پیام خراسان

آخرين مطالب

خشکسالی و گرمای هوا علت احتمالی آتش‌سوزی در هایقر فارس؛ 200 هکتار از مراتع سوخت اجتماعي

خشکسالی و گرمای هوا علت احتمالی آتش‌سوزی در هایقر فارس؛ 200 هکتار از مراتع سوخت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


گروه استان‌ها- آخرین آتش‌سوزی در استان فارس مربوط به تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد بود که پس از 2 روز با 3 فوتی و 2 مصدوم و سوختن 200 هکتار از مراتع مهار شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، هر ساله جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی در کشور به ویژه استان فارس دچار آتش‌سوزی می‌شود که علاوه بر اینکه سرمایه ملی را از بین می‌برد برای کشور و استان نیز هزینه‌‌های زیادی دارد.
امسال نیز آتش‌سوزی‌ها در استان فارس از تقریبا نیمه بهار شروع شده و سبب از بین رفتن بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های زاگرس شده است. 
آتش‌سوزی‌ها یکی از عوامل اصلی از بین رفتن تنوع زیستی به ویژه در محدوده رشته کوه زاگرس است و آثار تخریبی این آتش‌سوزی‌ها در آینده خود را به شکل وسیعی نشان می‌دهد. افزایش فرسایش خاک، تخریب و از بین رفتن جنگل و گونه‌های گیاهی و جانوری کاهش توان دخیره نزولات جوی و وقوع سیل از جمله آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی است. به گفته کارشناسان با هر بار آتش‌سوزی تجدید حیات 10 سال گذشته جنگل‌ها از بین می‌رود.
این کارشناسان معتقدند درختان و نهال‌هایی که در عرض 10 - 15 سال قبل از حریق شکل گرفته‌اند و نقطه امیدی برای تداوم حیات جنگل هستند با آتش‌سوزی از بین می‌روند و با این امر تجدید حیات جنگل به خطر می‌افتد. 
آخرین آتش‌سوزی در استان فارس مربوط به تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد بود، این آتش‌سوزی از روز 11 مردادماه آغاز و پس از 2 روز که آتش وسیع تنگه را در برگرفته و خسارت جانی و مالی داشت، صبح امروز مهار شد. 
اورژانس استان فارس از آسیب و فوت 5 نفر در آتش‌سوزی منطقه «هایقر» فیروزآباد خبر داده است که بر این اساس به گفته محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس در حادثه آتش‌سوزی تنگ هایقر فیروزآباد سه تن جان باختند و دو نفر مصدوم شدند.
به گفته وی در پی وقوع آتش‌سوزی سد هایقر واقع در شهرستان فیروزآباد استان فارس، نیروهای امدادی به همراه سه دستگاه آمبولانس اورژانس به رغم سخت گذر بودن منطقه، به محل موردنظر اعزام شدند. این منطقه به دلایل نامعلوم دچار آتش‌سوزی شده و به علت وزش باد، آتش شعله‌ور و سطح وسیعی از ارتفاعات و مراتع را در برگرفت.
براساس گزارش اورژانس جان‌باختگان این حادثه ناصر بهزادی، حامد بهزادی و رضا بهزادی بودند که دچار سوختگی و در سر صحنه جان باختند همچنین «جهانبخش بهزادی» نیز با سوختگی 54 درصد از ناحیه کمر و هر دو دست دچار مصدومیت و یک نفر دیگر نیز دچار مسمومیت شده است. 
درباره این حادثه، علت وقوع آن و میزان خسارت همچنین میزان کل آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های استان فارس از ابتدای امسال با وجود تماس‌های مکرر با مدیرکل منابع طبیعی تاکنون پاسخی دریافت نشده است. 
اما صبح امروز رحیم آزادی، مدیرکل بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با تسنیم از حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی برای پاکسازی و پایش پس از آتش‌سوزی خبر داد. به گفته وی نیروهای حفاظت منابع طبیعی تا لحظه آخر در منطقه می‌مانند تا امکان شعله‌ور شدن آتش را نیز مهار کنند.
مهار کامل آتش در منطقه هایقر فیروزآباد/ تعداد جان‌باختگان افزایش نداشته استیک مصدوم و 3 فوتی در حریق هایقر استان فارس ؛ از بوشهر درخواست بالگرد شدحریق گسترده در هایقر فیروزآباد / مردم به کمک فراخوانده شدند آزادی درباره علت و میزان خسارت این حادثه نیز چنین بیان کرده است که هنوز این امر مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. 
با این حال حسین آرگیو، فرماندار فیروزآباد در گفت‌وگو با تسنیم میزان تقریبی آتش‌سوزی را 200 هکتار ذکر می‌کند و از بررسی‌های بیشتر برای برآورد دقیق خسارت خبر می‌دهد. به گفته وی هر چند علت حادثه در دست بررسی است اما انچه تاکنون به دست آمده این است که خشکسالی و گرمای هوا دلیل اصلی آتش‌سوزی بوده است. 
به گفته فرماندار فیروزآباد هر چند نمی‌توان با قاطعیت گفت اما به نظر می‌رسد که خطای عمدی و سهوی در بروز آتش نقش نداشته است. آرگیو همچنین درباره جان‌باختگان حادثه نیز می‌گوید: جان‌باختگان از عشایر منطقه یک پدر و 2 پسر دانشجو بودند که به صورت داوطلبانه برای مهار حریق اقدام کردند و متاسفانه جان خود را از دست دادند. 
براساس آخرین مصاحبه انجام شده تسنیم با عبدالحسن صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در 31 خردادماه امسال میزان آتش‌سوزی‌ها در 1400 بیش از سال گذشته بوده است. براساس گفته‌های وی «سال گذشته به دلیل بارندگی در بهار در فروردین و اردیبهشت آتش‌سوزی نداشتیم اما امسال به دلیل عدم بارش از اواخر اسفندماه 99 آتش‌سوزی‌ها آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد». 
صمدنژاد در آن زمان اعلام کرده که هر چند امسال زمان شروع آتش‌سوزی‌ها جلوتر بوده اما تعداد آتش‌سوزی‌ها در مجموع کاهش داشته است» موضوعی که با توجه به عدم پاسخگویی مدیرکل منابع طبیعی استان نمی‌توان نسبت به آن با وجود آتش‌سوزی اخیر با اطمینان کامل صحبت کرد. 
به گفته وی بیشترین موارد آتش‌سوزی در شهرستان‌های کازرون، فیروزآباد، اقلید، مرودشت، ممسنی، شیراز،کوهچنار و خفر بوده و ستاد مقابله و پیشگیری از حریق در شهرستان‌های استان از سال گذشته تشکیل شده است. 
شرایط استان فارس و خشکسالی‌های متعدد و هر ساله ایجاب می‌کند که دقت و پیش‌بینی بیشتری برای موضوعات نظیر آتش‌سوزی و تجهیزات مقابله با آنها اندیشیده شود چراکه در ساعات اولیه مهار آتش بسیار مهم است در حالی که براساس خبرها در حریق تنگه هایقر درخواست بالگرد از استان بوشهر شده بود که این موضوع خود جای تامل و درنگ دارد. 
انتهای پیام/424 / ت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/392315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد