پیام خراسان

آخرين مطالب

تجلی قربان در اشعار کلاسیک فارسی فرهنگي

تجلی قربان در اشعار کلاسیک فارسی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با اشاره به این‌که قصاید تجلی‌گاه روایت عید قربان است، نمودهای گوناگون داستان حضرت اسماعیل و حضرت ابراهیم در اشعار و سبک‌های مختلف ادبیات فارسی را تشریح کرد.

فرزاد قائمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کارکرد آیین قربانی کردن در فرهنگ ایرانی، اظهار کرد: اصولاً سنت‌ها و آیین‌ها در دو بخش ملی و دینی نمود پررنگی داشته‌اند، به گونه‌ای که می‌توان اشعار غنایی و به ویژه قصاید را تجلی‌گاه این آیین‌ها بیان کرد. قصیده نوعی شعر مناسبتی بوده و برای ارائه در مراسمی خاص مانند بزم، سوگ و رزم سروده می‌شده است. گاهی نقادانی مانند ملک‌الشعرا این اشعار را نقد می‌کرده‌اند و حاکمان به واسطه نقد ناقدان به شاعران صله می‌دادند.
وی ادامه داد: به این ترتیب شاعران در اشعار مناسبتی توصیف‌هایی از آیین‌ها را بیان می‌کردند، لذا اولین حضور سنت‌های ملی و دینی در اشعار فارسی، در قصاید دیده می‌شود، به طوری که نخستین نمودهای عید قربان نیز در قصاید پارسی شکل گرفته است. بر این اساس شاعران در سرودن قصاید رویکردی توصیفی داشتند و به تبع شاعران عمدتاً از تخیل خود برای تشبیهات مرکب و تصاویر تلفیقی بهره می‌جستند تا موقعیت‌های مربوط به موضوع اشعار را به تلمیحات مرتبط با عید قربان نسبت دهند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه میان شاعران قصیده‌سرا خلاقانه‌ترین تشبیهات در آثار خاقانی دیده می‌شود، عنوان کرد: شاید بتوان این شاعر را از جمله برترین شاعران قصیده‌سرا نامید. به عنوان مثال خاقانی شعر «بامدادان نفس حیوان کرده قربان در منی/ لیک قربان خواص از نفس انسان دیده‌اند/ بهر قربان چنین کعبه عجب نیست که من/ عید را صورت قربان به خراسان یابم/ خون قربان رفته در زیر زمین تا پشت گاو/ گاو بالای زمین از بهر قربان آمده» را در خصوص عید قربان سروده است.
قائمی افزود: با توجه به این شعر می‌توان به ارادت ویژه خاقانی نسبت به خراسان پی برد. در واقع شاعر در این شعر تصویری مرکب از عید قربان، کعبه و آرزوی سفر به خراسان خلق کرده و از زمینه‌های اساطیری قربانی نیز بهره می‌گیرد. همانطور که می‌دانید قربانی کردن، سنت بسیار مهمی است که ریشه در سنت‌های ابتدایی قربانی انسان در فرهنگ‌های نخستین دارد که این آیین در فرهنگ‌های دینی، به قربانی حیواناتی برای خدای واحد اصلاح شده است. به تعبیری دیگر قربانی کردن حیوانات، نوعی اصلاح در ادیان توحیدی نسبت به آیین غیر انسانی قربانی انسان برای خدایان در آیین‌های شرک محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دومین و بهترین جلوه از ادبیات کلاسیک فارسی، در اشعار شاعران عارف‌مسلک تجلی پیدا می‌کند. به عنوان مثال سنایی غزنوی در بزرگترین اثر خود به نام «حدیقه‌الحقیقه و شریعه‌الطریقه» و همچنین دیوان خود، تصاویر بسیار زیادی از عید قربان را آفریده است. شاعر در این اشعار به وسیله عید قربان، زمینه تلمیحی عید و جنبه روایی داستان قربانی کردن حضرت اسماعیل به دست حضرت ابراهیم را ایجاد می‌کند.
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: داستان عید قربان، تقابل عشق به خداوند و عشق به فرزند را نشان می‌دهد به شکلی که حضرت ابراهیم(ع) به سبب بندگی و عشق به خداوند از جان فرزند خود می‌گذرد و خداوند مانع ایثار و از خودگذشتگی حضرت ابراهیم(ع) شده و گوسفندی را برای قربانی نزد ابراهیم می‌فرستد. از این رو این تصویر زمینه بسیار غنی برای اشعار عرفانی را به وجود آورده است.
قائمی تصریح کرد: به این ترتیب سنایی اشعار «مرد بی‌حاصل نیابد یار با تحصیل را/ جان ابراهیم باید عشق اسماعیل را»، «ورت باید که سنگ کعبه سازی/ چو اسماعیل فرمان پدر کن» و «دست ابراهیم باید بر سر کوی وفا/ تا نبرد تیغ بران حلق اسماعیل را» و بیت «هر دم آرد پدید زمزم و نیل/ دست او همچو پای اسماعیل» در حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه را در زمینه داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل سروده است.
وی با اشاره به این‌که تصاویر عید قربان در سبک عراقی که اوج تبلور عرفان در شعر کلاسیک فارسی است، بسیار دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: اشعار شاعرانی مانند عطار، عراقی، سیف فرقانی، مولانا، جامی، خواجوی کرمانی و... نمونه‌هایی از تلفیق شعر عرفانی فارسی و تصاویر مربوط به عید قربان هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: با توجه به شهرت داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل، تکرار روایت آنان چندان نمودی نخواهد داشت در نتیجه در اغلب موارد به عنوان تلمیح مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا در اشعار عرفانی عمدتاً موضوع ایثار و فداکاری موجود در سنت قربانی و رابطه میان ابراهیم و خداوند مورد استفاده و توجه قرار می‌گیرد.
قائمی گفت: در این راستا مولانا اشعار «چو اسماعیل پیش او بنوشم زخم نیش او/ خلیلم را خریدارم چه گر قصد ستم دارد»، «جان ابراهیم مجنون گشت اندر شوق او/ تیغ را بر حلق اسماعیل و اسحق می‌زند»، «چو اسماعیل قربان شو در این عشق/ که شب قربان شود پیوسته در روز» و «بدیدم عقل کل را من نهاده ذبح بر گردن/ بگفتم پیش این پرفن چو اسماعیل چون رامی» را سروده است.
وی اظهار کرد: معمولاً اسماعیل و ابراهیم، نمادی از قربان شدن عاشق در راه معشوق و نماد فنا در راه وصال الهی است. با توجه به اینکه در عرفان عشق و وصال از مسیر طریقت و فنا می‌گذرد، ابراهیم و اسماعیل بهترین نمونه‌ها برای تصویرسازی عشق الهی هستند. مولانا در دیوان شمس خود نمودهای زیباتری از عید قربان را نسبت به مثنوی بیان می‌کند.
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: در سبک‌های دیگر شعر فارسی مانند سبک هندی و شاعران معاصر نیز تصاویر زیبایی با مضمون عید قربان خلق شده است. معمولاً عید قربان در شعر صائب، زمینه‌ای برای خلق تمثیل‌های پندآموز ایجاد می‌کند. به گونه‌ای که صائب اشعار «مزد تسلیم است دارد عشق اگر قربانی/ گشت چون تسلیم اسماعیل، قربانی رسید»، «هست اسماعیل یک قربانی لاغر ترا/ کز نم خونش نکردی لاله‌گون روی زمین» و «صبر کن مانند اسماعیل زیر تیغ تیز/ تا فدا آرد برایت جبرئیل از کردگار» را در خصوص عید قربان سروده است.
قائمی خاطرنشان کرد: محتشم کاشانی نیز که اشعار مدیحانه‌ او در وصف اهل بیت(ع) بسیار مشهور است بیت «روان‌کننده به هنگام ذبح اسماعیل/ بشیر حکم که گردد برنده نابرا» را در این زمینه سروده است.
وی اضافه کرد: میان شاعران مکتب بازگشت نیز بهترین نمودهای عید قربان در آثار قاآنی دیده می‌شود. به عنوان مثال اشعار «روان فدای خلیلی نما چو اسماعیل/ ورت زمانه چو ابلیس سنگسار کند»، «لحن اسماعیل آشوبی که در دستان کند/ کافرم چنگیز اگر با جیش ترکستان کند» و «او گر اسماعیل مردم را چرا قربان کند/ گر خلیل صادقی ای دل درین دعوی بکوش/ لحن اسماعیل و رویش آفت چشمست و گوش/ آن برد از چشم خواب و این برد از گوش هوش» نمونه‌ای از آثار این شاعر قاجاری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/387629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد