پیام خراسان

آخرين مطالب

زیارت ضریح منور رضوی برای سالمندان تسهیل شد فرهنگي

زیارت ضریح منور رضوی برای سالمندان تسهیل شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


گروه استان‌ها-بسیاری از سالخوردگان و توان یابان از مسیر تشرف سالمندان و با صندلی‌های چرخدار و از مسیر مسجد گوهرشاد به رواق دارالسیاده و از قسمت بالای سر ضریح مطهر امام هشتم(ع) وارد روضه منوره می‌شوند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، حدود 14 ماه از زمان بازگشایی حرم مطهر رضوی سپری می‌شود؛ ماه‌هایی که به دلیل رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، کارنامه‌ای درخشان از اقدامات آستان قدس رضوی بر جای گذاشته و نه تنها رضایت مسئولان متولی حوزه بهداشت و درمان، بلکه خشنودی زائران حضرت رضا(ع) را نیز به همراه داشته است.
طی این مدت رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی، تلاش بی‌وقفه خادمان و همراهی کم‌نظیر زائران در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت رضا(ع) را به الگویی ملی در رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا تبدیل کرد.
تامین ماسک و اقلام بهداشتی، استفاده از محلول‌های ضدعفونی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، همت و تلاش خادمان سلامت و استفاده از تهویه مناسب تنها گوشه‌ای از اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است که بستر زیارت همراه با سلامت را برای زائران فراهم کرده است.
یکی از اقدامات ویژه در این ایام، پیش‌بینی مسیرهای ویژه برای تشرف به روضه منوره بوده که این امکان را فراهم ساخته تا زائران بتوانند با توجه به محدودیت ایجاد شده برای حضور در کنار ضریح مطهر، از فاصله‌ای نزدیک زیارت خود را انجام دهند. اقدامی که هم رضایت عموم زائران را فراهم ساخته، و هم فرصتی تازه برای تشرف سالمندان و توان یابان ایجاد کرده تا بتوانند بدون دغدغه زیارت خود را انجام دهند.
اکنون در تیرماه سال1400 و مصادف با دهه اول ماه پرفیض ذیح الحجه پای سخنان برخی از زائران این آستان ملکوتی نشسته‌ایم تا از حال و هوای حضور خود در بارگاه قدس حضرت ثامن الحجج(ع) و نظراتشان در اقدامات انجام شده از سوی آستان قدس رضوی در تسهیل شرایط حضور زائران و انجام زیارت در حرم منور رضوی و تعیین مسیرهای تشرف به روضه منوره برایمان بگویند.
حضور در روضه منوره یک موهبت است
در مسیر آرام صلوات می‌فرستد و با چشمانی اشک آلود وارد مسیر تشرف به سمت روضه منوره می‌شود. من هم با او همراه می‌شوم. پس از زیارت ضریح مطهر از مسیر برگشت وارد رواق نجمه خاتون شده و دو رکعت نماز زیارت می‌خواند. حالا با او می‌توانم هم کلام شوم. می‌گوید: من مشهدی هستم. آن دورانی که مسیر زیارت ضریح مطهر و درب‌های حرم بسته بود من که مشهدی هستم هفته‌ای چندبار به پشت درب‌های حرم می‌آمدم و با حضرت راز و نیاز می‌کردم اما دلم برای دیدن ضریح مطهر واقعاً تنگ شده بود.
قاسم خراسانی ادامه می‌دهد: من از مسئولان حرم و تولیت آستان قدس ممنونم که با اجرای دستورالعمل بهداشتی و تعیین مسیرهای ویژه، امکان حضور در نزدیکی روضه منوره و دیدن ضریح مطهر را برای زائران فراهم کرده‌اند، خدا به همه مسئولان حرم، پاداش خیر دهد.
پایبند به دستورالعمل‌های بهداشتی
«مسلما حفظ سلامت زائران در هنگام زیارت موضوع مهمی است»؛ این را «حسین رسولی» زائر 30 ساله اهل تهران می‌گوید و ادامه می‌دهد: راستش را بخواهید من خیلی دوست دارم که دستم به ضریح مطهر آقا امام رضا(ع) برسد اما وقتی فکرش را می‌کنم، می‌بینم که بسیاری از علمای دینی و بزرگان و در صدر آن‌ها رهبر معظم انقلاب همگی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک وظیفه شرعی، عقلی و انسانی تاکید دارند، پس باید همگی پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تمهیدات بهداشتی باشیم و حالا که در حرم مطهر هم برای نزدیک شدن به ضریح محدودیت وجود دارد، باید از آن تبعیت کنیم.
ضمناً از آستان قدس رضوی که مسیرهای را برای حضور زائران تا نزدیکی ضریح مطهر پیش‌بینی کرده تا بتوانیم از یک فاصله معین آن را مشاهده کنیم، ممنونیم. همین تماشای ضریح آقا هم دل و روحمان را صفا می‌دهد.
محرومیت زدایی آستان قدس در 8 پهنه اصلی حاشیه شهر مشهد پروژه‌های عمرانی آستان قدس رضوی با رویکرد جهادی به سرانجام می‌رسد تولیت آستان قدس رضوی درگذشت حجت‌الاسلام حکیمی را تسلیت گفت شکر خدا، زائر حرم شدیم
با زائر دیگری که در کنار ایوان دارالسیاده مسجد گوهرشاد ایستاده همکلام می‌شوم و او می‌گوید: از استان اصفهان به همراه پدربزرگم برای زیارت به مشهد آمدیم. خیلی خوشحالم که پدربزرگم با صندلی چرخدار به روضه منوره امام رضا(ع) و تا نزدیکی ضریح مطهر مشرف شده است. «مهدی محمدی» درحالی‌که اشک‌های چشمش را پاک می‌کند، ادامه می‌دهد: خدا را شکر که توانستیم به زیارت روضه منوره امام رضا(ع) بیاییم، راستش هر وقت از تلویزیون و در فضای مجازی عکس و تصویر ضریح آقا را می‌دیدیم مرغ دلمان به سوی حرم پرواز می‌کرد تا اینکه امروز پدربزرگم به آرزویش رسید.
همین چند روز پیش بود که به من گفت «نکند تا قبل از تمام شدن کرونا بمیرم و زیارت حرم مقدس امام هشتم(ع) و دیدن ضریح مطهر امام رضا(ع) نصیبم نشود»؛ امروز خوشحالم از اینکه آرزوی او برآورده شد، دست مسئولان حرم درد نکند خدا قوتشان بدهد. هم زیارت است و هم سلامت.
تسهیل زیارت ضریح برای سالمندان
بسیاری از سالخوردگان و توان یابان از مسیر تشرف سالمندان و با صندلی‌های چرخدار و از مسیر مسجد گوهرشاد به رواق دارالسیاده و از قسمت بالای سر ضریح مطهر امام هشتم(ع) وارد روضه منوره می‌شوند.
یکی از سالمندانی که توسط خدام و با صندلی چرخدار در مسیر برگشت به داخل مسجد گوهرشاد است برایمان می‌گوید: خدا به باعث و بانی این طرح جزای خیر دهد، خیلی لذت بردم از این زیارت.
«سید صادق موسوی» که از قم به زیارت حرم آمده است، ادامه می‌دهد: در ایام قبل از کرونا خیلی برایم سخت بود به نزدیکی ضریح مطهر برسم اما الان با این طرح با رعایت نوبت، بدون دردسر و در امنیت کامل به زیارت رفتم، خدا به مدیران حرم امام رضا(ع) جزای خیر دهد.
زائر دیگری را می‌بینم که روی صندلی‌های حرم در رواق نجمه خاتون می‌نشیند، از او درباره اقدامات آستان قدس برای تسهیل زیارت می‌پرسم، می‌گوید: من از گیلان برای زیارت به مشهد آمدم. از نظافت و تمیزی حرم و اقدامات مسئولان لذت بردم.
«حاج علی نصیری» دست دعا به آسمان بلند می‌کند و می‌گوید: خدا را شکر یک بار دیگر ضریح مطهر را دیدم. در ادامه نفسی تازه می‌کند و می‌گوید: البته ما زائران هم باید با مسئولان همکاری کنیم تا زودتر ریشه کرونا کنده شود. همین که تا داخل روضه منوره رفتم یک موهبت الهی برایم است.
انتهای پیام/281/ی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/385469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان