پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای استان:

مشهد صاحب اولین دهکده ملی مهارت می‌شود اقتصادي

مشهد صاحب اولین دهکده ملی مهارت می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی گفت: ایجاد مرکزی به نام دهکده ملی مهارت در منطقه توس مشهد در دست اقدام است.

افشین رحیمی امروز، دوم مرداد ماه، در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت و کارآفرینی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم اولین دهکده مهارت در سطح کشور را با ایجاد این مرکز در خراسان رضوی افتتاح کنیم. 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اقدامات این مجموعه در سال گذشته گفت: سال گذشته در 116 واحد صنعتی آموزش‌های مهارتی در خراسان رضوی ارائه شده است. بر این اساس از تعداد افراد آموزش دیده، 44 هزار و 750 نفر در بخش دولتی و 56 هزار و 142 نفر در بخش آموزشگاه‌های آزاد آموزش دیده‌اند.
وی افزود: در استان 47 مرکز دولتی و 990 آموزشگاه آزاد فنی‌وحرفه‌ای فعال است. البته باید توجه داشت در دنیای امروز جغرافیای آموزش فنی‌ و حرفه‌ای را محدود نمی‌دانیم. فعالیت‌های مربوط به این حرفه‌ها فراتر از 47 مرکز و 990 آموزشگاه است. همچنین طی سال گذشته در 1514 واحد صنفی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار انجام شده است. این واحدهای صنفی مشغول ارائه مهارت به افراد جامعه به صورت حداکثر تا 3 نفر هستند.
مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر کسب مهارت دانشجویان حین تحصیل گفت: امروزه شاهد ارائه خدمات در 50 مرکز دانشگاهی به دانشجویان هستیم. سیاست‌های سازمان این است که افراد حین تحصیل مهارت‌های لازم را کسب کرده و دانش‌آموخته شوند؛ به همین دلیل در رشته‌های مهندسی و غیرمهندسی مهارت‌های شغلی قابل فراگیری وجود دارد.
رحیمی‌ افزود: همچنین در 12 زندان استان، رشته‌های مهارتی ارائه می‌شود. بر این اساس فردی که در دوران محکومیت به سر می‌برد، می‌تواند از طریق آموزش و یادگیری، مهارت شغلی کسب کرده و تا پایان محکومیتش در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌آموزی زندانیان نقش پررنگی در کاهش بازگشت مجدد این افراد به جرم دارد.
وی اضافه کرد: چه در زندان‌ها و چه در کمپ‌ها، همیشه افراد کارآفرینی هستند که آموزش دیده‌ و تعدادی از دوستان خود را مشغول به کار کرده‌اند. سال گذشته 3473 زندانی در زندان‌های استان آموزش‌های مهارتی فرا گرفته‌اند. علاوه بر این آموزش مهارت‌ها در کلیه پادگان‌های استان صورت می‌گیرد؛ سال گذشته 3862 سرباز را آموزش داده‌ایم و 1514 نفر نیز همزمان با دانشگاه آموزش دیده‌اند. 
مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: سال گذشته 1582 نفر از افرادی که دچار آسیب‌دیدگی اجتماعی بودند نیز تحت آموزش‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای قرار گرفتند. همچنین تعداد آموزش دیدگان در بخش صنایع و صنوف 5488 نفر بوده است.
رحیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر همه این‌ها سال گذشته بیش از 250 روستا در خراسان رضوی تحت پوشش مهارت‌های آموزشی قرار گرفت و 6450 نفر از روستاییان از مراکز فنی و حرفه‌ای دانش‌آموخته شده‌اند.
وی گفت: برنامه دیگری نیز با عنوان «آموزش در حاشیه شهر» تدوین شده که از دغدغه‌های مهم تمام مسئولان است. مجموعا در 104 نقطه از حاشیه شهرهای مشهد، نیشابور و تربت حیدریه 114 پایگاه آموزشی فراهم شده که 90 درصد آن در مشهد قرار دارد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های برون مرزی این مجموعه عنوان کرد: از سال 98 فعالیت‌های برون مرزی‌مان شروع شد و از طریق قراردادهای آموزشی به دنبال جذب کارآموز در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای بوده‌ایم زیرا در سایر کشورها نیز دانش‌آموختگان بیکار وجود دارد. امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا شاهد حضور بیش از 1000 کارآموز خارجی در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای کشورمان باشیم.
رحیمی بیان کرد: اتفاق خوب دیگری که امسال رخ داد، تدوین استانداردهای جدید در حوزه صنایع پوشاک است. موضوع بعدی تدوین سند مهارت است که توسط سازمان جهاد دانشگاهی استان، مرکز آموزش فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی و استانداری تا پایان سال تدوین خواهد شد. مدت زمان این سند 3 سال است و در آن نوع آموزش‌ها و مکانی که آموزش‌ها ارائه می‌شود، مشخص خواهد شد.
وی افزود: سال گذشته برای اولین مرتبه یک مرکز تخصصی زعفران در خراسان رضوی افتتاح شد که این مرکز مخصوص فرآوری زعفران بوده و توسط اعضای مرتبط با صنعت زعفران راه‌اندازی شده است.
مدیر کل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های این نهاد در سال جاری گفت: در سال جاری نیز برنامه‌های مختلفی در دست اقدام داریم. از جمله این برنامه‌ها ایجاد 103 مرکز در جوار صنعت است. تا امروز حدود 20 درخواست در این خصوص به دست ما رسیده است. همچنین به دنبال ساخت مرکز آموزش تخصصی مشاغل خانگی نیز هستیم که اجرای این طرح‌ را بیشتر در حاشیه شهر دنبال می‌کنیم و هدف اصلی‌مان آموزش به زنان ساکن در حاشیه‌شهر است. 
رحیمی بیان کرد: توسعه مراکز فنی‌وحرفه‌ای در جوار دانشگاه و ایجاد مراکز تخصصی آموزشی، چه به صورت دولتی و چه خصوصی، از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است.
وی گفت: همچنین گسترش ظرفیت آموزشی برای مخاطبین خاص، از جمله روستائیان و عشایر نیز از برنامه‌های محوری‌مان در سال پیش رو است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/388164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است