پیام خراسان

آخرين مطالب

ابتلای نهضت گلخانه‌ای به مرض بی اعتباری/ پول بدهند پول می‌سازیم اقتصادي

ابتلای نهضت گلخانه‌ای به مرض بی اعتباری/ پول بدهند پول می‌سازیم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مهر 98 بود که همزمان با سفر حجتی وزیر اسبق جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی منعقد و بر اساس آن قرار شد طی 3 سال هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار 190 میلیارد تومان انجام شده و برای 12 هزار نفر در استان اشتغال ایجاد شود.
در این سفر آغاز طرح نهضت گلخانه‌ای در استان که 750 هکتار از آن مربوط به سطح گلخانه‌ای است کلید زده شد تا با برنامه ریزی، جهشی 25 برابری در تولیدات و جهشی 10 برابری در میزان سطح گلخانه‌های استان رقم بخورد.
پیش بینی شده بود با تکمیل این طرح‌ها بیش از 280 هزار تن به ظرفیت تولید گلخانه‌های استان افزوده شود.

پیام خراسان

اکنون نزدیک به 2 سال از تاریخ عقد قرارداد می‌گذرد و عده‌ای بر اساس این تفاهم نامه و با هدف رونق گلخانه داری پا پیش گذاشتند، اما با مسائلی روبه رو شدند.
نهضت گلخانه‌ای با پیش بینی افزایش تولید 25 برابری در حصار تأمین زیرساخت‌ها گرفتار مانده و برای تحقق چشم اندازهایش نیازمند اعتبارات ملی است که در تفاهم نامه وجود داشت، اما تزریق نشد.
نهضت گلخانه‌ای میدان عمل کشاورزی خوانده‌ها
طرح نهضت گلخانه‌ای از جمله راهکار‌های اشتغالزا برای نسل جوان به خصوص فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی است که در صورت تحقق کامل می‌تواند جوانان بسیاری را سر کار ببرد.
قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از مجموع هزار هکتار مشخص شده در قرارداد این نهضت، تاکنون 30 درصد یعنی 300 هکتار که شامل 6 مجتمع گلخانه‌ای می‌شود به پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد رسیده است و آماده واگذاری به علاقمندان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی است؛ ایجاد زیرساخت باقی مجتمع‌ها نیز در حال انجام است.

پیام خراسان

او افزود: فارغ التحصیلان، افراد فاقد شغل که دوره آموزشی دیده باشند و علاقه‌مندان به کشت‌های گلخانه‌ای می‌توانند با مراجعه به شرکت شهرک‌های کشاورزی برای واگذاری گلخانه ثبت نام کنند.
قوسی بیان کرد: در حال حاضر مجتمع گلخانه‌ای محمدیه در چرخه تولید و بهره برداری است و بیش از نیمی از کارکنان و جوانان این مجتمع را بانوان تشکیل می‌دهند.
سورگی مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: تاکنون 260 نفر برای سرمایه گذاری در مجتمع‌های جدید الاحداث نام نویسی کرده اند.
او با اشاره به پروژه‌هایی که به مرحله احداث رسیده اند افزود: در شهرک خصوصی کشت و صنعت بیدمشک، در 6 هکتار کار احداث در حال انجام است.
اشتغالزایی یا امید واهی؟
هدف از اجرای طرح نهضت گلخانه ای، توسعه بخش کشاورزی در سطح استان به ویژه در بخش گلخانه، استفاده و بهره وری بیشتر از منابع آبی موجود، ارتقای کیفیت و جهش 25 برابری در تولید محصولات و از همه مهم‌تر ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی استان است.
سورگی مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: واگذاری زمین به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و عموم مردم صورت می‌گیرد که 30 درصد مبلغ زمین بنا به قیمت گذاری کارشناس رسمی دادگستری به صورت نقدی و مابقی طی 6 فقره چک به صورت 6 ماهه و در مجموع 3 ساله به سرمایه گذاران واگذار می‌شود.
او افزود: تسهیلات براساس طرح توجیهی متقاضی و در نظر گرفتن عواملی مانند سطح، نوع سازه و منابع اعتباری بانک‌ها قابل افزایش است.

پیام خراسان

سورگی در خصوص اقدامات انجام شده در این طرح عنوان کرد: تا به امروز تمامی اراضی شناسایی شده تثبیت و در همه آن‌ها فاز یک انجام مطالعاتبه پایان رسیده و در 5 شهرک گلخانه‌ای ماژان، نهنبدان، سربیشه، زیرکوه و آیسک وارد فاز انجام عملیات اجرای زیرساخت شده ایم.
مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات ملی، احتمال دارد قسمتی از شهرک‌های کشاورزی فقط در فاز مطالعاتی باقی مانده و وارد فاز اجرایی نشود.
بنا به گفته مسئولین بخشی از این طرح آن هم با چشم انداز‌هایی بلند به دلیل کمبود اعتبارات ملی قرار است روی کاغذ باقی بماند و به مرحله اجرایی شدن نرسد.
آمپر بالای سود تسهیلات از درجه کارگشایی آن می‌کاهد تغییر و افزایش سود تسهیلات بانکی در طرح نهضت گلخانه‌ای از جمله مهمترین مشکلات پیش روی متقاضیان و گلخانه دارانی است که با امید و انگیزه در این وادی قدم می‌گذارند، اما دیدن سود بالای تسهیلات رمق را از پا‌های آن‌ها می‌گیرد.
این موضوع را از یکی از گلخانه دارانی که در این حوزه قدم نهاده بود جویا شدیم تا ببینیم که تسهیلات با سود‌های بالا گره‌ای از مشکلات او باز کرده است یا خیر؟
بیشتر بخوانید
حمایت بی چون و چرای خراسان جنوبی از سرمایه گذاران/ زمینه های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد عطر گل رز به مشام خارجی ها نمی رسد/ زرد شدن چهره گل های سرخ در سایه بی توجهی ها دسترنج یک ساله ای که یک شبه بر باد رفت/خسارت میلیاردی توفان به محصولات کشاورزی قاسمی گلخانه دار خراسان جنوبی در خصوص تسهیلات نهضت گلخانه‌ای در استان می‌گوید: پیش از این مقداری تسهیلات با سود 4 درصد دریافت کرده ایم.
او ادامه می‌دهد: تا مدتی پیش تسهیلات با سود 7 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شد، اما اکنون این میزان به 12 و نیم درصد رسیده است.
قاسمی اظهار می‌کند: در این شرایط رغبت گلخانه دار برای دریافت تسهیلات کم شده و در نتیجه احداث گلخانه کاهش می‌یابد.
مسئولین نیز مهر تأییدی بر گلایه‌های این گلخانه دار زدند.

پیام خراسان

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این زمینه گفت: تسهیلاتی برای کمک به راه اندازی تولید گلخانه‌ای به افراد داده می‌شود که سود این تسهیلات در کمترین حالت 12 و نیم درصد است که البته به همان مقدار نیز یارانه 4 درصدی تعلق می‌گیرد و درصد سود آن پایین‌تر می‌آید.
دریافت سود 12 و نیم درصدی آن هم در طرحی که قرار بود حامی و مشوق جوانان برای احداث گلخانه و در نتیجه زمینه ساز اشتغال عده زیادی شود منطقی به نظر نمی‌رسد و اعطای این چنین تسهیلاتی بیش از آن که راهگشا باشد، سنگی است جلوی پای متقاضیان و امیدواران به این طرح.
دیده شدن نان بر سر سفره بیش از 10 هزار نفر در افق نهضت گلخانه‌ای
سهم اشتغال کشت گلخانه‌ای در این نهضت بیش از 10 هزار نفر بوده که در صورت فراهم شدن شرایط و تأمین اعتبار می‌تواند جوانه امید را در دل بسیاری از جوانان جویای کار برویاند.
سورگی مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در طرح نهضت گلخانه‌ای پیش بینی شده است که به ازای هر هکتار گلخانه برای 20 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شود.

پیام خراسان

او افزود: از ابتدای شروع طرح تاکنون شرکت شهرک‌های کشاورزی حدود 103 میلیارد تومان برای انجام فرآیند مطالعات و شروع عملیات اجرای زیرساخت هزینه کرده است.
سورگی عنوان کرد: در زمینه نهضت گلخانه‌ای استان و با حضور سرمایه گذار حدود 6 هکتار گلخانه در مجتمع خصوصی کشت و صنعت بیدمشک در فاز یک در حال احداث سازه است که با پیگیری‌های انجام شده تسهیلات حدود 75 میلیارد تومانی به سرمایه گذار پرداخت شده است که درصورت تکمیل قسمتی از تعهد محقق خواهد شد.
برای بازار فروش محصولات نیز تمهیداتی همچون شروع به کار انجمن گلخانه داران استان و ساماندهی تولید با تأمین بذر، نشاء و نهاده‌ها و برنامه ریزی برای صادرات، ارائه غرفه محصولات در میادین بار استان و همچنین استان تهران و صادارات به کشور‌های همسایه مد نظر قرار گرفته است.
کافی نبودن بذر اعتبار در گلخانه‌ها
نهضت گلخانه‌ای طرحی پول ساز است که اکنون خود برای تکمیل و بهره برداری نیازمند پول و اعتبار است.
سورگی مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مشکل اصلی و اساسی طرح نهضت گلخانه‌ای تأمین اعتبار جهت تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌های جدیدالاحداث است که نیازمند نگاه ویژه مسئولین استانی در تخصیص اعتبار استانی و پیگیری جهت جذب اعتبار ملی است.
اجرای کامل طرح نهضت گلخانه ای، نیازمند کمک همه جانبه کلیه مسئولین مربوطه استان بوده و باید شرکت آب منطقه‌ای استان جهت تأمین آب، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تأمین اعتبارات و بانک‌ها برای تأمین تسهیلات مساعدت کنند.
از گلوی خشک کویر تا راهکار‌های احیای کشاورزی
خراسان جنوبی 20 سال است که با قهر آسمان مواجه شده و منابع آبی نیز در این استان به شدت افت کرده است که این بحران تن کویر را به لرزه انداخته است.
بیش از 90 درصد ذخایر آبی این استان کویری در بخش کشاورزی صرف می‌شود و از روش غرقابی برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می‌شود که با وجود مصرف آب فراوان، بهره وری از آن در حد مطلوب نیست؛ در چنین شرایطی کشت گلخانه‌ای و استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌تواند آسودگی خاطر را چه در حوزه مصرف آب و چه درباره بازدهی محصولات به ارمغان بیاورد.
اجرای طرح نهضت گلخانه ای در صورتی می تواند موثر باشد و به مدیریت منابع آب کمک کند که از منابع و چاه های موجود استفاده شود نه اینکه چاه های دیگری به این منظور حفر شود؛ گویا در بعضی از مناطق چاه هایی به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از شرکت آب منطقه ای حفر شده اند که آسیب بیشتری را به منابع آبی موجود وارد می کنند.

پیام خراسان

نهضت گلخانه‌ای که با هدف اشتغال بیش از 10 هزار نفر، بهره وری بیشتر و بهتر از آب، استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های خراسان جنوبی و همچنین افزایش 25 برابری تولیدات گلخانه‌ای حدود دو سال پیش در این استان آغاز شده بود، اکنون با چشم انداز ترسیم شده فاصله دارد.
نهضت گلخانه‌ای بر روی کاغذ طرحی دیده می‌شود که قرار است رونق را به حوزه کشاورزی بازگرداند، اما در واقع بالا بودن نرخ سود تسهیلات و کمبود اعتبارات سبب شده است تا پیشرفت کار به کندی صورت گیرد و هزینه‌های صرف شده برای اجرای نهضت گلخانه‌ای خاک بخورد.
مسئولین برای نهضت گلخانه‌ای قیام کنند زمین و انسان برای حرکت نهضتی اشتغالزا و سودآور آماده اند و در حال حاضر باید اعتبار بیشتر با این قافله همراه شود تا سرعت آن برای رسیدن به مقصد بیشتر شود.
البته به سرانجام رساندن طرح نهضت گلخانه ای یکی از نکات مورد تأکید در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بود که در 19 شهریور ماه امسال انجام شد و حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دستور پیگیری و رفع مشکلات مربوط به این حوزه را داد تا اجرای این طرح و تکمیل آن سرعت بگیرد.
قطعا پایین آمدن سود تسهیلات مربوط به این طرح نیز می‌تواند مشوقی برای متقاضیان باشد تا با خیالی آسوده‌تر در این وادی گام نهند.

پیام خراسان

در این میان دولت با پرداخت یارانه 4 درصدی به پروژه‌هایی که به دلیل افزایش هزینه‌ها و کمبود اعتبارات در دسترس روی زمین مانده اند به یاری آن‌ها می‌آید تا بتوانند پروژه خود را به سر منزل مقصود برسانند؛ بنابراین اجرای کامل و جامع این نهضت نیازمند عزم جدی دولت و بانک‌ها در تأمین زیرساخت‌ها و اعطای به موقع تسهیلات است تا بهره برداران امیدوارتر از گذشته گام‌های جهش تولید را با نگاه صادرات و ارزآوری برای کشور بردارند.
گزارش از زهرا رضایی
انتهای پیام/ س

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/409469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد