پیام خراسان

آخرين مطالب

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی (7)/

آموزش‌های کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی، پاسخگوی نیازهای تخصصی حوزه اشتغال است علمي

آموزش‌های کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی، پاسخگوی نیازهای تخصصی حوزه اشتغال است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: هرکشوری که بخواهد سهم خود را در تولید و خدمات حفظ کند باید به دنبال توسعه آموزش‌های مهارت محور برای نیروی کار خود باشد و آموزش‌های کوتاه‌مدت، پاسخگوی نیازهای تخصصی حوزه اشتغال است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی اظهار کرد: در طی سال گذشته تعداد 35 هزار و 242 نفر در مراکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت این سازمان آموزش دیده‌اند که تعداد 22هزار و 375 نفر فراگیر آزاد و مابقی فراگیران قراردادی بوده‌اند.
وی در خصوص تاثیر کرونا بر روند فعالیت‌های آموزشی و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از کرونا بر حوزه آموزشی، تصریح کرد: سال 1399 سال متعارفی نبود، بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کووید19 باعث اختلال در بسیاری از فعالیت‌ها در سراسر جهان شد، به صورتی که اکثر کسب و کارها و مشاغل تحت تاثیر قرار گرفتند و از آن مهمتر، امور آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها مختل شد و به دلیل نقش زیربنایی آن در رشد فردی و اجتماعی، دوره‌ای بحرانی را ایجاد کرد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: به علت عدم پیش‌بینی چنین بحرانی و نبود آمادگی برای آن، همه کشورها در حل و فصل مسئله آموزش دچار مشکل بودند، که کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نبود. از طرفی آموزش‌های کوتاه مدت غالبا جزء برنامه‌های الزامی و اجباری سبد خانوارها نبوده و در شرایط کرونا خیلی از خانواده‌ها به امید از بین رفتن کرونا و ترس از همه گیری این ویروس، حتی یک الی دو ترم فرزندان خود را برای آموزش به مراکز آموزشی نفرستادند. کرونا نه تنها بر حوزه آموزش بلکه بر بسیاری از فعالیت‌های کاری چه در جهاد و چه در جامعه تاثیر داشته به‌طوری که در ابتداء شروع کرونا آمار فراگیران معاونت آموزشی تا 60 درصد کاهش نسبت به سال 98 داشته است.
وی یادآور شد: خوشبختانه به مدد پیشرفت فناوری‌های فراوان در عرصه ارتباطات و آموزش، راهکارهای بسیاری برای رفع این معضل وجود دارد، که به لطف خدا و با همکاری شبانه روزی همکاران در حوزه معاونت آموزشی و با برنامه ریزی مستمر، توانستیم از طریق جلب اعتماد مردم به استفاده از آموزش‌های آنلاین و استفاده از بسترهای مجازی متنوع، حدود 70 درصد فراگیران را به بخش آموزش‌های کوتاه مدت برگردانیم.
معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص اقدامات این معاونت برای کیفی‌سازی آموزش‌ها، تصریح کرد: دوره‌های کاربردی مورد نیاز و با اولویت جامعه با محوریت کیفی سازی خدمات، توسط مدرسان مجرب برگزار می‌شود، اغلب این آموزش‌ها به دلیل کیفیت آموزشی بالا منجر به ایجاد شغل برای فراگیران می‌شود، همچنین کیفی سازی در بدنه این آموزش‌ها، در حوزه نیروی انسانی و ارایه خدمات نیز ادامه دارد، به طوری که چشم انداز بلندمدتی در این خصوص تعریف شده و قصد داریم به یک واحد کاملا مبتنی بر کیفیت و اشتغال درسطح استان برای فعالیت‌ها و خدمات آموزشی تبدیل شویم.
امینی اظهار کرد: حوزه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در سال‌های اخیر توانسته است امکانات و زیر ساخت‌های آموزشی مورد نیاز برای فراگیران در بستر حضوری و مجازی در رشته‌های کاربردی متنوع را فراهم کرده و از مدرسان جوان و خلاق دعوت به همکاری شده و آموزش‌های مربوط به دوره‌های مجازی به آن‌ها را در یک دوره زمانی انجام داده و در حال خدمات رسانی در زمینه آموزش و فراگیری رشته‌های تخصصی و کاربردی هستیم. 
وی ادامه داد: برای افزایش کیفیت خدمات نیز سعی کردیم سرفصل‌های دوره‌های تخصصی و مهارتی مورد نیاز را به روز رسانی و کاربردی کنیم و با رویکرد مهارت آموزی در قالب دوره‌های آموزشی تک درس، دوره‌های آموزش تخصصی ترمیک و همچنین ورکشاپ‌های تخصصی، آموزش‌های خود را ارایه کنیم.
معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت محور اشاره و عنوان کرد: در حالی که در اغلب کشورهای دنیا مهارت آموزی و دورهای مبتنی بر مهارت و اشتغال بسیار مورد توجه است و بخشی از نیروی مورد نیاز بازار کار از این طریق تربیت و تأمین می‌شود، در کشور ما هنوز آن طور که باید و شاید دوره‌های آموزش عملی و مهارتی جدی گرفته نمی‌شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند توجه به دوره‌های مهارت آموزی می‌تواند ضمن ایجاد زمینه برای اشتغال زایی، کمک شایانی به حل مشکل بیکاری کند و همچنین منجر به افزایش میزان تولید شود و حرکتی رو به جلو در این زمینه باشد. البته مشروط به آنکه نوع مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی براساس برنامه ریزی کامل و جامع و با نگاه دقیق به نیاز بازار کار و همچنین براساس آمایش سرزمینی باشد.
وی تاکید کرد: معتقدیم هرکشوری که بخواهد سهم خود را در تولید و خدمات حفظ کند باید به دنبال توسعه آموزش‌های مهارت محور برای نیروی کار خود باشد و آموزش‌های کوتاه‌مدت، پاسخگوی نیازهای تخصصی حوزه اشتغال است، به ویژه در کشور ما که طی سالیان گذشته دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو در رشته‌های مختلف برنامه مشخصی نداشته‌اند و بعضا فارغ‌التحصیلان ما دارای مهارت لازم حتی در رشته‌های تحصیلی خود نیستند، توجه ویژه به مبحث مهارت آموزی بسیار اهمیت دارد.
امینی گفت: رویکرد معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه‌های کوتاه مدت در سال‌های اخیر تغییراتی داشته که از جمله آن می‌توان به تدوین و توسعه مهارت‌های مبتنی بر اشتغال با توجه به نیاز جامعه اشاره نمود. برای رسیدن به این مقصود ما در سطح جامعه نیازسنجی‌هایی در رشته‌های مختلف انجام داده‌‍‌ایم و تا حدودی توانسته‌ایم درسال‌های اخیر بیش از 40 مورد از کاربردی‌ترین مهارت‌ها را در رشته‌های مختلف شناسایی، تدوین و به اجرای آن بپردازیم.
معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: جهاددانشگاهی با پشتوانه 32 سال تجربه علمی و عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به‌روز، در سراسر کشور فعالیت آموزشی دارد و هم اکنون قادر به ارایه خدمات آموزشی به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی‌در سطح کشور است. آموزش‌های جهاددانشگاهی با هدف توسعه منابع‌انسانی و متناسب سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی‌کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارآیی‌های لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی کسب شود.
به گفته وی، آموزش‌ عالی،آموزش عالی علمی- کاربردی و آموزش‌های‌ تخصصی پیشرفته و آموزش‌های عمومی- مهارتی از عمده محورها و زمینه‌های اصلی آموزش در جهاددانشگاهی هستند.
امینی بیان کرد: با وجودی که آموزش در حوزه‌های تخصصی و تخصصی پیشرفته از حلقه‌های مفقوده آموزش کشور است، اما جهاددانشگاهی با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای آموزشی اقشار مختلف جامعه، از جمله متخصصین امر، مبادرت به طراحی و اجرای دوره‌های تخصصی پیشرفته و تخصصی در سطح واحدهای استانی می‌کند تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را که بعضاً فراگیران مجبور به تأمین آن از خارج از کشور هستند، در داخل کشور فراهم نماید. در همین راستا این نهاد با بهره‌مندی از تجربیات ارزشمند، کادر آموزشی مجرب، اعضاء هیأت علمی و با بکارگیری فناوری روز و استفاده از تجارب ارزشمند پژوهشی خود در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت فعالیت‌های گسترده و چشمگیری داشته است. این فعالیت‌ها در قالب 7 گروه آموزشی تخصصی فنی و مهندسی، علوم کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی، فرهنگ و هنر، علوم پزشکی، علوم انسانی و زبان‌های خارجی ارایه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی استقرار مراکز آموزشی جهاددانشگاهی کمک به توسعه دانش و مهارت‌ نیروی انسانی با استفاده از روش‌های نوین و کارآمد آموزشی، به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به منظور گسترش فرصت‌های یادگیری از طریق نیازسنجی آموزشی، طراحی دوره، تولید محتوی، ارایه آموزش، ارزیابی و آزمون است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/391558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان