پیام خراسان

آخرين مطالب

معضلات شرکت‌های دانش بنیان تمامی ندارد/ کمبود زمین هم به مشکلات اضافه شد مقالات

معضلات شرکت‌های دانش بنیان تمامی ندارد/ کمبود زمین هم به مشکلات اضافه شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زمین کافی در اطراف مشهد برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان به منظور تولید محصولات دانش محور و طرح‌های تحقیق و توسعه وجود ندارد، اما صاحبان این شرکت‌ها فقط اصرار به ماندن در مشهد یا شهرک‌های صنعتی اطراف آن دارند.
این داستان چند سالی است که گریبان توسعه دانش بنیان مشهد را گرفته و به چالش جدی برای شرکت‌های فعال در این عرصه تبدیل شده است.
شرکت‌هایی که به دلیل توسعه نامتوازن شهر‌ها و تمرکز امکانات در مشهد حاضر نیستند در سایر شهرک‌های صنعتی شهر‌های دیگر استان مستقر شوند.
توسعه 2 شهرک صنعتی توس و ماشین سازی مستقر در اطراف مشهد برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان از سال 91 مصوبه هیئت وزیران را دارد، اما به دلایل مختلف اجرا نشده است و هنوز نتوانسته مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی را برای اجرا به دست آورد.
اخیرا نیز توسعه هفت هکتار از پارک علم و فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان مطرح و برای بررسی به کارگروه امور زیربنایی استان رفت، اما هنوز نتیجه آن مشخص نیست و این موضوع فعلا بلاتکلیف است.
سید مهدی مدنی بجستانی رئیس انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی در خصوص دلیل اصرار شرکت‌های دانش بنیان برای استقرار در مشهد و اطراف آن گفت: نیروی انسانی مستقر در این شرکت‌ها افرادی تحصیل‌کرده حوزه دانشگاهی و مرتبط با حوزه آی. سی. تی هستند که تمرکز کاریشان در مشهد است و نیازی به استقرار در شهرک‌های صنعتی ندارند.
بیشتر بخوانید
آغاز واگذاری زمین به دانش‌بنیان ها در شهرک صنایع غذایی در مشهد او افزود: تمرکز امکانات در مشهد و مسافت بین شهرک‌های صنعتی و این شهر و جابه جایی شرکت‌ها از مشهد به شهرستان‌ها، انجام فعالیت برای شرکت‌های دانش بنیان و جذب نیروی انسانی در آن‌ها را مشکل می‌کند.
رئیس انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی ادامه داد: به طور طبیعی افراد تحصیل کرده علاقه‌مند به استقرار در شهر‌های توسعه یافته دارند و در صورتی که امکانات لازم برای دانش بنیان‌های هر شهرستان فراهم و تقویت شود، ممکن است این شرکت‌ها در همان شهرستان‌ها مستقر شوند و بمانند، اما عمده 400 شرکت دانش بنیان خراسان رضوی مربوط به مشهد است.

پیام خراسان

مدنی بجستانی بیان کرد: موضوعی مبنی بر عدم گسترش صنعتی محور غرب مشهد به دلیل وجود آبخوان‌ها و احتمال بروز مشکلات زیست محیطی مطرح است که مانع از استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های مستقر در این محور شده است.
او تصریح کرد: این در حالی است که بیش از 90 درصد شرکت‌های دانش بنیان فاقد آلایندگی هستند، آبی مصرف نکرده و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و این موارد بار‌ها در نشست‌های مختلف به مسوولان گفته شده است.
رئیس انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی تاکید کرد: از سوی دیگر در زمان استانداری آقایان رزم حسینی و معتمدیان، اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر توسعه 200 هکتاری 2 شهرک صنعتی توس و شهرک صنعتی ماشین سازی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته، اما هنوز اجرایی نشده است.
مدنی بجستانی اظهار کرد: با این که مسئولان قول واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره پنج مشهد واقع در محور شرق را به شرکت‌های دانش بنیان داده اند، اما این شرکت‌ها تمایلی به استقرار در آن شهرک ندارند و بر توسعه 200 هکتاری 2 شهرک توس و ماشین سازی اصرار می‌کنند.
او افزود: شرکت‌های آی. سی. تی در داخل مشهد نیز به دنبال استقرار هستند، اما هیچ نهادی در این زمینه از آن‌ها حمایت نمی‌کند.
چرایی اجرایی نشدن مصوبات مربوط به استقرار دانش بنیان‌ها
از مصوبه هیئت وزیران در سال 91 مبنی بر توسعه 100 هکتاری شهرک صنعتی توس و توسعه 100 هکتاری شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری‌های برتر در اطراف مشهد به منظور استقرار واحد‌های دانش بنیان صحبت شد ضمن این که توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری خراسان برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان نیز مطرح شد که اخیرا نتوانست موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی را به دست آورد.
رضا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی و دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان درباره چرایی اجرایی نشدن این مصوبات گفت: برای اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر توسعه 2 شهرک صنعتی مزبور، نیاز به مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان است که به شورای برنامه ریزی آمده و به تصویب نهایی برسد، اما هیچ یک از این 2 مورد مصوبه کارگروه امور زیربنایی را ندارد.

پیام خراسان

او افزود: توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری خراسان برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان نیز از دستور کار آخرین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان به دلیل اشکالاتی خارج و دوباره به کارگروه امور زیربنایی ارجاع شد، زیرا نامه مربوطه مشروط به تصویب و تایید چند اداره بود که با این پیشنهاد موافقت کنند، اما این اداره‌ها موافقت خود را اعلام نکرده بودند از این رو این مورد نمی‌توانست مصوبه کارگروه امور زیربنایی تلقی شود و باید دوباره به این کارگروه باز گردد و بررسی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی که کارگروه امور زیربنایی موافقت این اداره‌ها را بگیرد می‌تواند توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری را به عنوان مصوبه تلقی کند و برای تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی بازگرداند.
جمشیدی بیان کرد: آنچه باعث شد که توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری خراسان از دستور کار شورای برنامه ریزی و توسعه استان خارج شود این بود که استعلامات لازم از همه دستگاه‌های اجرایی گرفته نشده بود در حالی که زمانی این موضوع به تصویب شورای برنامه ریزی می‌رسد که همه دستگاه‌های مرتبط نظر موافق خود را اعلام کرده باشند.
او تصریح کرد: در واقع این هفت هکتار بخشی از زمین 11 هکتاری اختصاص یافته به طرح "پردیس فناوری سلامت ثامن" است که مجوز ایجاد آن از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گرفته شده و از این میزان زمین، چهار هکتار تغییر کاربری داده، اما هفت هکتار باقیمانده نیاز به مصوبه شورای برنامه ریزی برای تغییر کاربری دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی تاکید کرد: این پردیس با مشارکت آستان قدس رضوی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان سلامت محور برای نخستین بار در ایران ساخته می‌شود و یک مدل جدید از توسعه است که مشارکت بخش دولتی با بخش غیردولتی را به همراه دارد.
رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در صورتی که تغییر کاربری هفت هکتار زمین باقیمانده انجام شود این پردیس طی پنج سال ساخته شده و به بهره برداری می‌رسد با این حال این پردیس نیاز همه شرکت‌های دانش بنیان به زمین در اطراف مشهد را تامین نمی‌کند و باید دغدغه زمین برای دانش بنیان‌ها را با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی پیش برد.
پیگیری دوباره تامین زمین
شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی به عنوان متولی ارایه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک‌ها پیگیر اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران است.
علی بهرامی زاده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این رابطه گفت: پیگیر تامین زمین به منظور استقرار واحد‌های دانش‌بنیان و پیشرفته در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد از طریق طرح دوباره این موضوع در کارگروه امور زیربنایی و تصویب نهایی آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هستیم.
او افزود: طرح‌های توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی، شهرک صنعتی توس و پارک علم و فناوری که مورد مخالفت دستگاه‌های ذیربط در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار گرفت یک موضوع 10 ساله است که در دستگاه‌های مختلف تخصصی و کارگروه‌های فنی بررسی شده است و مصوبه هیات وزیران دولت وقت را نیز دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی متعهد شده است که صنایع غیرآلاینده با فناوری پیشرفته و دانش بنیان در بخش توسعه یافته شهرک‌های مزبور مستقر شوند تا از یک سو صنایع دانش محور و پیشرفته توسعه یابد و هم فاقد آلایندگی باشد.
بهرامی زاده بیان کرد: پیگیر می‌شویم تا دوباره موضوع توسعه شهرک‌های صنعتی ماشین سازی، توس و پارک علم و فناوری در دستور کار کمیته‌های تخصصی و فنی و کارگروه امور زیربنایی قرار گیرد و دلایل فنی و توجیهی آن منطبق بر ضوابط زیست محیطی و سفره‌های آب‌های زیرزمینی و توسعه ترافیکی تهیه و تدوین شود.
او تصریح کرد: از دستگاه‌های متولی، مدیریت شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه‌های تخصصی مربوطه در این خصوص درخواست دارم که با دید منطقی‌تر و فنی‌تر موضوع توسعه شهرک‌های صنعتی توس، ماشین سازی و پارک علم و فناوری را دنبال کنند که هم مورد تقاضای واحد‌های تولیدی و هم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در سال مزین به نام "حمایت از تولید و مانع زدایی از آن" است.
اولویت واگذاری زمین با دانش بنیان‌ها است
از سوی دیگر محمد احسانی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: هم اینک در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق مستقر در اطراف مشهد حمایت‌های خاصی از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آمده است.
او افزود: کل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی 16 هکتار است که چهار هکتار از اراضی آن آماده استقرار واحد‌های جدید است به همین منظور فراخوان واگذاری زمین در این شهرک با اولویت شرکت‌های دانش بنیان به منظور اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌ها اعلام شده است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: واحد‌های دانش بنیان 2 قسم هستند بخشی از آن‌ها در مراکز دانشگاهی مستقر بوده و مراحل رشد را طی می‌کنند و برخی دیگر به مرحله رشد رسیده و دانش خود را روی تولید محصولات متمرکز کرده اند که این شرکت‌ها دارای سه درجه ای. بی. سی هستند که اطلاعاتشان در تارنمای معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است.
احسانی بیان کرد: واقعیت این است که زمین برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در اطراف مشهد کم است، شرکت شهرک‌های صنعتی به شدت انتقال توسعه صنعتی به مناطق محروم را دنبال می‌کند و در این راستا مانع از آمدن واحد صنعتی از شهرستان‌های دیگر به مشهد می‌شود و حتی امسال برنامه مربوط به استارتاپ‌ها به شهرستان‌ها انتقال یافت تا شهر‌های اطراف مشهد نیز از این ابداعات و اختراعات بهره‌مند شوند.
او تصریح کرد: در هر صورت با توجه به محدودیت‌های موجود برای استقرار صنایع در غرب مشهد، اولویت واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره پنج مشهد واقع در محور شرق و همه شهرک‌های صنعتی استان را با شرکت‌های دانش بنیان قرار داده ایم.
منبع: ایرنا
انتهای پیام//ف. ب

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/405361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران

عذرخواهی در پی حادثه امروز در رژه ارتش در مشهد