پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیأت علمی گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی:

خودباوری، شرط اصلی پیشرفت زنان در ریاضیات است علمي

خودباوری، شرط اصلی پیشرفت زنان در ریاضیات است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی ریاضیات از جمله علومی است که از گذشته به صورت یک علم مردانه تلقی شده است.

هرچند امروزه شاهد افزایش تعداد زنان متقاضی تحصیل در رشته ریاضی هستیم، اما مشاهده مسائلی چون بیشتر بودن اساتید ریاضی مرد نسبت به زنان و اینکه تنها در موارد انگشت‌شماری زنان توانسته‌اند مدال‌ها و جوایز جهانی ریاضی را از آن خود کنند، تفکر برتر بودن مردان نسبت به زنان در ریاضیات را تقویت می‌کند.
در ادامه گفت‌وگوی ایسنا، با دو تن از اساتید دانشگاه خانم در رشته ریاضی را می‌خوانید؛
دکتر هانیه میرابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه دختران به اندازه پسران دارای توانایی‌های ریاضی هستند، اظهار کرد: من کاملا این طرز تفکر غلط که پسران را نسبت به دختران دارای توانایی‌های بیشتری در ریاضیات می‌داند، رد می‌کنم. دخترانی مانند مریم میرزاخانی و بسیاری از دختران توانمندی که در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل در رشته ریاضیات هستند، نشان داده‌اند که دختران توانایی‌های بالایی در این زمینه دارند. 
وی افزود: افرادی می‌توانند در ریاضیات موفق شوند که واقعا به آن علاقه داشته باشند و اگر ما بخواهیم به اجبار کسی را وادار به ریاضی خواندن کنیم، برایش آسیب‌هایی در پی خواهد داشت. اگر ما در حال حاضر شاهدیم بسیاری از افراد نمی‌توانند در ریاضیات به مدارج بالایی دست یابند، به این علت است که علاقه‌ای به این علم ندارند. 
عضو هیأت علمی گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه هر فردی چه دختر و چه پسر حتما باید متناسب با علاقه خود انتخاب رشته و شغل کند، بیان کرد: اگر دختری به ریاضیات علاقه داشته باشد، قطعا می‌تواند در این علم به موفقیت‌های بسیاری دست یابد. اگر در حال حاضر ما می‌بینیم که پسران بیشتر توانسته‌اند در ریاضیات موفق شوند، صرفا به این دلیل است که تعداد پسران علاقه‌مند به ریاضی از دختران بیشتر است. 
میرابراهیمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش سرعت رشد زنان در ریاضیات بوده‌ایم، عنوان کرد: این امر بدین دلیل اتفاق افتاده است که در طی سال‌های اخیر آزادی تفکر بیشتر شده است. در زمان قدیم بخش زیادی از جامعه توانمندی‌های زنان در ریاضیات را باور نداشت و اگر دختری به ریاضیات علاقه داشت و رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کرد، کار او چندان مورد قبول جامعه قرار نمی‌گرفت. 
وی ادامه داد: اما امروزه این طرز فکر تغییر کرده است و اگر خانمی تمایل به ادامه تحصیل در هر رشته‌ای داشته باشد و هر شغلی را برای خود انتخاب کند، جامعه به او احترام می‌گذارد و از کارش ممانعت نمی‌کند. بنابراین در سال‌های اخیر رشد زنان نه تنها در ریاضیات، بلکه در تمامی عرصه‌ها افزایش یافته است. 

پیام خراسان


دکتر کیمیا نارنجانی، از اساتید ریاضی دانشگاه‌های مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه جامعه بیشتر از گذشته توانایی‌های زنان در حوزه ریاضیات را پذیرفته است، اظهار کرد: در گذشته ما شاهد بودیم بیشتر پسران رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند، اما امروزه این رشته مورد استقبال دختران نیز قرار گرفته است و حتی تعداد اساتید خانم در رشته ریاضی هم نسبت به گذشته افزایش یافته است. 
وی در خصوص اینکه چگونه می‌توان مریم میرزاخانی‌های بیشتری در کشور پرورش داد، با اشاره به مشکلاتی در سیستم آموزشی کشور که باعث دور شدن دانش‌آموزان از درس ریاضی می‌شود، گفت: متاسفانه در کشور ما از سال‌های آغازین دوره ابتدایی دانش‌آموزان را مجبور به زدن تست‌های تیزهوشان می‌کنند و آنان را به سمت حفظ کردن مطالب سوق می‌دهند. در حالی‌که باید حجم مطالب کتب درسی کم شود و معلمان با استفاده از روش‌های استاندارد، سعی کنند مطالب را به دانش‌آموزان بفهمانند، نه اینکه صرفا چند فرمول‌ را برای آنان تکرار کنند. 
این استاد ریاضی دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما دانش‌آموزان از دوران ابتدایی اضطراب قبولی در آزمون تیزهوشان را دارند و سعی می‌کنند مطالب درسی را به گونه‌ای حفظ کنند که در این آزمون موفق شوند و در دوران دبیرستان نیز تمام انرژی خود را صرف کنکور می‌کنند. به این ترتیب ریاضیات برای دانش‌آموزان صرفا تبدیل به انبوهی از فرمول‌ها می‌شود و نمی‌توانند مفاهیم این درس را به صورت عمیق یاد بگیرند، در حالی‌که یکی از اهداف آموزش ریاضی، پرورش قوه منطق و استدلال در دانش‌آموزان است و شیوه آموزش غلط در کشور ما، اجازه رسیدن به این هدف را نمی‌دهد. 
نارنجانی با بیان اینکه چنین مشکلاتی در سیستم آموزش دانشگاهی ما نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در چند سال اخیر گفته می‌شود که هر چه تعداد مقالات اساتید یا دانشجو بیشتر باشد، جایگاه علمی آنان نیز بالاتر است و دانشگاهیان را به سمت تولید مقاله سوق داده‌اند. ممکن هم هست مقالاتی که نوشته می‌شود، چندان دردی از جامعه دوا نکند و تنها باعث می‌شود در سطح جهانی رتبه کشور در تولید مقاله افزایش یابد، اما در عمل سودی برای کشور ندارد. در حالی‌که برای پرورش افرادی مانند مریم میرزاخانی، نباید این گونه عمل کرد. 
وی ادامه داد: وظیفه معلمان و اساتید این است که دانش‌آموزان و دانشجویان توانمند و با استعداد را شناسایی کنند و آنان را به سایر اساتید نیز معرفی کنند. انتخاب روش نادرست در تدریس، حتی می‌تواند باعث کشته شدن استعدادها نیز بشود. همچنین وجود مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات در کشور نیز باعث به وجود آمدن دغدغه‌های فکری مختلفی برای دانشجویان می‌شود تا جایی که دیگر جایی برای فکر کردن به مسائل علمی برای آنان باقی نمی‌گذارد. 
میرابراهیمی اما در رابطه با اینکه چگونه می‌توان مریم میرزاخانی‌های بیشتری در کشور پرورش داد، گفت: اینکه ما تلاش کنیم طوری آموزش دهیم که تمام دانشجویان و دانش‌آموزان در مسیری مشابه مریم میرزاخانی قرار بگیرند، درست نیست. ما باید بتوانیم انسان‌هایی را پرورش دهیم که موفق باشند و بتوانند در مسیر درستی از ذهن خود استفاده کنند. 
وی تاکید کرد: من از تمام دانشجویان می‌خواهم الویت‌های زندگیشان را بر حسب علایق و مسائلی که برایشان مهم است، قرار دهند. بسیار جای افسوس است وقتی می‌بینیم دانشجویی بر خلاف علاقه و توانایی‌های خود تصمیم به گرفتن دکترا دارد و زحمات زیادی را هم به خود تحمیل می‌کند؛ چراکه فکر می‌کند از این طریق می‌تواند شأن خود را افزایش دهد. 
عضو هیأت علمی گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی تصریح کرد: من به دانشجویان توصیه می‌کنم که تنها در صورتی به ادامه تحصیل بپردازند که واقعا به تحصیل علم علاقه‌مند باشند و توانایی‌های لازم را هم در خود ببینند. کسی که در ریاضیات استعداد ندارد، به این معنا نیست که به طور کلی آدم بی‌استعدادی است، بلکه باید توانایی‌های خود را پیدا کند. تمام انسان‌ها می‌توانند بسیار موفق باشند، به شرط اینکه مسیر خود را به درستی انتخاب کنند. 
نارنجانی نیز در پایان با اشاره به افزایش رشد زنان در تمامی رشته‌ها در سال‌های اخیر، بیان کرد: زنان برای پیشرفت در هر عرصه‌ای تنها باید خود را باور داشته باشند. دختران ما باید باور کنند در هر عرصه‌ای می‌توانند بهترین باشند و نباید برای پیشرفت محدودیتی برای خود قائل باشند. 
تاریخ نیز نشان می‌دهد در هر دوره‌ای زنان توانمند در ریاضیات حضور داشته‌اند. از هیپاتیا، ریاضیدان زن یونانی که در قرن چهارم میلادی می‌زیسته گرفته، تا مریم میرزاخانی، بانوی ریاضیدان ایرانی که به عنوان اولین زن برنده مدال فیلدز شناخته می‌شود. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/388168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق یک منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است

«تتلو» در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

اتهامات تتلو به صورت رسمی اعلام شد

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان

پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

حمله پهپاد‌ها از لبنان به هدفی نظامی در ساحل اراضی اشغالی برای اولین بار

سرعت ساخت در پروژه‌های خیرساز بیشتر و هزینه‌های آن کمتر است

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

پرواز اردبیل به مشهد برقرار شد

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

کشف 6 هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

5 اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403

فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از فردا

معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه

نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان

40 شهرستان استان خراسان رضوی دچار تنش آبی است

خسارت 145 میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

رتبه اول خراسان رضوی در تعداد حافظ و قاری بین‌المللی

توقیف 115 دستگاه خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

کاهش حوادث کار در خراسان رضوی

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس 13 اردیبهشت شروع می‌شود/ پیش‌بینی هزار و 20 شعبه اخذ رای

اجرای بیش از 450 کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی

برگزاری نوزدهمین آزمون تخصصی حافظان قرآن در خراسان رضوی

سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو

جلسه جدید دادگاه پسران معاون مستعفی قوه قضائیه / مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

اتهامات تتلو اعلام شد

جزییات دومین جلسه دادگاه امیرحسین مقصودلو / تتلو: بابت اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» چه گذشت

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

از فعالیت تبلیغی علیه نظام تا تشویق نسل جوان به فساد و فحشا