پیام خراسان

آخرين مطالب

سهم بسیار کشاورزی خراسان رضوی از آب و ضرورت مصرف بهینه آن اقتصادي

سهم بسیار کشاورزی خراسان رضوی از آب و ضرورت مصرف بهینه آن
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- بخش کشاورزی خراسان رضوی 85 درصد از مصارف آب استان را به خود اختصاص داده است که با توجه به کاهش ذخایر آب و خشکسالی، تدوین برنامه منسجم برای بهره‌وری و استفاده بهینه از آن ضروری است.

بخش کشاورزی، تنها منبع تامین معیشت افزون بر نیمی از جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری روستایی استان خراسان رضوی است. 363 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند و تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی خراسان رضوی هشت میلیون تن است. همچنین سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می‌رود.
900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان 6 میلیون و 870 هزار نفری خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
طبق مطالعات دفتر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، سرانه آب تجدیدشونده در کره زمین از سال 1950 تا 2025 نشان می دهد ایران در مرکز بحران وضعیت خشکسالی و کم آبی قرار گرفته است.
در این راستا از 37 دشت خراسان رضوی، 34 دشت در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند، خراسان رضوی با متوسط کسری مخازن یک میلیارد مترمکعب در بلندمدت بیشترین کسری مخازن را در بین استانهای کشور دارد.
بر اساس آخرین آمار، الگوی مصرف آب در خراسان رضوی 84.4 درصد در بخش کشاورزی، 10 درصد در بخش شرب و بهداشت، 1.4 درصد در بخش صنعت، 3.8 درصد در بخش خدمات است، از این منابع آب 62 درصد مربوط به چاه‌ها، 19 درصد مربوط به قنات‌ها و 18 درصد مربوط به چشمه‌ها است.
از مهمترین مشکلات خراسان رضوی، آب و هوای خشک، ناهمخوانی توسعه استان با ظرفیتهای زیست محیطی و آبی، بیشتر بودن حجم برداشت آب نسبت به منابع تجدیدپذیر آن، بدمصرف کردن و اسراف در مصرف منابع آب است.
از آنجا که 85 درصد از منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، تعادل بخشی در مصرف این بخش از طریق افزایش بهره وری آب کشاوری ضروری است، اطلاعات مربوط به سند سازگاری آب در استان که آخرین آمار آن مربوط به سالهای 98 و 99 است، نشان می دهد پارسال 369 میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی انجام شده است.
بدمصرف کردن و اسراف، روند فزاینده مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به مشهد، نبود توجیه اقتصادی برای مدیریت رفتار مصرف کنندگان، ضعف انگیزه سرمایه گذاران در این حوزه از دیگر مشکلاتی هستند که وضعیت منابع را به بحران دچار کرده است.
سند سازگاری با کم آبی خراسان رضوی در سال زراعی گذشته نشان می دهد که در این سال 369 میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی صورت گرفته است اما این سند سازگاری باید بهره وری آب کشاورزی را ارتقا دهد زیرا تا زمانی که این ارتقا صورت نگیرد، مصرف آب همچنان زیاد است.
توسعه سامانه های نوین آبیاری، اصلاح و بهبود روش های آبیاری سطحی و سنتی، به‌زراعی و به‌باغی، تجارت و بازار، توسعه کشاورزی حفاظتی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از طریق افزایش فرآوری محصولات، بهبود و توسعه مکانیزاسیون، اصلاح الگوی کشت برای دستیابی به حداکثر بهره وری آب، مصرف بهینه نهاده ها در حوزه دام و طیور و توسعه آبزی پروری از جمله برنامه هایی است که باید به آنها توجه ویژه داشت.
مدارا با کشاورزان در مساله آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در این باره گفت: تلاش ما این است که نگذاریم تنش اجتماعی در زمینه مصرف آب بوجود آید، با فرستادن کشاورزان به دادگاه مساله حل نمی شود، باید به شیوه اجتماعی مشکلات را رفع کرد.
محمد علایی افزود: خشکسالی کنونی در خراسان رضوی کم سابقه و میزان گرما و تبخیر آب به شدت زیاد است، میزان کسری مخزن آب به 662 میلیون مترمکعب رسیده که افزایش نیز خواهد یافت، هم اینک رودخانه هریرود که طی 85 سال گذشته بیشترین آورد آب آن به میزان 16 میلیون مترمکعب آب بوده، امسال 4.2 میلیون مترمکعب آورد آب داشته است. 
وی ادامه داد: نمی توان مانع از برداشت آب کشاورز از چاه شد و صدور پروانه ها را کاهش داد، با این حال پارسال جابه‌جایی چاه های بخش کشاورزی خراسان رضوی 9.6 درصد، مصرف برق چاه های کشاورزی 266 میلیون کیلووات و نارضایتی و شکایات کشاورزی در این استان 50 درصد کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی امسال در استان دستکم 50 درصد کاهش یافته است لذا از هم اکنون برای کشت پاییزه کشاورزان باید تدبیر کرد، شاید سال آینده برای تامین آب مشهد با مشکل مواجه نشویم، اما به طور قطع مشهد در سال 1402 با مشکل کمبود آب مواجه خواهد شد.
وی افزود: آیین نامه ها و قوانین، مشکلات کشور را حل نمی کند، در صورتی که سند سازگاری با شرایط کم آبی که برای هر دشت استان تدوین شده، اجرایی شود می توان تا حدی بر مشکلات این بخش فائق آمد.
سید امیر مرتضوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی نیز در این باره گفت: شعب ویژه رسیدگی به شکایات و تخلفات در حوزه آب در این استان ایجاد شده و به دادستان ها ماموریت داده شده که در برخی موارد خاص بنا بر مقتضیات هر شهرستانی، مشکل را در حوزه آب بدون تشکیل پرونده قضایی حل کنند.
ضعف سرمایه گذاری در حوزه آب
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا یکی از مشکلات بخش کشاورزی را کمبود سرمایه گذاری دانست و گفت: در حوزه توسعه سامانه های نوین آبیاری از سال 1369 تا 1391 حدود 110 هزار هکتار در استان مجهز به این سامانه شده اما از سال 1392 تا پایان سال 1399 فقط 70 هزار هکتار به این بخش افزوده شده است.
محمدرضا اورانی با بیان اینکه 90 درصد اقلیم کشور خشک و نیمه خشک است، افزود: باید شرایط اقلیمی کشور را در تولید محصولات کشاورزی مد نظر قرار دارد و کشت‌های جایگزین و کم آب طلب را رواج داد.
وی ادامه داد: طی 2 سفر رییس جمهوری به خراسان رضوی 200 میلیارد تومان به اصلاح و بهبود شیوه های آبیاری سطحی و سنتی اختصاص یافت که از این محل 2 هزار کیلومتر کانال انتقال آب با لوله ایجاد شد، پارسال هم با مساعدت استاندار و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، 100 میلیارد تومان صرف انتقال آب به بخش کشاورزی شد و طول این مسیر را افزایش داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بخش توسعه مکانیزاسیون، از سال 1389 تا 1392، کل اعتباری که به این بخش اختصاص یافته است، پنج میلیارد و 900 میلیون تومان بوده اما از سال 1392 تا پارسال 650 میلیارد تومان تسهیلات و از 20 فروردین ماه تاکنون نیز 240 میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان اختصاص یافته است.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی نیز به افزایش سهم بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: پارسال 9 درصد از تسهیلات پرداختی استان به بخش کشاورزی اختصاص یافت اما از ابتدای امسال تاکنون درصد پرداختی تسهیلات به بخش کشاورزی به 14 درصد معادل 18 هزار میلیارد تومان تا پایان خرداد ماه رسید و هدفگذاری امسال رساندن این میزان به 15 درصد و معادل 72 هزار میلیارد تومان است.
حمید صفایی نیکو افزود: امسال حدود 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات دیگر نیز به بخش کشاورزی بویژه دامداران 29 شهرستان این استان از سوی 9 بانک پرداخت می شود.
14 پیشنهاد برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی
اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان اتاق فکر بخش خصوصی پیشنهادات خود برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی را ارایه کرده است که هر یک از این بندها برنامه اجرایی جداگانه دارد و مورد توافق بخش دولتی و بخش خصوصی قرار گرفته است.
براین اساس، تعادل بخشی آبهای زیرزمینی به عنوان یکی از این راهکارها برای افزایش بهره وری آب است که این موضوع مستلزم توجه به برنامه های هر دشت است تا اولویت ها برای هر دشت مشخص شود و می‌توان با حضور کشاورزان و تشکل ها و دستگاه های ذیربط اولویتها را تعیین کرد.
موضوع آب مجازی یکی دیگر از راهکارهاست که باید فرهنگ کشت را تغییر داد، میزان آبی که برای کشت و برداشت هندوانه مصرف می شود با صادرات و سود این محصول تعادل ندارد، موضوع دیپلماسی آب و سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه نیز در زمره راهکارهایی است که به ویژه در ارتباط با افغانستان می توان به آن توجه کرد.
تهیه برنامه‌های توسعه کشاورزی شامل الگوی کشت با در نظر گرفتن صنایع تبدیلی و تکمیلی با محوریت هر دشت و طرح خرید آب از مالکان یا تشویق در قبال کاهش برداشت آب به عنوان برخی دیگر از راهکارها مطرح است.
توسعه صنایع باید بر اساس شرایط اقلیمی استان باشد، به عبارت دیگر استقرار صنایع باید با توجه به میزان آب موجود در آن منطقه انجام گیرد، به طوری که برای تامین آب آن نیاز به استفاده از حق‌آبه های سایر صنایع در آن مناطق یا حقابه های کشاورزی نباشد.
تهیه و تصویب قوانینی برای تشدید مجازات متخلفان در مصرف آب و رسیدگی خارج از نوبت در دادگستری به دعاوی علیه برداشت کنندگان غیر مجاز، اصلاح تعرفه های آب برای رسیدن به بهای واقعی در یک دوره پنج ساله، خرید و فروش شارژ آب‌های کشاورزی برای تمامی مصارف در همان محدوده مطالعاتی و سرمایه گذاری به منظور بازچرخانی آب و استفاده از آب‌های نامتعارف در صنعت، خدمات و کشاورزی و شیرین کردن آبهای شور نیز دیگر راهکارهایی هستند که باید به آنها توجه شود.
برچسب‌ها
صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی مصرف غیر مجاز شرکت آب منطقه ای بهینه سازی مصرف انرژی بهره وری

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/385447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن