پیام خراسان

آخرين مطالب

نگاهی به راهکارهای موفق در توسعه اقتصادی مالزی و سنگاپور اقتصادي

نگاهی به راهکارهای موفق در توسعه اقتصادی مالزی و سنگاپور
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سنگاپور و مالزی همسایگان جغرافیایی هستند اما مسیر پیشرفت آن‌ همیشه یکسان نبوده است. سنگاپور اقتصاد بازار آزاد بسیار پیشرفته و موفقی دارد و از منابع طبیعی و انسانی محدود خود نهایت استفاده را کرده است. این کشور فضای باز چشمگیر و بدون فساد، قیمت‌های ثابت و سرانه تولید ناخالص داخلی بالاتر از بیشتر کشورهای پیشرفته دارد. اقتصاد این کشور به شدت به صادرات، به ویژه کالاهای الکترونیکی مصرفی، محصولات فناوری اطلاعات، داروها و بخش خدمات مالی در حال رشد بستگی دارد.

فدراسیون جدید دولت مالایا در زمان استقلال خود در سال 1957 وارث اقتصادی وابسته به تولید و صادرات لاستیک و قلع شد که این صنایع تحت سلطه شرکت‌های انگلیسی قرار داشت. این دولت بلافاصله سیاست‌هایی برای تنوع‌ بخشی به اقتصاد با ترویج و توسعه سایر فعالیت‌ها اتخاذ کرد. این موضوع بار اقتصادی سنگینی را بر دوش دولت گذاشت و در سال 1983 در راستای گسترش جهانی سیاست‌های نئولیبرال، خصوصی‌سازی عمده باعث کاهش دخالت دولت در اقتصاد شد.
50 سال پیش سنگاپور کشوری توسعه نیافته با سرانه تولید ناخالص داخلی کمتر از 320 دلار بود اما امروز یکی از کشورهای دارای سریع‌ترین رشد اقتصادهای جهان است که سرانه تولید ناخالص داخلی آن به 60 هزار دلار رسیده و آن را در رتبه ششم جهان قرار داده است. صعود اقتصادی سنگاپور برای کشورهایی که فاقد قلمرو و منابع طبیعی هستند، بسیار جالب توجه است.
رشد موفقیت‌آمیز مالزی در سال‌های اخیر را می‌توان به روش‌های مختلفی توضیح داد؛ اول اینکه یکی از بازترین اقتصادهای جهان است. موانع تجاری بسیار اندکی دارد و فضای آن برای سرمایه‌گذاری خارجی باز است. دوم اینکه مالزی از مدیریت اقتصادی کلان بسیار خوبی پیروی کرده و به‌ طور مداوم تورم بسیار کمی دارد. سوم نیز زیرساخت‌های فیزیکی بسیار خوب با جاده‌ها، بندرها و شبکه‌های ارتباط از راه دور است. چهارم هم اینکه اکثر نهادهای آن کیفیت بالایی داشته و نسبتا مستقل است.

پیام خراسان


در حالی که سنگاپور به اصول اساسی اقتصاد بازار آزاد پایبند بود، دولت هرگز از برنامه‌ریزی دولتی یا مالکیت دولتی شانه خالی نکرد. بنگاه‌های اقتصادی دولت تا سال 1980 نقش بزرگی در اقتصاد ایفا کرد که خصوصی‌سازی و ایده‌های نئولیبرال در مرکز آن قرار گرفت. مدل اصلاح‌ شده مدلی بود که در آن دولت با تشویق به سرمایه‌گذاری بین‌المللی و احترام به مالکیت خصوصی همچنان فعال بود. نیروی کار نیز کاملا منظم بود و مخالفان سیاسی مجازات می‌شدند. به این ترتیب سنگاپور نشان داد که چگونه می‌توان جامعه‌ای مرفه برای همه شهروندان ایجاد کرد؛ در این دولت فضای اندکی برای اختلاف نظر سیاسی وجود دارد و قدرت و نقش جامعه مدنی بسیار کاهش یافته است. این مبادله حقوق دموکراتیک برای جذب ثروت‌های اقتصادی منجر به ایجاد الگویی از توسعه شده که دیکتاتوری را با اقتصاد بازار تلفیق می‌کند. این روند طرحی را نمایان کرده که اکنون کشورهایی مانند رواندا و تانزانیا و شاید حتی چین آن را دنبال می‌کنند.
جمهوری سنگاپور یک دولت شهر با ساختار حاکم بر اساس سیستم دولت پارلمانی انگلیس است. از سال 1989 پارلمان آن که متشکل از 81 عضو است و اعضای آن برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند، تشکیل شد. رأی‌دادن برای همه شهروندان بالای 21 سال اجباری است. این کشور از طریق پذیرش جهانی‌سازی، سرمایه‌داری در بازار آزاد، تاکید بر اهمیت آموزش و پیروی از سیاست‌های دقیق دولت‌گرا به این رشد چشمگیر دست یافت. سنگاپور برای جلب سرمایه‌گذاران مجبور به ایجاد محیطی امن، بدون فساد و دریافت مالیات پایین شده است. راهی که دولت برای تحقق این امر انتخاب کرد، محدودکردن آزادی‌های شخصی و جایگزینی آن با حاکمیت خودکامه بود. در این مسیر مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر یا فساد اداری تعیین شد. اتحادیه‌های صنفی مستقل سرکوب شدند و با گروه چتر(umbrella) به نام کنگره اتحادیه های کارگری ملی(NTUC) جایگزین گردید. در واقع هر کس وحدت ملی را تهدید کند، بدون برگزاری دادگاه به زندان خواهد رفت.
این قوانین مورد توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار گرفت و به همین دلیل به این منطقه سرازیر شدند که نتیجه آن رشد اقتصادی 2 رقمی سالانه بود. امروز سنگاپور یک اقتصاد کاملا صنعتی است و تجارت داخلی نقش اصلی را در آن بازی می‌کند. در حال حاضر بندر سنگاپور پرترددترین بندر ترانشیبی جهان و از نظر میزان تناژ، پس از شانگهای، دومین بندر شلوغ جهان به‌شمار می‌آید.

پیام خراسان


مالزی یک دموکراسی پارلمانی با سلطنت قانون اساسی فدرال است. حاکم پارامونت که معمولا به آن یانگ‌دی‌پرتوان‌آگونگ گفته می‌شود، رئیس دولت و همچنین رهبر آیین اسلامی در مالزی است. این سلطنت توسط 9 فرمانروای موروثی در این کشور و برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شود. قدرت قانون‌گذاری فدرال به عهده دولت و 2 اتاق پارلمان فدرال است. مالزی همیشه یک اقتصاد غنی از منابع بوده و این به توضیح موفقیت اقتصادی آن کمک می‌کند. تولید ناخالص داخلی آن از کمتر از 2000 دلار برای هر نفر در استقلال سال 2017 به حدود 11 هزار دلار رسیده است.
بنابراین کاملا واضح است که سنگاپور و مالزی طی 30 سال گذشته توسعه اقتصادی چشمگیری از خود نشان داده‌اند. هر 2 کشورهای تجاری بزرگی هستند که از موقعیت‌های جغرافیایی خود در یک تقاطع تجاری بین‌المللی استفاده می‌کنند اما همزمان ظرفیت‌های خود را برای تولید، آموزش، نوآوری و تامین مالی فعالیت‌های تجاری توسعه می‌دهند که این نیز موضوعی اتفاقی نیست. در سال‌های اخیر در این کشورها سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش خدمات مالی و بیمه به حدود سه برابر سرمایه‌گذاری رسیده است. میزان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری سنگاپور در بالاترین سطح در جهان است؛ در حالی که مصرف خانوار و سهام دستمزد تولید ناخالص داخلی در پایین‌ترین سطح قرار دارد.
شرکت‌های وابسته به دولت نقش اساسی در اقتصاد سنگاپور دارند که از طریق 2 صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ فعالیت می‌کنند. هدف کلی آن‌ها نیز تامین آینده مالی مطمئن سنگاپور از طریق سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور است. سنگاپور در تلاش برای دستیابی به هدف خود به اقتصادی مبتنی بر دانش تبدیل شده و سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه بیوتکنولوژی کرده و همین دانش را در توسعه کشاورزی عمودی به دلیل کمبود زمین پیاده می‌کند. پارک‌ها و دارایی‌های فناوری کشت و صنعت در سنگاپور برای کشاورزی کارآمد محفوظ است. سرمایه‌گذاری سنگاپور در صنعت کشاورزی در صادرات گل ارکیده مشهود است.
عامل اصلی در توسعه هر کشوری میزان فساد است که بسیاری از اقتصاددانان برای توضیح آن «بیماری هلندی» در نظر گرفته‌اند. در تعریف این موضوع گفته می‌شود که یک کشور در حال توسعه به سرعت رشد نمی‌کند زیرا ثروت به جیب سیاستمداران و دیگران هدایت می‌شود. بیماری هلندی مفهوم اقتصادی است که رابطه بین بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح می‌دهد.
در حالی که همه بانک‌ها تحت تاثیر رکود اقتصادی اخیر جهانی قرار گرفته‌اند اما ثابت شده که بانک‌های اسلامی در برابر بحران مالی جهانی اخیر مقاومت خاصی نشان می‌دهند. بانک‌های اسلامی مالزی دارایی‌هایی با رشد 18 تا 20 درصد دارند. در بانکداری اسلامی کلیه معاملات مالی باید مربوط به اقتصاد واقعی باشد و جالب است بدانید که لندن آرزو دارد که به مرکز بانکداری اسلامی تبدیل شود.
منابع
britannica.com
economicsdiscussion.net
investopedia.com
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/406960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد

تلاش برای بازگرداندن کیف 72 میلیونی پیدا شده از سوی کارگر فرودگاه مشهد

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

دستگیری متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد

خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است

احداث مدارس خیر ساز نسبت به مدارس دولتی از سرعت عمل بیشتری برخوردار است

تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود

حریق یک منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است

«تتلو» در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

اتهامات تتلو به صورت رسمی اعلام شد

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان

پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

حمله پهپاد‌ها از لبنان به هدفی نظامی در ساحل اراضی اشغالی برای اولین بار

سرعت ساخت در پروژه‌های خیرساز بیشتر و هزینه‌های آن کمتر است

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

پرواز اردبیل به مشهد برقرار شد

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

کشف 6 هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

5 اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403