پیام خراسان

آخرين مطالب

چیدن نخاع بالای درختان گردو اقتصادي

چیدن نخاع بالای درختان گردو
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی گاهی مرگ در سایه درخت نشسته است به ما می نگرد، مبارزه نفس گیر گردو چین ها بر سر چیدن گردو هرسال و در پایان تابستان تعدادی مصدوم و کشته برجا می گذارد.

سالانه تعداد زیادی از افراد دچار ضایعه نخاعی و یا شکستگی دست و پا می شوند که از این تعداد، شماری در سوانح ترافیکی دچار ضایع نخاعی شده اند و در آمار ثبت شده تعدادی نیز به علت سقوط از درخت گردو هنگام چیدن این میوه به خود اختصاص داده است.
وقتی شیرینی برداشت محصول به تلخ کامی تبدیل می شود
مثل همه روزهای یکسال گذشته روی تخت و سرجایم دراز کشیده بودم و سقف خانه را تماشا می کردم، ناگهان مورچه ای آمد و کنار لبم ایستاد، کاری از دستم بر نمی آمد، این را جوان 25 ساله خراسان شمالی می گوید و ادامه می دهد: یک سال است که دچار ضایع نخاعی شده ام و پارسال برای چیدن گردو بالای درخت رفته بودم که پای درخت سقوط کردم و نخاعم چیده شد.
وی می افزاید: برای برداشت گردو، مجبور هستیم به بالای درخت برویم و حتی بر روی بلندترین شاخه های درخت قرار بگیریم و همیشه خطر در کمین گردو چین ها هستند.
وی اظهار می دارد: متاسفانه برخی از گردوچین ها بر اثر سقوط از روی درخت گردو یا دچار شکستگی شده و یا حتی فوت شده اند.
شهریور ماه که آغاز می‌شود رفته رفته باغ داران خراسان شمالی به ویژه آنانی که باغ گردو دارند به تکاپو می ‌افتند تا با برداشت به موقع محصول گردو سود حاصل از فروش آن را از دست ندهند، این را این باغ دار خانه نشین شده بیان می کند و می گوید: اما افتادن از روی درخت گردو و مصدومیت های شدیدی که گریبانگیر آن می شود، شیرینی برداشت محصول را تبدیل به تلخ کامی می کند.

پیام خراسان


ارجاع 53 مصدوم گردوچین به بیمارستان امام علی(ع)
فدایی مدیر روابط عمومی بیمارستان امام علی(ع) بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان می کند: برداشت گردو به شیوه سنتی در خراسان شمالی تقریبا هر سال موجب خسارت ‌های جانی به کشاورزان و کارگران می شود.
وی تصریح می کند: با وجود وقوع حوادث تلخ سقوط از درختان کهنسال و بلند گردو که گاه موجب فوت و یا معلولیت جدی گردوچینان می‌شود، همچنان روش برداشت محصول گردو در بیشتر مناطق این استان سنتی است.
فدایی ادامه می دهد: فقط از ابتدای شهریور ماه سال جاری تا بیست و هشتم همین ماه، 53 نفر بر اثر سقوط از روی درخت گردو به این بیمارستان مراجعه کرده اند.
وی اظهارمی دارد: از این تعداد 40 نفر از افراد در بیمارستان بستری شده، 13 نفر به صورت سرپایی درمان شده اند و متاسفانه یک نفر هم فوت شده است.
رعایت نکردن نکات ایمنی از مهم ترین دلیل سقوط از درخت گردو
دکتر دولت آبادی رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، اظهارمی دارد: ازابتدای شهریورماه سال جاری تا کنون 45 مورد سقوط از درخت گردو گزارش شده است که 44 مورد آن توسط پرسنل اورژانس به بیمارستان انتقال داده شده است.
وی با اشاره به این که هرساله در شهریور و اوایل مهره ماه براثرسقوط افرادی که به شکل سنتی و بدون استفاده از تجهیزات محافظتی به گردو چینی اقدام می کنند، شاهد مصدومیت‌هایی هستیم، می گوید: متاسفانه سقوط از درخت گردو یکی از حوادث پرتکرار در سال‌های اخیر در ماه‌های شهریور و مهر است.
وی ادامه می دهد: باغداران در زمان جمع آوری گردو از کارگران متخصص در این زمینه استفاده نمی کنند و به دلیل مبتدی بودن کارگر در زمان جمع آوری گردو متاسفانه شاهد بروز آسیب‌های ناگواری به افرادی هستیم که در حین گردو چینی از درختان گردو با ارتفاع زیاد به پایین سقوط کرده اند.
وی تصریح می کند: متاسفانه چیدن گردو بدون در نظر گرفتن شرایط حرفه‌ای و ایمن با حضور افراد غیر متخصص انجام می‌شود که در بسیاری از موارد شاهد شکستن دست و پا و آسیب‌های نخاعی تا مرگ در برخی موارد بوده ایم.
وی با اشاره به این که افرادی که دچار سابقه فشار خون و دیابت هستند باید بیشتر مراقب حوادث مشابه در زمان چیدن گردو باشند، اضافه می کند: افرادی که سابقه مصرف داروهای فشار خون، مغز و اعصاب و یا دیابت دارند از رفتن به بالای درخت خودداری کنند.
وی پوسیده بودن شاخه های درخت و رعایت نکردن نکات ایمنی را مهم ترین دلیل سقوط از درختان گردو یاد می کند و می گوید: باغداران قبل از این که محصول کامل برسد به دلیل جلوگیری از سرقت گردو حتی با وجود نبودن فرد متخصص و با حداقل امکانات ایمنی به برداشت و چیدن گردوهای درختان اقدام می کنند.
وی تاکید می کند: بیشتر افرادی که به برداشت محصول باغات گردو اقدام می‌کنند از توان و تخصص کافی برخوردار نیستند و یا دارای سن بالا هستند یا بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون و… دارند که این موضوع ریسک سقوط را بالا می برد.
وی ادامه می دهد: استفاده از کلاه ایمنی، کفش مناسب، کمربند مهاری و تجهیزات و نردبان‌های مناسب، شدت حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.
وی می گوید: اگر فکر می‌کنید پس از افتادن آسیب دیده‌اید یا نمی‌توانید حرکت کنید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و سریعا با شماره 115 تماس بگیرد تا اقدامات درمانی مناسب ارائه شود.
وی ادامه می دهد: بعد از سقوط از ارتفاع زیاد (بالای 6 متر) حتی اگر احساس می کنید مشکلی ندارید به هیچ عنوان حرکت نداشته باشید زیرا ممکن است در این لحظه احساس خوبی داشته باشید، اما آسیب‌های زیادی وجود دارند که علائم لحظه‌ای ندارند و نیاز به معاینات مخصوص دارند.
کرم خراط عامل ضعیف شدن ساقه و شاخه های درخت گردو
اما دکتر محمد جواد تشکری معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با راهکارهای جلوگیری از بروز حادثه به هنگان برداشت گردو در باغات گردوی این استان می گوید: گردو یکی از میوه هایی است که تولید آن در اقتصاد خانواده های کشاورزان این استان نقش مهمی را دارد.
وی می افزاید: اقلیم خراسان شمالی برای تولید گردو بسیار مناسب و سازگار است در نتیجه محصول خوب و باکیفیتی از این محصول نیز در استان تولید می شود.
وی ادامه می دهد: اما با توجه به طول عمر بالای درخت گردو که به بیش از 80 سال هم می گذرد، بیشتر درخت های گردو در باغات این استان قدیمی هستند و به مرور زمان مورد حمله آفات به خصوص کرم خراط قرار گرفته که فعالیت این کرم موجب ضعیف کردن ساقه و شاخه های درختان می شود و در نتیجه با فشار کوچکی دچار شکستگی می شود و اگر گردوچینی بالای آن قرار داشته باشد زمینه سقوط آن از بالای درخت فراهم می شود.
تشکری تاکید می کند: بنابراین باید باغداران نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کنند و از سوی دیگر شاخه های خشک و ضعیف را در زمان هرس درختان در فصل زمستان حذف کنند.

پیام خراسان


باغداران از ارقام اصلاح شده به هنگام جایگزینی درخت ها و باغات جدید استفاده کنند
وی با اشاره به وجود گونه های جدید اصلاح شده که ارتفاع آن ها نسبت به ارقام قدیمی کمتر است، می افزاید: کشاورزان می توانند هنگام جایگزینی و یا ایجاد باغات جدید گردو از این ارقام جدید و اصلاح شده استفاده کنند.
وی توضیح می دهد: ارتفاع درخت های گردوی بومی حتی به هشت متر هم می رسد اما ارتفاع درخت های اصلاح شده بیشتر از پنج متر نیست.
این مقام مسئول تصریح می کند: از سوی دیگر دستگاهی به نام شیکر وجود دارد که برای تکان دادن درخت های گردو به هنگام برداشت گردو از آن استفاده می شود و کارایی این دستگاه برای درخت های کم ارتفاع است.
وی ادامه می دهد: انجام عملیات سرشاخه کاری یکی دیگر از اقداماتی است که می توان در این راستا انجام داد، بطوریکه با پیوند جوانه های دیرگل و پربازده به درخت های قدیمی هم مشکل تولید را حل کرد و از سوی دیگر درخت هایی کوتاه قد را ایجاد کرد که ضریب ایمنی را هنگام برداشت این محصول افزایش می دهد.
به گفته وی در حال حاضر بیشتر درخت های گردوی موجود در خراسان شمالی قدیمی و از گونه بومی هستند که گردوچین ها به هنگام برداشت محصول باید نکات ایمنی را به منظور جلوگیری از بروز هر گونه آسیبی رعایت کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/409698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی