پیام خراسان

آخرين مطالب

نقش خراسان در ترویج اسلام در سریلانکا چه بود؟ فرهنگي

نقش خراسان در ترویج اسلام در سریلانکا چه بود؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یکی از اساتید دانشگاه ابن سینا گفت: ورود امام رضا(ع) به خراسان و از طرفی مهاجرت عارفان خراسان به کشور سریلانکا موجب مسلمان شدن مردم این سرزمین شده است.

محمد مروان باوا در سومین روز همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، 28 تیر ماه، با محوریت ادیان، عرفان و تصوف که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص نقش خراسان در ترویج اسلام در کشور سریلانکا، اظهار کرد: سریلانکا جزیره‌ای در جنوب کشور هند است که نزدیک به 22 میلیون نفر جمعیت دارد. 8 درصد از این جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند. اگر نگاهی به روابط ایران و سریلانکا داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که از سال 1961 میلادی این دو کشور دارای روابط دیپلماتیک رسمی هستند اما روابط حقیقی این دو کشور به پیش از ورود اسلام به ایران و قرن پنجم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. به واسطه این روابط مردم سریلانکا، به ویژه مسلمانان این کشور، تا حدودی نسبت به سرزمین خراسان شناخت پیدا کرده‌اند؛ این در حالی است که در گذشته تنها عالمان دینی و اهل تصوف خراسان را می‌شناختند.
وی ادامه داد: در حقیقت مقصود از نقش خراسان در ترویج اسلام در کشور سریلانکا این است که همواره مردمان اهل معنویت، یعنی عارفان خراسانی، از خراسان به سوی کشور سریلانکا مهاجرت کرده‌اند و همین موضوع موجب مسلمان شدن مردم این سرزمین شده‌ است. از این‌ رو نقش این دو گروه بزرگ در ترویج اسلام و معنویت دینی در سریلانکا را نباید نادیده گرفت.
مروان باوا تصریح کرد: تحقیقات حاکی از آن است که ورود اسلام فارسی به سریلانکا پیش از اسلام عربی بوده و اسلام فارسی بیش از اسلام عربی بر این کشور تاثیر داشته است. همانگونه که این قضیه در برخی دیگر از کشورها نیز صادق است.
استاد دانشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: زمانی که امام رضا(ع) وارد خراسان شد، این سرزمین به این توانایی علمی و معنوی دست یافته بود که به خراسان رضوی تبدیل شود. در این زمان بود که تمدن فارسی اسلامی به نقطه اوج خود رسید. بر این اساس می‌توان گفت که ورود امام رضا(ع) به خراسان موجب شد عصر طلایی تمدن اسلامی در سرزمین فارسی طلوع کند و در شرق و غرب و جهان بدرخشد و تمدن نوین اسلام همراه با انقلاب اسلامی مجددا در ایران احیا شود.
مروان باوا اضافه کرد: خراسان مردمان صالحی را تربیت کرده بود که در ترویج اسلام در جهان نقش بزرگی داشتند. از این جهت خراسان جایگاه والایی در جهان اسلام دارد. بر این اساس باید توجه داشت که امام رضا(ع) تنها منبع معارف و مناسک دینی در ایران و منطقه نبوده بلکه ایشان منبع معرفتی در سرزمین‌های نزدیک و دور نیز بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: مسلمانان اهل تصوف در سریلانکا جایگاه والایی برای امام رضا(ع) قائل هستند و ایشان را عالم و عارف بزرگی از خاندان پیامبر(ص) و یکی سادات اهل بیت(ع) می‌دانند؛ به گونه‌ای که در برخی از کتب صوفی این کشور در خصوص زیارت امام رضا(ع) و تأثیر زیارت آن حضرت، مطالبی آمده است. این امر باعث شده که زیارت امام رضا(ع) در میان اهل تصوف این کشور اهمیت بسیاری داشته باشد.
استاد دانشگاه ابن سینا عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران باعث شد که مسلمانان سریلانکا نسبت به امام رضا(ع) و خراسان رضوی بیش از پیش شناخت وافی پیدا کنند و به زیارت آن حضرت بروند چراکه زیارت امام رضا(ع) معرف حقیقت و معنویت اسلامی است و هر انسانی با زیارت آن امام بزرگوار می‌تواند به درک معنویت دست پیدا کند.
مروان باوا بیان کرد: وقتی از زائران اهل تسنن سریلانکا که به زیارت امام رضا(ع) رفته بودند، در خصوص زیارت آن حضرت سوال شد؛ برخی از آن‌ها پاسخ دادند که این زیارت به درک معنویت آن‌ها کمک کرده و برخی از آنان‌ که حج را تجربه کرده بودند نیز می‌گفتند که این معنویت را حتی در مکه هم تجربه نکرده‌اند. از طرفی زیارت امام رضا(ع) به اندازه‌ای بر اهل تصوف تاثیر گذار بود که موجب گرویدن آن‌ها به تشیع شده بود. از این‌رو باید گفت که نقش زیارت امام رضا(ع) تا این اندازه می‌تواند مهم، اساسی و تأثیرگذار باشد.
وی بیان کرد: دو گروه سادات و خاندان پیامبر(ص) که مورد شکنجه حکومت‌های ظالم قرار می‌گرفتند و در نهایت به سریلانکا و جزیره‌های جاوا مهاجرت کرده بودند و همچنین مردمان خراسانی که از خراسان به سوی سریلانکا مهاجرت کرده بودند، در ترویج اسلام در کشور سریلانکا نقش مهمی داشته‌اند.
مروان باوا بیان کرد: این در حالی است که در سراسر کشور سریلانکا حدود 33 مقبره معروف به زیارتگاه خراسانی وجود دارد که برخی از آن‌ها 200 سال و برخی نیز هزار سال گذشته در این کشور حضور داشته‌اند؛ شخصیت‌های زیادی از خراسان به کشور سریلانکا مهاجرت کرده و این کشور را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده بودند که این افراد به عارفان خراسانی معروف هستند و اکنون محله مقبره آن‌ها به محله‌های مسلمان‌نشین این کشور تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش موثر عارفان خراسان در ترویج اسلام در کشور سریلانکا می‌توان به این نتیجه رسید که خراسان رضوی مردمان الهی و انسان‌ها صالح را تربیت کرده که زندگی خود را در خدمت اسلام و ترویج آن در سریلانکا صرف کرده‌اند. این نشان می‌دهد که خراسان پایتخت علمی و فرهنگی جهان اسلام است و این میراث از هجرت امام رضا(ع) در خراسان به وجود آمده و به منبع معارف دینی، معنوی و معرفتی در جهان تبدیل شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/386277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 7 اردیبهشت

قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

گوزن سفید

برگزاری کنکور سراسری 1403گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد

اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور