پیام خراسان

آخرين مطالب

واکاوی علل مشکلات عرضه نان در مشهد و راهکارهای حل آن مقالات

واکاوی علل مشکلات عرضه نان در مشهد و راهکارهای حل آن
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- چند هفته‌ای است که شهروندان مشهد، دومین کلانشهر کشور، برای خرید نان با شلوغی و بعضا تعطیلی نانوایی‌ها مواجه هستند و وعده و وعید متولیان صنفی و اجرایی نیز برای رفع این چالش‌ها کارساز نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماجرای شلوغی صفوف نانوایی ها و تعطیلی برخی از این واحدهای صنفی از اواخر خردادماه در کلانشهر مشهد خودنمایی کرد و مسوولان در ادارات صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری، غله و حتی جهاد کشاورزی عوامل متعددی را در بروز این مشکل دخیل دانستند.
اتحادیه صنف نانوایان مشهد طی هفته های گذشته ازدحام جمعیت و شلوغی صفهای نان در مشهد به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی را به خاطر افزایش شمار زائران و گردشگران این کلانشهر عنوان کرده است.
در پی مطرح شدن این موارد معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مشهد از توزیع 210 تن آرد مازاد بر سهمیه برای نانوایی های اطراف حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: این مقدار آرد برای حدود 40 نانوایی در اطراف حرم مطهر رضوی از جمله 18 نانوایی در حاشیه رینگ اولیه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در حال توزیع است.
شکوه میرشاهی افزود: علت اتخاذ این تصمیم در کارگروه آرد و نان استان ورود زائر و مسافر بسیار به مشهد طی روزهای گذشته است و مقرر شد با این توزیع، نیاز جمعیت زائر و مجاور اطراف حرم مطهر امام هشتم (ع) به نان تامین شود.
وی تعداد نانوایی های شهرستان مشهد را 2 هزار و 405 واحد اعلام کرد و گفت: ماهانه حدود 25 هزار تن آرد بین این تعداد نانوایی توزیع می شود و از جهت توزیع آرد در شهرستان کمبودی وجود ندارد.
فرماندار مشهد هم در جلسات متعدد رفتار مسوولانه مدیران در قبال مشکل نان مشهد را خواستار شد.
محمد رضا هاشمی در یکی از جلسات کارگروه آرد و نان شهرستان مشهد اظهار داشت: مشکلات آرد و نان مشهد باید به سرعت رفع شود، نان خوارک غالب مردم است و همه مدیران ذیربط باید رفتار مسوولانه در رفع نارضایتی های مردم در این زمینه داشته باشند.
با وجود این اظهار نظرها فعالیت عادی نانوایی ها در مشهد تا روز سه شنبه 29 تیرماه سروسامان نیافته است.
مصرف نان در دامداری ها
البته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اوایل تیرماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عامل مشکلات حوزه آرد و نان را مساله دیگری توصیف کرد و گفت: از سال 1398 تاکنون قیمت مصوب نان و آرد افزایشی نداشته و این در حالی است که مصرف کنندگان جدید از جمله دامداران به حوزه نان اضافه شده اند.
جواد خزایی افزود: دامداران به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه، به سمت خرید نان و دادن آن به دام رو آورده اند و این موضوع تامین نان برای مصرف کنندگان قبلی را دچار مشکل کرده است.
وی اضافه کرد: دامداران که پیش از این هر کیلو علوفه را 2 تا سه هزار تومان خریداری می کردند، اکنون با افزایش قیمت علوفه به کیلویی 6 تا هفت هزار تومان می بینند که خرید نان صرفه اقتصادی بیشتری دارد لذا چندین نفر از دامداران در صفهای نانوایی ایستاده و هر کیلو نان را سه هزار تومان خریداری کرده و به دام خود می دهند.
خزایی ادامه داد: گزارشهایی به ما رسیده است که میزان خرید نان توسط دامداران در روستاها زیاد شده است لذا تقاضای نان از روستاها به شهرها کشیده شده و این موضوع کمبود جدی نان در سطح شهری مانند مشهد را رقم زده است.
خروج آرد از شبکه توزیع
فعالان صنفی در حوزه کارخانه های آرد خراسان رضوی اما خروج آرد دولتی از شبکه توزیع را عامل تعطیلی خبازی ها عنوان کرده اند.
رییس انجمن صنفی کارخانجات آرد استانهای خراسان گفت: در این حوزه هم کارخانه های آردبر و هم نانوایان تخلف می کنند. حواله آرد 900 تومانی برای نانوایی آزادپز تبدیل به کیسه آرد 210 هزار تومانی شده و سر از واحد صنعتی درمی آورد یعنی آرد دولتی از شبکه خارج می شود.
حسن حسینی افزود: بخشهای صنف و صنعت خراسان رضوی ماهانه 15 هزار تن گندم نیاز دارند اما سهمیه ای که شرکت غله به این بخشها اختصاص داده تنها 2 هزار و 300 تن است و این به معنای خالی ماندن 13 هزار تن ظرفیت جذب گندم توسط صنوف و کارخانه های آردبر استان است.
قاچاق آرد به افغانستان
فرماندار سابق مشهد نیز که تا چند روز دیگر به عنوان منتخب شورای شهر مشهد کار خود را آغاز می کند علت اصلی مشکلات آرد را قاچاق این کالا از استان به افغانستان عنوان کرده است.
حسن موحدیان افزود: با مساله نان در مشهد طی حدود یک دهه فعالیتم در فرمانداری مشهد آشنا هستم و البته امروز نیز مساله خشکسالی و کمبود علوفه می تواند یکی از دلایل خرید نان توسط دامداران به قرار هر کیلو 80 هزار ریال باشد تا این محصول را به مصرف دام برسانند.
وی ادامه داد: اما باید توجه داشت الان در افغانستان خشکسالی است و شاهد قاچاق حجم عظیمی از آرد استان به کشور همسایه هستیم از طرفی بر اساس اطلاعی که از شورای آرد و نان و اداره غله دارم سهمیه‌ آرد نانوایی ها نیز کم نشده است.
عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد گفت: معتقدم مهمترین مساله در خروج آرد از شبکه توزیع دولتی، قاچاق این محصول به افغانستان است چون آرد در ایران ارزان است و افغانستان نیز به واسطه خشکسالی نیازمند آرد است.
موحدیان افزود: با اتکا به تجربه ام معتقدم دولت باید آرد را به قیمت تمام شده به آن سوی مرزها بفروشد چرا که اگر جلوی قاچاق را بگیرد این اقدام موجب سیل مهاجرت ساکنان کشور همسایه به ایران می شود و مشکلات جدیدتری را شاهد خواهیم بود.
بداخلاقی صنفی نانوایی ها!
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی اما در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بداخلاقی صنفی را عامل ایجاد مشکلات کنونی در عرضه نان و تشکیل صف‌های طولانی در برابر نانوایی‌های استان دانست.
حمیدرضا نوری با تاکید بر تامین آرد مورد نیاز خبازی ها افزود: از دی ماه سال گذشته تا کنون در سه مرحله، سهمیه آرد نانوایی‌های استان خراسان رضوی در مجموع 2 هزار و 210 تن افزایش یافته است.
وی با بیان این که در مرحله آخر نیز پیشنهاد افزایش 500 تن آرد به سهم نانوایی‌های فعال در مسیرهای اصلی، مشروط به افزایش ساعات پخت داده شده است ادامه داد: متاسفانه شاهد ارائه اطلاعات اشتباه از سوی نانوایان به مردم، مبنی بر کمبود آرد و کاهش سهمیه نانوایی‌ها هستیم در حالی که این امر واقعیت ندارد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: تمامی نانوایی‌های استان سهمیه معمول خود را دریافت می کنند و با توجه به افزایش سهمیه، دیگر دلیلی برای کمبود نان وجود ندارد مگر آن که تخلفی در این رابطه نسبت به فروش خارج از شبکه آرد انجام دهند بنابراین با تمامی واحدهای متخلف در این رابطه برخورد می‌شود.
نوری در عین حال خواست نانوایان برای افزایش نرخ نان را خواسته بی راهی ندانست و افزود: هزینه‌های تولید از جمله تجهیزات، هزینه کارگر، بیمه و هزینه انرژی رشد فزاینده‌ای داشته و افزایش نرخ نان در چنین شرایطی منطقی است اما به هیچ وجه بداخلاقی صنفی در این رابطه پذیرفته نمی شود.
افزایش 40 درصدی قیمت نان
رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد هم گفت: نرخ نان در مشهد از سال 1398 اصلاح نشده بود اما سایر هزینه های نانوایان در بخشهای مختلف به ویژه دستمزد کارگران افزایش یافته بود که این موضوع بر کیفیت و کمیت نان تاثیر داشت.
مصطفی کشتگر افزود: در هفته های اخیر شاهد شلوغی صفهای نان، کاهش کارگران نانوایی ها و بروز مشکلات متعدد در نانوایی های مشهد بودیم که خواسته همه آنان اصلاح نرخ نان متناسب با افزایش هزینه هایشان بود.
وی ادامه داد: براساس مصوبات کارگروه استانی گندم، آرد و نان، قیمت انواع نان یارانه ای و نیمه یارانه ای در این شهر 40 تا 43 درصد افزایش یافت همچنین نرخنامه های جدید برای نانوایی های یارانه ای و نیمه یارانه ای در مشهد از دیروز توزیع شده است و نانوایان ملزم به فروش نان براساس نرخ مصوب هستند.
تعهد نانوایی ها به افزایش کیفی و کمی نان در مشهد
معاون توسعه و برنامه ریزی فرماندار مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اعلام نرخ جدید نان به نانوایی ها اصرار داریم تا نرخنامه ها نصب شود و نانوایی ها نرخ را رعایت کنند لذا اقدامات بازرسی و نظارت به صورت گسترده در حوزه روستاها و شهر مشهد بیش از پیش پیگیری می شود.
شکوه میرشاهی با بیان این که روزانه حدود 40 نانوایی در این شهرستان بازرسی می شود افزود: تاکید داریم از امروز که نرخ جدید اعلام شده نظارتها بیشتر خواهد شد.
وی در پاسخ به این که آیا افزایش قیمت نان موجب رفع مشکل تولید این محصول و حذف صف نانوایی ها خواهد شد گفت: اتحادیه نانوایان معتقد بود علت خروج آرد از شبکه توزیع به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید نان برای نانوایی هاست و از طرفی کاهش کیفیت نان را به دلیل عدم به کارگیری کارگر ماهر به واسطه نرخ بالای دستمزد کارگران نانوایی اعلام می کرد.
معاون فرماندار مشهد اظهار کرد: با دلایل ذکر شده در عمل افزایش نرخ نان می تواند زمینه به کارگیری کارگر ماهر را در نانوایی ها فراهم کرده و این اصناف را متعهد کند تا از خروج آرد از شبکه توزیع جلوگیری کنند.
6 هزار و 490 نانوایی در استان 6 میلیون و 870 هزار نفری خراسان رضوی مجوز فعالیت دارند که از این تعداد 2 هزار و 380 واحد در مشهد خدمات می دهند.
شهرستان 3.5 میلیون نفری مشهد علاوه بر کلانشهر سه میلیون نفری مشهد 2 شهر رضویه و ملک آباد و 400 روستای کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.
برچسب‌ها
آرد مشهد افغانستان دام و طیور خشکسالی قاچاق شهر مشهد ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/386256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است

رقابت بیش از 1300 داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای 8 حوزه برگزاری آزمون است

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی