولیه کمک به ایجاد نوعی بازار سرمایه و پول است که وام‌دهندگان به آن اطمینان داشته باشند. اقتصاددانان استدلال کرده‌اند که دولت‌ها می‌توانند متعهد شوند که از رکودهای جدی و طولانی‌مدت جلوگیری کنند.
اقتصاد چه تاثیری در سیاست دولت دارد؟
شرایط اقتصادی اغلب بیانگر تغییرات سیاستی است که دولت‌ها انتخاب می‌کنند. به معنای گسترده، فعالیت اقتصادی یک کشور نشان‌دهنده چیزی است که مردم، مشاغل و دولت‌ها می‌خواهند بخرند و یا بفروشند. بااین‌حال، دولت ممکن است تصمیم بگیرد برخی از جنبه‌های این فعالیت اقتصادی را تنظیم و بتواند رشد اقتصادی را ایجاد یا از شرایط اقتصادی منفی در آینده جلوگیری کند. به‌طورکلی، نقش فعال دولت در پاسخ‌گویی و تاثیرگذاری بر اوضاع اقتصادی یک کشور به منظور حفظ و پیشبرد منافع اقتصادی ذی‌نفعان یا شهروندان عمومی اهمیت بسیاری دارد.
برخی از متداول‌ترین روش‌هایی که ممکن است یک دولت برای تاثیرگذاری بر فعالیت‌های اقتصادی کشور داشته باشد، تعدیل هزینه وام‌گرفتن (با کاهش یا افزایش نرخ بهره)، مدیریت عرضه پول و کنترل استفاده از اعتبار است و در مجموع از این سیاست‌ها به عنوان سیاست پولی یاد می‌شود. دولت همچنین می‌تواند هزینه‌ها و نرخ مالیات را تنظیم یا مشوق‌های مالیاتی معرفی کند که در مجموع این سیاست‌ها، سیاست مالی نامیده شده است. سیاست‌های مالی و پولی در نظر گرفته شده به سرعت رشد اقتصاد را کاهش یا افزایش می‌دهند و به نوبه خود می‌توانند بر سطح قیمت‌ها و نرخ اشتغال در کشور تاثیر بگذارند.

پیام خراسان


نقش دولت در توسعه کشور
به‌طورکلی نقش دولت را می‌توان به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کرد. دولت یک سازمان رفاه اجتماعی است و برای منافع مردم عادی بدون ایجاد انگیزه‌ای برای به حداکثر رساندن سود، فعالیت می‌کند. از این رو، دستور کار اصلی دولت حداکثر رفاه است. مشارکت مستقیم دولت در توسعه کشور به‌طور خلاصه شامل رشد کشاورزی، رشد صنعتی، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی، استفاده بهینه از منابع، حفظ قانون و نظم و عدالت توزیعی اجتماعی (عدالت توزیعی به ادراک عدالت از تخصیص منابع مربوط می‌شود) است.
در مرحله اولیه روند توسعه، در یک کشور کمتر توسعه یافته، به دلیل کمبود هزینه‌های اساسی اجتماعی و اقتصادی برای احداث مواردی مانند مدارس، موسسات فنی و موسسات تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، راه‌آهن، جاده‌ها، بنادر، پل‌ها و غیره سرمایه‌گذاری زیادی لازم است. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی منجر به ایجاد اقتصاد خارجی می‌شود که به نوبه خود انگیزه‌هایی برای توسعه بنگاه‌های خصوصی در زمینه صنعت و همچنین کشاورزی نیز ایجاد خواهد کرد. بنابراین، دولت‌ها برای آغاز روند رشد اقتصادی تمام تلاش خود را در ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی انجام می‌دهند.
برای حفظ عملکرد بهینه بین بخش‌های کشاورزی و صنعتی، زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی لازم است. بنابراین، دولت سرمایه‌های هنگفتی را برای توسعه سرمایه‌های سربار مانند انرژی، نیرو، حمل‌ونقل، ارتباطات، آموزش، بهداشت، مسکن و غیره اختصاص می‌دهد. همه کشورها انواع مختلفی از منابع طبیعی و اقتصادی را برای استفاده شخصی خود دارند و از این منابع برای برآوردن حداکثر خواسته‌ها استفاده بهینه می‌شود و کشور را قادر می‌سازد تا به مسیر توسعه اقتصادی دست یابد. از این رو، در استفاده موثر از منابع داخلی نقش اصلی دولت است.
دولت نقشی حیاتی در اقتصاد برای اجرای عدالت ‌توزیع اجتماعی، به‌منظور کاهش نابرابری بین فقیر و غنی دارد. دولت به دلایل ذیل به‌طور فعال در اقتصاد شرکت می‌کند:
حفظ ثبات قیمت یا کنترل تورم
جلوگیری از ایجاد بازارسیاه با سیاست سقف قیمت
مداخله مستقیم در بی‌نظمی سیاسی یا هرج و مرج
مشارکت مستقیم در بحران مالی یا اقتصادی
مداخله در زمان اضطراری جنگ یا بلایای طبیعی
عرضه منظم کالاهای اساسی به بخش ضعیف جامعه از طریق سیستم توزیع عمومی موثر (PDS)
دولت همچنین نقش‌های غیرمستقیم مختلفی را برای توسعه سریع اقتصاد کشور دارد که این اقدامات یا نقش‌های غیر مستقیم به‌طور خلاصه شامل سیاست مالی و پولی است. دولت همراه بانک مرکزی با کمک این سیاست بازار پول را کنترل می‌کند. در زمان تورم، یعنی افزایش بیش از حد سطح قیمت، دولت عرضه پول و ایجاد اعتبار را بررسی می‌کند و عرضه پول افزایش می‌یابد.
سیمون کوزنتس، اقتصاددان آمریکایی گفت: تجارت، موتور رشد اقتصادی است. دولت سیاست‌های تجاری را با وضع تعرفه‌ها، سهمیه‌ها، عوارض و غیره کنترل و تنظیم می‌کند. هدف اصلی سیاست‌های تجاری برای تنظیم صادرات و واردات بهبود وضعیت تراز پرداخت (BOP) و افزایش موجودی ذخایر ارزی است. تمام اقدامات فوق، یعنی هر دو نقش مستقیم و غیر مستقیم، توسط دولت انجام می‌شود تا توسعه اقتصادی و رفاه ایجاد شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/384608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی