پیام خراسان

آخرين مطالب

اما و اگرهای ذخیره سازی سوخت برای زمستان صنایع اقتصادي

اما و اگرهای ذخیره سازی سوخت برای زمستان صنایع
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی نوسانات قیمت، کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه، تورم، شیوع ویروس کرونا و تحریم ها از جمله مسائلی هستند که چند سالی است واحدهای تولیدی را با چالش های جدی مواجه کرده است.

اما تمامی این دردها به کنار از سال گذشته مشکلی دیگر برای تولیدکنندگان قوز بالا قوز شده و آن قطع انرژی است.
در زمستان سال گذشته برای اولین بار صنایع با مشکل قطع برق مواجه شدند و البته مشکل قطع گاز در فصل زمستان و قطع برق در فصل تابستان برای صنایع امری تکرار شدنی است اما اخیرا ابلاغیه ای مبنی بر ذخیره سازی سوخت تا 15 روز توسط صنایع برای فصل سرما صادر شده که این ابلاغیه نیز برای تولیدکنندگان تبدیل به دغدغه شده است.
ذخیره سازی 15 روزه سوخت کفاف کارخانه سیمان را نمی دهد
لک مدیر کارخانه سیمان بجنورد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه قطعی برق و گاز تاثیر خیلی بدی بر روی میزان تولید واحدهای صنعتی به خصوص این واحد تولیدی گذاشته است، گفت: در تابستان امسال به علت قطعی برق فقط 150 هزار تن از تولیدات این واحد تولیدی به فنا رفت.
وی با اشاره به ارسال ابلاغیه ذخیره سوخت تا 15 روز توسط واحدهای تولیدی از سوی وزارت صمت اظهارکرد: این واحد تولیدی برای 15 روز سوخت ذخیره سازی کرده است اما نیاز به آن دارد تا میزان ذخیره سازی سوخت به 45 روز برسد.
لک با بیان اینکه پیگیری های فراوانی برای ذخیره سازی سوخت تا 45 روز از سوی این واحد تولیدی شده و تاکنون مکاتبات فراوانی نیز صورت گرفته است، افزود: اما هنوز موافقتی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: خرید سوخت تا 15 روز با قیمت یارانه ای است اما بیشتر از آن به نرخ فوب خلیج فارس است.
مدیر کارخانه سیمان بجنورد بیان کرد: در حال حاضر قیمت سوخت فوب خلیج فارس 8980 تومان است که ذخیره سازی 45 روز از این سوخت برای این شرکت رقمی حدود 100 میلیارد تومان آب می خورد که با این وضعیت قیمت سیمان به تنی دو میلیون تومان می رسد و در این صورت چگونه باید پاسخ مصرف کننده را داد.

پیام خراسان


آمادگی خرید سوخت برای 45 روز با قیمت فوب خلیج فارس را داریم
تورج زارع مدیر عامل شرکت آلومینیای جاجرم نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ذخیره سازی سوخت برای 15 روز برای این شرکت بزرگ تولیدی در فصل زمستان به هیچ عنوان کفاف نمی دهد، گفت: در سال گذشته برای فصل زمستان 15 روز امر ذخیره سازی سوخت را داشتیم اما به شدت با مشکل مواجه شدیم.
وی افزود: در آن موقع بر اثر قطع گاز دو هزار تن کاهش تولید پودر آلومینیا را داشتیم و امسال با قطع برق در فصل تابستان شرایط سخت تر شد.
زارع ادامه داد: از آنجاییکه میزان عرضه گاز و برق از میزان تولید کمتر است، سال سختی برای واحدهای تولیدی است.
وی با بیان اینکه این شرکت درخواست اختصاص سوخت برای 45 روز را برای فصل سرما داده است، تصریح کرد: تاکنون پیگیری و مکاتبات زیادی انجام شده است اما هنوز موفق به خرید آن نشده ایم.
مدیر عامل شرکت آلومینیای جاجرم گفت: این شرکت تولیدی این آمادگی را دارد که با این شرایط سخت، سوخت مورد نیاز را برای 45 روز با قیمت فوب خلیج فارس خریداری کند و در صورت عدم مصرف، معادل فوب خلیج فارس را پرداخت کند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا موافقت برای ذخیره سازی سوخت تا 45 روز به واحدهای تولیدی داده نمی شود؟ بیان کرد: در حقیقت مصوبه کشوری وجود دارد که واحدهای تولیدی اجازه ذخیره سازی سوخت تا 15 روز را دارند.
زارع تاکیدکرد: با قطع برق در فصل تابستان امسال حداقل تا 300 تن با کاهش تولید آلومینیوم مواجه شدیم.
قطع گاز یعنی خسارت به سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت آلومینیای جاجرم
وی تصریح کرد: در حقیقت قطع گاز علاوه بر اینکه موجب کاهش تولیدی در این شرکت می شود، خسارت های فراوانی را به حوزه سرمایه گذاری های انجام شده، وارد می کند.
مدیر عامل شرکت آلومینیای جاجرم توضیح داد: تولید آلومینیوم در این شرکت یک فرآیند مستمر و زنجیره وار است و فعالیت آن نباید متوقف شود اما قطع بیشتر از یک ساعت موجب سرد شدن دیگ های تولید این محصول می شود د رنتجیه خسارت فراوانی به این دیگ ها وارد می شود و سرمایه گذاری انجام شده از بین می رود.
وی تاکیدکرد: در حال حاضر تلاش ما برای تامین 45 روز سوخت، جلوگیری از کاهش تولید نیست بلکه حفظ سرمایه گذاری های انجام شده است.
زارع با اشاره به اینکه برق اختصاصی به این شرکت 70 مگاوات در روز است، گفت: در تابستان برای اینکه با خاموشی و متوقف شدن فعالیت دستگاه ها مواجه نشویم از میزان مصرف روزانه 10 مگاوات کم کردیم تا دستگاه ها فعالیت داشته باشند.

پیام خراسان


دیزل ژنراتور راهی برای تولید برق در صنایع کوچک و متوسط
علیرضا علیخانی قائم مقام شرکت برق خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: زمستان سال گذشته برای اولین بار به علت قطع گاز تعدادی از نیروگاه ها، با کاهش برق تولیدی مواجه شدیم و همین امر سبب شد تا برق در حوزه های مختلف مصرفی قطع شود.
وی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که با مشکل سال گذشته مواجه شویم و خاموشی برق را داشته باشیم.
علیخانی در ارتباط با مولدهای خود تامین در صنایع اظهارکرد: زمانیکه یک واحد تولیدی تاسیس می شود، متعهد می شود که به دیزل ژنراتور مجهز شود و بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کند و در حال حاضر واحدهای تولیدی با مجهز شدن به این دستگاه، می توانند برق مورد نیاز خود را تامین کرده و در صورت خاموشی از آن استفاده کنند و در صورتیکه به برق تولیدی نیازی نداشته باشد، شرکت برق آن را به صورت تضمینی خریداری می کند.
وی تصریح کرد: در واقع دیزل ژنراتورها موجب می شود تا در صورت بروز قطعی برق، از بروز خسارت به تجهیزات واحدهای تولیدی جلوگیری کند.
تامین برق واحدهای تولیدی توسط دیزل ژنراتور امر منطقی نیست
حیدریان رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا نیز گفت: اینکه سرمایه گذار مکلف است که هنگام راه اندازی یک واحد تولیدی به دستگاه دیزل ژنراتور مجهز باشد امر درستی است اما این دستگاه برای مواقع ضروری است که بتواند خاموشی نیم ساعته و یا یکی دو ساعته را جبران کند.
وی افزود: مجهز شدن یک واحد تولیدی به این دستگاه به این معنا نیست که خاموشی برق را طی یکی دو ماه تامین کند.
حیدریان ادامه داد: از سوی دیگر اگر سرمایه گذار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بخواهد برق مورد نیاز را توسط این دستگاه تولید کند، سوخت آن که مازوت و نفت کوره است را از کجا تامین کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر برای تامین سوخت 15 روزه تعدادی از واحدهای صنعتی مشکل وجود دارد حال اینکه تمامی واحدهای صنعتی بخواهند برای برق تولیدی واحد صنعتی خود سوخت تامین کنند، چه وضعیتی پیش می آید، سرمایه گذار باید به دنبال تکمیل هزار فرم برود، مستندات ارائه کند و در پایان آیا سهمیه ای به آن اختصاص می یابد و یا نه.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یک واحد صنعتی کوچک و یا متوسط که هنوز در شش و هشت خود گیر کرده، هزار مشکل با بانک دارد، باید چگونه ژنراتور بزند، سوخت آن را تامین کند و از سوی دیگر آیا ژنراتور اصلی نیز در بازار وجود دارد؟
وی تصریح کرد: ژنراتورهایی که اکنون وجود دارند، دستگاه های استوک و دست دومی هستند که یک پنجم کارآیی دستگاه های اصل و باکیفیت را نمی دهد.
حیدریان توضیح داد: در این شرایط که یک تولید کننده با مشکلاتی همچون نوسانات قیمت، شیوع ویروس کرونا، تورم، بازار فروش و .... مواجه است؛ خاموشی ها، تعطیل شدن چرخه تولید به علت کمبود انرژی و تامین برق توسط دیزل ژنراتورها امری منطقی نیست.

پیام خراسان


پیگیری ها برای اخذ مجوز جهت ذخیره سازی سوخت تا 45 روز هنوز جواب نداده است
میربلوکی مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: تاکنون جلسات و مکاتبات زیادی مبنی بر اینکه اختصاص سوخت به واحدهای تولیدی بیشتر از 15 روز صورت گیرد، انجام شده است اما از آنجاییکه اختصاص سوخت تا 15 روز به صورت یارانه ای است با بیشتر از این تعداد از روز به علت مباحثی همچون قاچاق سوخت هنوز موافقت نشده است.
وی افزود: برای ذخیره سازی بیشتر از 15 روزه سوخت باید مجوزهای لازم ارائه شود تا یک واحد تولیدی بتواند این امر را انجام دهد.
میربلوکی در پاسخ به این سوال که وضعیت قطع گاز در فصل زمستان امسال به چه شکلی خواهد بود، گفت: وضعیت قطع گاز به دمای هوا و مصراف خانگی بستگی دارد و زمان قطع گاز و تعداد روزها از سوی دیسپاچینگ از تهران اعلام می شود.
تعدادی از واحدهای صنعتی بزرگ توان مالی خرید سوخت به نرخ آزاد را ندارند
علی اصغر رضا زاده، معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: وزارت صمت ابلاغیه ای را به استان ارسال کرده است مبنی بر اینکه به تمامی واحدهای صنعتی استان اعلام شود سوخت جایگزین واحد صنعتی خود را به مدت 15 روز ذخیره سازی کنند و تاکنون صنایع بزرگ استان به انجام آن اقدام کرده اند.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی آن است که تمامی صنایع کوچک و بزرگ برای ذخیره سازی سوخت جایگزین خود برای بیش از 15 روز باید بهای خرید نرخ آزاد را به وزارت نفت بپردازند و بهای خرید سوخت جایگزین فقط برای ذخیره سازی 15 روزه، یارانه ای است.
رضا زاده ادامه داد: اعلام شده است که صنایع برای ذخیره سازی سوخت جایگزین برای بیش از 15 روز که باید با بهای آزاد خریداری کنند، پس از فصل زمستان امسال هر مقدار از ذخیره سازی بیش از 15 روز را مصرف کرده باشند مشمول نرخ یارانه ای می شود و ما به التفاوت آن به صنایع بازگردانده خواهد شد.
وی بیان کرد: تعدادی از واحدهای صنعتی بزرگ که مصرف گاز زیادی دارند، اعلام کرده اند که توان مالی لازم برای خرید سوخت جایگزین با نرخ آزاد را ندارند که بپردازند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/409444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی