پیام خراسان

آخرين مطالب

این مدارسِ بی کلاس علمي

این مدارسِ بی کلاس
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی خبر رسیده که مهر امسال برخی از مدارس استان قرار است دو شیفته شوند؛ مدارسی که قرار است دوبار در طول روز از آنان استفاده شود تا عدم توازن تعداد دانش‌آموز و تعداد کلاس‌های درس حل شود.

خراسان جنوبی با دارا بودن مدرسه تاریخی شوکتیه به عنوان سومین مدرسه نوین کشور پس از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز به عنوان یکی از قطب‌های آموزشی کشور، امروز از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد.
در سال‌های اخیر مهاجرت از روستاها و حتی شهرهای کوچک به مرکز استان خراسان جنوبی و حتی ساخت مسکن و گسترش فضای شهری بدون چاره اندیشی برای زیرساخت آموزشی، باعث شده تا تعداد مدارس به نسبت دانش‌آموزان کم باشد.
به گزارش ایسنا، این امر باعث شده تا بیرجند، مرکز خراسان جنوبی که روزی از فضای آموزشی مناسبی برخوردار بود، اکنون روی خوش کلاس‌های درس را به خود نبیند.
دو ماه مانده به آغاز سال تحصیلی که به گفته کارشناسان ممکن است امسال حضوری برگزار شود، خبر رسیده که بسیاری از مدارس بیرجند دوشیفته خواهند شد و دلیلش کمبود فضاست و عدم وجود کلاس. این خبر بسیاری از والدین را آشفته کرده چراکه برای والدین کارمند، رفت و آمد فرزندانشان در ساعات بعدازظهر عذاب آور است.

پیام خراسان


عدم توازن رشد دانش‌آموزان و تعداد کلاس‌های درس
محمدحسین یکه خانی، مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شهرستان بیرجند پایین‌ترین سرانه آموزشی کشور یعنی معادل 4.2 متر را دارد.
وی با بیان اینکه این شهرستان سالانه 2500 تا 2700 دانش‌آموز بین ورودی و خروجی رشد دارد، افزود: جمعیت دانش‌آموزان ورودی در این شهرستان هر سال رشد دارد که این امر دلایل مختلفی از جمله مهاجرت از رئوستاها یا سایر شهرستان‌ها دارد.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند بیان کرد: این افزایش چند برابر جمعیت، نیاز به مدارس دارد، اما متاسفانه با کمبود فضای آموزشی مواجهیم.
یکه خانی با بیان اینکه با اینکه در این سال‌ها از خیرین و دولت کمک گرفتیم و همچنین فعالیت‌های اداره کل نوسازی مدارس افزایش یافته، اما هنوز با مشکل کمبود فضا و کلاس مواجه هستیم، تصریح کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که ساخت و سازهای فعلی پاسخگوی جمعیت دانش‌آموزان بیرجندی نیست.
وی با بیان اینکه در شهرستان بیرجند حدوداً 4 برابر سال 94 مدرسه دو نوبته داشته‌ایم، افزود: اکنون تعداد از 20 مدرسه اکنون به 80 مدرسه رسیده است،
مدیر آموزش و پرورش بیرجند بیان کرد: برای حفظ وضعیت موجود باید هر سال حدود 100 کلاس جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد که این کار بسیار مشکل است.
وی ادامه داد: ظرفیت مدرسه و تعداد دانش‌آموزان مشخص می‌کند که یک مدرسه دو شیفت باشد یا تک شیفت و این امر باعث شده امسال برخی از مدارس دوشیفت شوند.
ساخت مسکن بدون درنظرگرفتن زیرساخت آموزشی
یکه خانی با بیان اینکه وقتی مدرسه‌ای ظرفیت دوشیفت بودن را دارد این کار را به عنوان یک راه حل انجام می‌دهیم، افزود: سعی کرده‌ایم در هر مدرسه‌ای در دو شیفت از یک جنسیت استفاده شود و ثابت باشد.
وی با بیان اینکه معضل دیگر کمبود معلم است، افزود: معلمان پایه اول ابتدایی در تمام شهر جذبی هستند و از سویی دیگر مدارس هیئت امنایی به روال گذشته جذب آزاد ندارند.
مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه مساکن مهر ساخته شده و به طور مثال در مکانی از شهر که ساختمان‌های بسیار مسکن مهر داریم، تعداد مدرسه مورد نیاز را نداریم، تصریح کرد: به طور مثال؛ در منطقه‌ای از شهر طبق استاندارد آموزشی نیازمند 70 کلاس درس هستیم؛ حال اینکه حتی یک مدرسه نداریم.
یکه خانی بیان کرد: از مسئولان مربوطه برای حل این مشکل کمک خواسته‌ایم که امیدواریم برطرف شود.
کمبود فضاهای آموزشی و کمبود نقدینگی بیداد می‌کند
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت به منظور آماده سازی و توانمندسازی دانش آموزان، اولیای خانه و مدرسه و تجهیز مراکز مشاوره برای دوران پسا کرونا نیازمند 600 میلیون اعتبار هستیم.
وی از اتصال 300 روستای استان، به شبکه ملی اطلاعات و برخورداری آن ها از اینترنت پر سرعت، تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: ماده 16 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش راهکاری مناسب برای احراز مالکیت و تأمین سرانه کاربری آموزشی و رفع مشکلات آموزش و پرورش در این زمینه است که متأسفانه بیش از 30 سال مغفول مانده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب رتبه نخست کشور در ارزشیابی عمومی و تخصصی و برای سومین سال متوالی، میانگین دروس امتحان نهایی کشور، خبر داد و اظهار کرد: بر اساس ماده 16 ﮐﻠﯿﻪ ﺷﻬﺮداری‌ﻫﺎ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه در ﻃﺮﺣ‌ﻬﺎی ﺗﻔﺼﯿﻠﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﻣﺠﻮزﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺧﻮد زﻣﯿﻨﻪ اﺣﺮاز ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ زﻣﯿﻨﻬﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ را ﺑﺮای ادارات آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزﻧﺪ.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عدم تناسب جمعیت معلم به دانش آموز، پراکندگی جمعیت دانش آموزی و وجود کلاس های زیرنرم، کمبود فضاهای آموزشی، سن بالای برخی از مدارس استان، عدم پاسخگویی اعتبارات تعمیر و نگهداری آن‌ها و کمبود نقدینگی را از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به بازنشستگی یک هزار و 187 معلم برای سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تمام نیروهایی که جایگزین این تعداد پیشکسوت می‌شوند، تنها 516 معلم زن و مرد است.
وی، نسبت معلم به دانش آموز در کشور را یک به 26 اعلام کرد و یادآور شد: این میزان در خراسان جنوبی به علت پراکندگی بالای جمعیت به یک به 16، 10، 5 و گاهی اوقات به حتی زیر این تعداد نیز می‌رسید.
وی با بیان اینکه 7 میلیارد و 500 میلیون تومان لازمه تجمیع کلاس‌های زیر نرم و هدایت دانش‌آموزان به مدارس شبانه روزی است، بر تجمیع کلاس‌های زیر نرم و کاهش کلاس‌های مختلط تأکید کرد.
وی ادامه داد: لازمه تجمیع مدارس و کلاس های زیر نرم و در نتیجه کاهش کلاس‌های مختلط دوره اول متوسطه، هدایت دانش‌آموزان روستاها و مناطق کم جمعیت به سوی مدارس شبانه روزی با مشارکت و همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اولیای دانش‌آموزان است.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، نرم دانش‌آموزی را برای تشکیل کلاس مستقل برای هر پایه در دوره اول و دوم ابتدایی 22 نفر، متوسطه اول 20، متوسطه دوم 13 و هنرستان 10 نفر دانست و خاطرنشان کرد: براین مبنا حداقل تشکیل مدرسه روزانه در دوره اول و دوم متوسطه 75 نفر و هنرستان 50 بوده و لازمه تشکیل دبیرستان و یا هنرستان شبانه روزی حداقل 80 نفر است.
وی اظهار کرد: برای اجرایی شدن طرح تجمیع کلاس‌های زیر نرم، برای 3 هزار و 700 دانش آموز علاوه بر تخصیص کلاس و نیروی انسانی از سوی آموزش و پرورش، اعتباری بالغ بر 7 میلیارد و 500 میلیون تومان بابت هزینه غذایی و هزینه ایاب و ذهاب این تعداد دانش‌آموز مورد نیاز است که نیاز به مساعدت ویژه استاندار و سایر نهادها دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان اینکه فعالیت شورای پرژه مهر از ابتدای خرداد ماه امسال با تشکیل کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده و تا بازگشایی مدارس ادامه دارد، تصریح کرد: پروژه مهر با هدف برگزاری باشکوه آیین بازگشایی مدارس، ثبت نام دانش آموزان و خریدکتب درسی، اجرا می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سازماندهی نیروی انسانی، ساماندهی فضاهای آموزشی ،پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی، زیباسازی فضاهای آموزشی، پیش بینی تمهیدات لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمادگی وتقویت فضای مجازی و تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای شرایط خاص احتمالی را از دیگر اهداف شورای پروژه مهر در استان برشمرد.
به گفته واقعی امسال آیین نمادین بازگشایی مدارس، مراسم آغاز سال تحصیلی، گرامی داشت هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی به میزبانی شهرستان نهبندان انجام می‌شود.
وی به بازدهی پایین مدارس مختلط با جمعیت پایین در روستاها اشاره کرد و گفت: مدارس متوسطه مختلط روستایی به دلیل اینکه یک دبیر باید همه یا بیشتر دروس را تدریس کند، بازدهی بالایی ندارد و بهتر است والدین فرزندان خود را به مدارس خوابگاهی تعیین شده که رایگان هم هستند، بفرستند.

پیام خراسان


به دنبال تجمیع دانش‌آموزان روستایی در مدارس شبانه روزی هستیم
واقعی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای راه‌اندازی مدرسه متوسطه اول جدید، میانگین 75 دانش‌آموز و برای استمرار مدارس در حال فعالیت میانگین 60 دانش‌آموز را تعیین کرده است، البته چنانچه در روستایی تعداد دختران به 30 دانش‌آموز برسد، برای دختران آن روستا می‌توان کلاس تشکیل داد.
وی با اشاره به اینکه به دنبال تجمیع دانش‌آموزان روستایی مناطق مختلف یک شهرستان در قالب مدارس خوابگاهی هستیم، افزود: در مدارس خوابگاهی تمامی امکانات از غذا تا هزینه ایاب و ذهاب و حتی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان به صورت رایگان به آنها داده خواهد شد، همچنین این مدارس از نیروهای بسیار توانمند با کلاس‌های قوی استفاده می‌شود تا دانش‌آموز آینده درخشانی را پیش رو داشته باشد.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مزیت مدارس خوابگاهی نسبت به مدارس مختلط با تعداد محدود دانش‌آموز اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان در مدارس خوابگاهی هیچ دغدغه‌ای جز تحصیل نخواهند داشت و از تمامی امکانات خوابگاه به صورت کاملا رایگان بهره خواهند برد.
وی بیان کرد: امسال بخش زیادی از مدارس مختلط روستایی (متوسطه اول) به دلیل کیفیت پایین آموزشی جمع‌آوری خواهند شد و آسیب‌های آموزشی و فرهنگی که این مدارس دارد، با راه‌اندازی خوابگاه‌ها کاهش می‌یابد.
واقعی با اشاره به اینکه کنکور 1400 در کمال سلامت و آرامش برگزار شد، گفت: آزمون مدارس تیزهوشان نیز به دلیل شرایط کرونایی لغو شده است و در آینده برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری از نظر معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان را کسب کرده است، افزود: این در حالی رقم خورد که ما در برخی مناطق زیرساخت‌های کافی برای آموزش‌های مجازی را نداشتیم، اما در عین حال با تلاش همکاران و معلمان دلسوز و تلاش والدین و دانش‌آموزان این درخشش حاصل شد.
سکینه طیبی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: در سال تحصیلی جدید 178 هزار و 599 دانش‌آموز در استان داریم که در 2 هزار و 600 آموزشگاه مشغول تحصیل خواهند شد و در مجموع 14 هزار و 533 نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی داریم.

پیام خراسان


1600 معلم کمبود داریم
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید هزار و 600 معلم کمبود داریم، افزود: در دهه اخیر با رشد جمعیت دانش‌آموزی مواجه بودیم و تعداد دانش‌آموزان استان از 135 هزار نفر در سال 1390 به 180 هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است، هر سال رشد دانش آموزی را داشته‌ایم اما تعداد معلمان ما کم شده‌اند.
فرشید جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: برای اینکه در دوران پساکرونا غافلگیر نشویم و از قبل برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم، در این خصوص باید مشاوران، اولیا و دانش‌آموزان را در مدیریت زندگی توانمند کنیم تا درخصوص آسیب‌های دوران پسا کرونا موفق عمل کنیم.
وی افزود: به دلیل کمبود مشاور اولویت اول ما پوشش مدارس متوسطه اول است در صورتی که در مدارس ابتدایی امروز مشاوره ضروری است و در مدارس ابتدایی از رابط مشاور استفاده می‌کنیم.
وی اظهار کرد: برای اجرای طرح آسیب‌شناسی دوران کرونا و پسا کرونا به اعتباری حدود 100 میلیون تومان نیاز داریم و باید در اجرای این طرح والدین را نیز توانمند کنیم تا بهتر موفق شویم.
اراضی و نیامندی‌های آموزش و پرورش استان به تفکیک شهرستان‌ها احصا شود
ناصرخوش خبر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در چهارمین نشست شورای آموزش و پرورش گفت: تمام قوانین وضع شده ابزاری برای تأمین نیازمندی‌ها به ویژه در حوزه مقدس و اولویت دار تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد اراضی و نیامندی‌های آموزش و پرورش استان در بحث تملک این اراضی به تفکیک شهرستان‌ها احصا شده و در قالب یک طرح جامع به شورا برای تصویب نهایی ارائه شود، تصریح کرد: در این طرح علاوه بر رعایت اصول ماده 16 قانون تأسیس شوراهای آموزش و پرورش، لازم است میزان مسئولیت دستگاه‌ها نیز احصا شده و با انعقاد تفاهم نامه‌هایی مسیر توسعه و تحقق اهداف ماده 16 به درستی ترسیم شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، از مشاوره به مانند اکسیژن در شریان‌های جامعه برای تداوم حیات فردی و اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: تمام افراد جامعه از کودکی تا پیری به مشاور و خدمات مشاوره ای نیازمند بوده و این مهم در حوادث، سوانح و تغییرات ناشی از دگرگونی در سبک زندگی مانند کرونا و پسا کرونا تأثیر گذار و تعیین کننده است.
وی، تصویب طرح هایی که صد در صد قابلیت اجرایی داشته و نزدیک به اهداف نظام تعلیم و تربیت در عرصه‌های گوناگون باشند را مهم ترین هدف شورای آموزش و پرورش استان دانست و بیان کرد: در تقسیم اعتبارات ملی و استانی همیشه نگاه خاص سئولین بر حل و کاهش مشکلات تعلیم و تربیت بوده و این نگاه تا رفع کامل چالش ها در این نهاد انقلابی و حاکمیتی تداوم خواهد داشت.
استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین مدرسه ساز و تکرار نکردن مواردی چون عدم توجه به زیرساخت آموزشی در یک منطقه بزرگ و پرجمعیت و عدم ساخت قارچ گونه مساکن، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. تنها باید کمی به تصمیمات فکر کرد که نتیجه این تصمیم در سال‌های آینده چه خواهد بود.
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/385522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند