پیام خراسان

آخرين مطالب

صف‌های مرغ به مشهد بازگشت/ مسئولان می‌گویند کمبود نداریم! اقتصادي

صف‌های مرغ به مشهد بازگشت/ مسئولان می‌گویند کمبود نداریم!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آن‌طور که مسئولان مدعی هستند نه کمبود تولید است نه کمبود کشتار، پس چرا مرغ در بازار مشهد کم و صف مرغ دوباره تشکیل شده؟ آیا کاسبان این التهاب تنها دلالان هستند که مرغ را از خراسان رضوی خارج می‌کنند یا مدیران نمی‌توانند بر بازار نظارت و آن را تنظیم کنند؟
گویی برخی در کشور علاقه‌ای به آرامش در بازار ندارند و کاسبی آن‌ها در التهاب بازار است.
یک سال گذشته بازار مرغ کشور و به تبع آن مشهد نوسانات بسیاری را به خود دیده، صف‌های طولانی، سهمیه‌بندی مرغ، نرخ‌های چندگانه، دلال‌بازی‌ها و قیمت‌های نجومی دولت چندین بار قیمت این محصول را افزایش داد و در نهایت قیمت نهایی مرغ را در ابتدای امسال به کیلویی حدود 25 هزار تومان یعنی دو برابر قیمت سال گذشته رساند.
دو ماه گذشته بازار مرغ کشور به آرامش نسبی رسیده بود که هفته گذشته مجدد در شهر تهران خبر کمبود مرغ در بازار پیچید و به تبع آن همان دو سه روز گذشته بازار مرغ مشهد هم دچار التهاب شد، این که این التهاب واقعی است یا خیر را در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما ابتدا باید دید آیا واقعاً در بازار مشهد کمبود مرغ وجود دارد؟
کمبود عرضه مرغ در بازار و دوباره صف!
به‌عنوان مشتری به بازار دستغیب می‌رویم، تا چند کیلو مرغ خریداری کنیم، ساعت 11 صبح است، ولی بیشتر فروشگاه‌ها مرغ ندارند، برخی دلیل آن را نبود عرضه مرغ می‌دانند و برخی می‌گویند میزان توزیع بسیار کم است. یکی از فروشندگان گفت: مرغ دولتی (کیلویی 24900 تومان) بسیار کم توزیع شده است، در نهایت چند سبد مرغ به هر فروشگاه می‌دهند که خیلی زود تمام می‌شود.
او افزود: فروشگاهی که مرغ در یخچال نداشته باشد معمولاً مشتری هم ندارد به خاطر همین چاره‌ای نداریم جز این که مرغ را کیلویی 27 هزار تومان از بازار «سپاد» خریداری و کیلویی 28 هزار تومان به مردم عرضه کنیم که یخچال خالی نباشد.
این فروشنده ادامه داد : مردم حق دارند اعتراض کنند، اما مقصر ما نیستیم، خود مسئولان می‌دانند چه کسانی مرغ را گران به بازار می‌دهند، ولی به‌جای این که با آن‌ها برخورد کنند برای بنده مغازه‌دار جریمه صادر می‌کنند.
بیشتر بخوانید
شگفتانه افزایش تولید و کمبود مرغ در بازار خراسان رضوی چرا سهمیه پروتئینی‌ها یکسان نیست؟
«چرا یک فروشگاه باید این‌همه مرغ 24900 تومانی داشته باشد و بقیه مغازه‌ها بدون مرغ باشند؟» ادعای این فروشنده کاملاً درست است، زیرا از میان چندین فروشگاه پروتئینی تنها همان فروشگاه مرغ 24900 تومانی دارد و مردم برای خرید جلوی آن صف بسته‌اند. به بازار استقلال که مرکز بازار گوشت مرغ مشهد است می‌رویم. یخچال بیشتر مغازه‌ها خالی از مرغ است، برخی مرغ‌ها را به‌صورت قطعه‌بندی شده؛ ران 32 هزار تومانی و سینه مرغ 49 هزارتومانی می‌فروشند و برخی مغازه‌ها هم تنها مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک و «رضوان» که قیمت آن‌ها معمولاً کیلویی بیش از 38 هزار تومان است در یخچال‌های خود دارند.
بازار بی‌رمق است و مردم دنبال مرغ با قیمت مصوب هستند؛ برخی شهروندان هم که متوجه می‌شوند مرغ در بازار نیست حتی اگر نیاز هم نداشته باشند به خیل جویندگان مرغ می‌پیوندند. باز هم یک فروشگاه در بازار استقلال که صف مرغ جلوی آن تشکیل‌شده است.
برخی فروشندگان هم که تعداد کمی مرغ در یخچال‌های خود دارند می‌گویند به هر نفر تنها یک مرغ با قیمت 24900 تومان می‌فروشند. این کمبود و التهاب مختص بازار‌های اصلی پروتئین مشهد نیست به بعضی فروشگاه‌های سطح شهر مانند منطقه ابوطالب، قاضی طباطبایی و قاسم‌آباد هم سر می‌زنیم، اما خبری از مرغ نیست. سؤال این جاست دلیل نبود یا کمبود عرضه مرغ در بازار مشهد چیست؟
کمبود تولید نداریم، دلال‌ها مقصرند
این ابهام وقتی قوی‌تر می‌شود که رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی مدعی می‌شود که کمبود مرغی در استان وجود ندارد.
احمد بروغنی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی گفت: میزان جوجه ریزی این ماه استان تا 26 تیر حدود 7.5 میلیون قطعه بوده که تا آخر ماه به 8.5 میلیون هم خواهد رسید. هرچند در این مدت میزان تلفات مرغ در مرغداری‌ها به دلیل قطعی برق و گرما بالا بوده، اما هیچ‌کدام به‌اندازه‌ای نبوده است که منجر به کاهش عرضه مرغ شود.
او دلیل این التهاب و کمبود مرغ را به دلالان و افزایش تقاضا ربط داد و افزود: بعد از این که خبر کمبود مرغ در تهران منتشر شد باعث ایجاد نگرانی در مردم شده و حتی در سبزوار که پیش از این هیچ مشکلی در این باره وجود نداشت هم شاهد شلوغ شدن فروشگاه‌ها برای خرید مرغ هستیم و این التهاب تنها در شهر مشهد نیست.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه در چنین شرایطی بازار در اختیار دلالان قرار می‌گیرد که از التهاب به وجود آمده سوءاستفاده کنند. ما نمی‌گوییم که قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغدار به‌صرفه است، اما وضعیت «بد» نیست هرچند هزینه‌های زیادی به مرغداران تحمیل‌شده است و توزیع نهاده‌ها با تأخیر زیاد در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و جوجه ریزی‌ها با ریسک بالا انجام می‌شود، اما نمی‌توان گفت که به دلیل کمبود نهاده یا جوجه ریزی کم، بازار با کمبود مواجه شده است.
بروغنی بیان کرد: این التهاب و فضای به وجود آمده مانند گرما، قطعی برق و امثال آن باعث شده است مرغداران مرغ را زودتر از موعد به بازار عرضه کنند، ولی مقصر التهاب بازار «دلالان» هستند. این که مرغ در بازار مشهد کم است برای ما عجیب است، زیرا به طور مثال شب گذشته (جمعه‌شب) حدود 100 تن گوشت مرغ گرم از سبزوار به مشهد بارگیری شده، مگر نیاز بازار مشهد چه میزان است که با کمبود مواجه شده است؟ 100 تن مرغ تنها از سبزوار به مشهد آمده است علاوه بر این از دیگر شهرستان‌ها و مرغداری‌ها هم مرغ به مشهد بارگیری می‌شود، این کمبود مرغ جز این که دست دلالان است و این که مرغ به خارج استان می‌رود دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟
9 میلیون؛ رکورد جوجه ریزی 10 ساله
محمد مهدی یعقوب زاده مدیر امور طیور خراسان رضوی گفت: میزان تولید و جوجه ریزی مرغ در استان، در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده و ماه گذشته بیش از 9 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است و ماه جاری هم پیش‌بینی می‌شود تا 9 میلیون قطعه برسد بنابراین به‌هیچ‌عنوان کمبود تولید مرغ در استان نداریم.
او اشاره‌ای به آمار عرضه مرغ در بازار استان در هفته گذشته کرد و افزود: میزان گوشت گرم عرضه شده در روز‌های شنبه 559 تن، یک شنبه 500 تن، دوشنبه 531 تن، سه‌شنبه 497 تن، چهارشنبه 558 تن و پنج شنبه 600 تن مرغ از کشتارگاه‌های استان برای تأمین بازار استان بارگیری شده است. این در حالی است که نیاز بازار استان در شلوغ‌ترین حالت به 500 تن هم نمی‌رسد. این یعنی تنها در روز پنج شنبه بیش از 100 تن مازاد بر نیاز استان مرغ کشتار شده است.
مدیر امور طیور خراسان رضوی ادامه داد: کل نیاز روز مشهد 300 تن مرغ در شلوغ‌ترین حالت ممکن است. درحالی‌که شب جمعه (25 تیر) مجوز کشتار 260 هزار قطعه مرغ در کشتارگاه‌های استان صادرشده و این تعداد معادل 460 تن گوشت مرغ گرم است. این که این میزان کمتر از روز‌های گذشته بوده به این دلیل است که روز پنج شنبه 100 تن مازاد کشتار شده و روز‌های شنبه معمولاً کشتار کمتر است، اما این که چه میزان از این حجم کشتار مرغ بعد از کشتارگاه‌ها وارد بازار مشهد و استان می‌شود در حیطه مسئولیت جهاد کشاورزی نیست و شبکه توزیع بر عهده سازمان صمت استان است.
تلفات 900 هزار قطعه‌ای در ماه گذشته
یعقوب زاده بیان کرد: سرانه مصرف مرغ نیز متأثر از قیمت گوشت قرمز است و از 24 کیلو به 34 کیلو رسیده است. یعنی در گذشته میزان نیاز بازار مشهد در نهایت 20 تن در روز بوده که اکنون 300 تن شده و ظرفیت تولید ما نیز از 6.5 میلیون قطعه جوجه ریزی به 9 میلیون قطعه رسیده است، اما ظرفیت استان در جوجه ریزی بیشتر از 9 میلیون قطعه نیست. از سویی دیگر تلفات ناشی از قطعی برق و گرما در ماه گذشته حدود 10 درصد کل میزان جوجه ریزی یعنی حدود 900 هزار قطعه بوده است که این حجم تلفات کاهش 66 تنی در هفته را منجر می‌شود. با این حال کشتار انجام‌شده بیش از نیاز بازار است.
او درباره وجود مرغ در برخی مغازه‌ها تصریح کرد: این فروشگاه‌ها متعلق به مرغداری فریمان است و به صورت زنجیره‌ای مرغ را به نرخ مصوب در استان توزیع می‌کند که البته ما پیشنهاد دادیم که مرغ استان توسط همین زنجیره‌ها توزیع شود، ولی مقاومت‌هایی مقابل این پیشنهاد وجود دارد.
خروج گوشت مرغ با یخچال لبنیات!
یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود درباره التهاب و کمبود مرغ در بازار مشهد و استان گفت: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرارگرفته به دلیل این که در برخی استان‌ها مانند گلستان قیمت مرغ زنده به کیلویی 20 هزار تومان هم رسیده درحالی‌که در خراسان رضوی 17 هزار تومان است شاهد خروج مرغ به‌صورت قاچاق از استان هستیم.
او افزود: برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بعضاً گوشت مرغ کشتار شده به‌وسیله خودرو‌های حمل لبنیات از استان خارج می‌شود و یخچال‌های این خودرو‌ها بعد از تخلیه بار پر از گوشت مرغ و از استان خارج می‌شود. یعنی قیمت بالای مرغ در دیگر استان‌ها باعث شده است هرکسی به هر طریقی اقدام به خارج کردن گوشت مرغ از استان و برای خود کاسبی کند.
برخورد می‌کنیم
اخوان کارشناس مسئول نظارت بر بازار، سازمان صمت خراسان رضوی گفت: بعد از نوسانات اخیر قیمت مرغ در کشور گروه‌های نظارت ما در کشتارگاه‌های استان مستقر شده‌اند و با کسانی که بالاتر از قیمت مصوب یا بیش از میزان مصوب اقدام به قطعه‌بندی مرغ و آن را به بازار عرضه می‌کنند برخورد می‌کنیم. قطعاً با کسانی که خارج از شبکه اقدام به توزیع یا خارج کردن مرغ از استان می‌کنند برخورد می‌شود و طی دو روز گذشته پرونده‌هایی نیز برای متخلفان تشکیل شده است.
او افزود: این که مرغ بعد از کشتار در شبکه توزیع عرضه نمی‌شود یا شبکه توزیع به چه شکلی عمل کرده در درجه اول بر عهده معاونت بازرگانی سازمان است و اتاق اصناف و اتحادیه مربوط باید شبکه را به‌گونه‌ای تعریف کنند که مرغ بعد از کشتار به بازار مقصد و مصرف‌کننده در مشهد و دیگر شهرستان‌ها برسد اگر تخلفی گزارش شود یا در نظارت‌ها محرز شود قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد، اما توجه داشته باشید که قیمت مرغ در مشهد و استان خراسان رضوی پایین‌تر از دیگر استان هاست و همین موضوع باعث می‌شود برخی برای سودجویی اقدام به خارج کردن مرغ از استان کنند.
آقای معاون بازرگانی کجایی؟ دقیقا کجایی
سوالاتی که بخشی از پاسخ آن به عملکرد سازمان صمت و به‌ویژه به معاونت بازرگانی مربوط می‌شود، اما متأسفانه همان‌طور که در گزارش نان نتوانستیم با معاون بازرگانی صمت گفتگو کنیم، در این گزارش نیز غفوری مقدم، تماس‌های تلفنی خبرنگار خراسان را بدون پاسخ گذاشت. به نظر می‌رسد به‌خصوص در شرایطی که بازار ملتهب است، گفت وگوی صادقانه مسئولان با مردم به‌منظور شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش رفتار‌های هیجانی و جولان دلالان داشته باشد.
منبع: خراسان 
انتهای پیام//ف. ب

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/385860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم