پیام خراسان

آخرين مطالب

آه حسرت بر دل دامداران/هر هفته سه گاوداری 700 راسی در مشهد نابود می‌شود اجتماعي

آه حسرت بر دل دامداران/هر هفته سه گاوداری 700 راسی در مشهد نابود می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش فارس، یکی از دغدغه‌های این‌ روزهای مردم، مشکلات دامداران و کشاورزان به عنوان پایه‌های اصلی صنعت غذای کشور است. مشکلات بی‌شمارحوزه دام، بنیاد ملی کرامت را بر آن داشت تا به پیگیری مسایل این حوزه بپردازد. در این راستا مدیرکل بنیاد کرامت خراسان رضوی به همراه جمعی از مسوولین این بنیاد دربازدید از تعدادی از دامداری‌های استان پای درد دل دامداران نشسته و به بررسی مشکلات آنها پرداختند.
گلایه‌ای از عدم همراهی مسئولین برای حل مشکلات
مدیرکل بنیاد در خراسان رضوی در این خصوص گفت: دربدو امر تلاش کردیم از مدیر جهاد کشاورزی خراسان رضوی وقت ملاقاتی بگیریم و مسائل را با ایشان طرح کنیم اما بعد از گذشت نزدیک به یک هفته، تلاش‌هایمان به نتیجه نرسید.
مصیب عنابستانی افزود: در هر صورت ما به رسالت مطالبه‌گری و انتشار دغدغه و حرف دل مردم اقدام کرده و برای بررسی مشکلات دامداران از چند دامداری بازدید کردیم.
وی تصریح کرد: بی‌شک مشکلات عدیده‌ی دامداران نیازمند همراهی مسئولین و دست‌اندرکاران این حوزه و همچنین مطالبه رسانه‌ای فعالان عرصه خبر است و امیدوارم دولت منتخب در اولین اقدام مشکلات این حوزه را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.
سهمیه‌ غذای دام فقط برای 3روز کافی‌است
در این بازدید یکی از دامداران خراسان رضوی بیان کرد: حدود 380 راس گاو داشتم ولی الان 80 راس دارم. از سه سال گذشته به این طرف وضعیت خیلی خراب شده است. رکوردگیری شیردهی گاوها هر ماه توسط کارشناسان جهاد انجام می‌شود و بر اساس آن 50 کیلو غذای دام(کنستانتره) تحویل می‌شود. این 50 کیلو غذای 3 الی 5 روز یک گاو است، بقیه ماه یعنی 25 روز دیگر را باید از بازار آزاد تهیه کنیم.
وی افزود: ذرت آزاد هر کیلو 6 هزار و 200 تومان قبلاً 2 هزار و 700 تومان بوده است. جو آزاد هر کیلو 6 هزار و 200 تومان قبلاً 2 هزار و 500 تومان بوده است. سویا آزاد هر کیلو 9 هزار و 200 تومان قبلاً 6 هزار و 200 تومان بوده است. یونجه کیلویی5 هزار و 500 تومان قبلا کیلویی 4 هزار و 500 تومان و سال گذشته 800 تومان بوده، همه اینها را باید نقدی خرید کنیم.
این دامدار گفت: 30 سال است در اصلاح نژاد گاو کار می‌کنم اما از تجربه بنده استفاده نمی‌شود. با ارز 4 هزار و 200 تومانی غذای دام وارد می‌کنند ولی به دامدار نمی‌دهند تا گران شود. آنقدر دیر غذای دام را می‌دهند که کپک می‌زند. ‌کپک اولا مانع آبستن شدن گاو می‌شود، دوم باعث سقط گوساله می‌شود، از طرفی غذای دام کپک زده برای شیر هم مشکل ایجاد می‌کند، مجبوریم از ضد کپک استفاده کنیم و هر کیلویی 500 هزار تومان پول بدهیم بخریم.
وی افزود: قیمت شیر از طرف دولت 6 هزار و 400 تومان اعلام شده است ولی کارخانه‌ها هنوز از ما همان 5 هزار تومان یا 4 هزار و 800 تومان خرید می‌کنند. در حالی‌که کارخانه داران شیر را از ما همان قیمت قبلی می‌خرند ولی محصولات لبنی خود را گران کرده‌اند.
این دامدار چاره کار را اینگونه عنوان کرد: اول به ما علوفه و غذای دام با قیمت تعاونی بدهید. دوم اینکه اگر واقعاً شیر را گران کرده‌اید از ما هم به همان قیمت بخرید.
وی در خصوص قطعی مکرر برق هم گفت: قطع برق برای دوشیدن شیر گاوها معضل بزرگی ایجاد کرده است، مجبور می‌شویم گاوها را با چند ساعت تاخیر بدوشیم که موجب سر و صدا و درد فراوان در زبان بسته‌ها می‌شود!!
وی بیان کرد: به علت نداشتن علوفه و غذای دام گاوهای شیری را با یک آمپول وادار به سقط می‌کنیم تا کشتارگاه مجاب شود آنها را بکشد، چون طبق قانون گاو آبستن را کشتار نمی‌کنند.
مریض شدن هرگاو حدود پنج میلیون تومان برای ما هزینه دارد، در حالی که نقدینگی ما صفر است چه کار باید بکنیم! غذای دام را باید نقد بخریم، کارخانه پول ما را نقد نمی‌دهد.
این دامدار همچنین گفت: کارگران زیادی برای ما کار می‌کردند که بیکار شدند، قبلا گاوهای نر(جوانه) داشتیم که برای هیئت‌های مذهبی قربانی می‌کردیم، اما الان نداریم.
سقط جنین گاوها، فاجعه‌ای در دامداری‌ها
یکی دیگر از دامداران مشهدی با گلایه از وضع موجود گفت: دو پسر داشتم که یکی از آنها را اخراج کردم، هزینه دکتر دامپزشک قبلا 500 هزار تومان بوده ولی الان حداقل 2 میلیون تومان است.
نجفی افزود: داروی دام خیلی گران شده است مجبورم گاو ابستن را آمپول بزنم تا گوساله‌اش سقط شود و بعد آن را به کشتارگاه تحویل بدهم چون علوفه ندارم.
این دامدار افزود: گاوداری‌های بدون پروانه از جهاد کشاورزی هیچ چیزی نمی‌گیرند، طی 4 ماه گذشته به خاطر نداشتن خوراک دام مجبور شدم 18 گاو آبستن را به کشتارگاه بفرستم. همچنین در گذشته یک تن شیر تولید می‌کردم اما امروز به روزی 400 کیلو رسیده است.
هر هفته سه گاوداری 700 راسی در مشهد نابود می‌شود
وی ادامه داد: مشکلات از سه سال قبل شروع شده و امسال به اوج خود رسیده است، اوضاع و احوال همه دامداران به همین شکل است؛ قبلاً با فروش یک گاو می‌توانستیم یک پراید صفر بخریم حالا با 20 تا گاو هم نمی‌توانیم یک پراید بخریم.
این دامدار تاکید کرد: پنی‌سیلین‌ 67 هزار تومان بوده ولی الان شده 400 هزار تومان! طی 4 ماه گذشته این گاوداری نه تنها برای من سود نداشته بلکه 150 میلیون تومان هم بدهی به بار آورده است.
وی گفت: با این شکل کشتار دام در امسال که گاوهای ماده شیری و حامله را کشتار می‌کنند، سال آینده کشور با مشکل بزرگی در تامین شیر و گوشت مواجه خواهد شد، مثل جوجه‌هایی که چند سال قبل کشتند و امسال مرغ به کیلویی 35 تا 40 هزار تومان رسید.
نجفی با بیان اینکه هر هفته سه گاوداری 700 راسی در مشهد نابود می‌شود، ادامه داد: برای زایمان یک گاو آبستن که با مشکل مواجه بود دامپزشکی از من 2 میلیون تومان در خواست پول کرد، چون نداشتم مجبور شدم گاو را به کشتارگاه ببرم! گاوداری‌های چناران هم همگی نابود شدند، نگهداری گاو بسیار سخت است، شبانه روز باید از آنها مراقبت کرد ولی با همه این زحمات نه تنها سودی نمی‌کنیم بلکه ضرر فراوانی هم می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/389990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد