پیام خراسان

آخرين مطالب

نگرانی اولیا و معلمان خراسان شمالی از افت تحصیلی دانش آموزان فرهنگي

نگرانی اولیا و معلمان خراسان شمالی از افت تحصیلی دانش آموزان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- سال تحصیلی جاری در حالی آغاز می شود که افت تحصیلی و کاهش میزان یادگیری دانش آموزان در سال گذشته سبب دغدغه و نگرانی معلمان و اولیا است در این زمینه آموزش حضوری می‌تواند مرهمی بر این افت تحصیلی باشد.

به گزارش ایرنا، گرچه ارزشیابی و نمره هایی که در کارنامه دانش آموزان درج شده نشانی از افت تحصیلی ندارد و برخی موارد نمره ها بهتر از سال های پیش از مجازی شدن آموزش ها است اما اولیا و حتی معلمان بر این عقیده اند که غیرحضوری بودن آموزش ها سبب افت تحصیلی در فرزندان شده است، این چالش گرچه اولیا و معلمان را نگران کرده اما امید می رود تا با حضوری شدن آموزش ها، این عقب ماندگی ها جبران شود. 
به عقیده کارشناسان افت تحصیلی زمانی رخ می دهد که استعدادهای بالقوه دانش آموز به خوبی بالفعل نشود این امر در سال تحصیلی گذشته بسیار مشاهده شد و دانش آموزان زیادی را درگیر کرد. 
کوچ زودهنگام آموزش به فضای مجازی در حالی که هنوز بسترها مهیا نبود، دانش آموزان و معلمان را گریبانگیر مشکلات زیادی کرد. 
ضعف زیرساخت ها در استان محروم خراسان شمالی، نبود بستر اینترنت در بسیاری از روستاها، ناتوانی بسیاری از خانواده ها در تامین تجهیزات نوین آموزشی سبب شد تا بسیاری از دانش آموزان از حضور در کلاس درس مجازی بازمانند و از آموزش عقب بمانند همچنین ناآشنابودن اولیا و معلمان با آموزش در فضای مجازی، در دسترس نبودن تجهیزات و تکنولوژی در بسیاری از خانواده ها، بالا بودن هزینه های اینترنت، ناتوانی از دیگر مواردی است که سبب شد تا دانش آموزان در یادگیری دروس دچار افت شوند. 
کارنامه درخشان و افت سواد دانش آموزان
یکی از اولیای دانش آموزان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع کرونا و کوچ نسبتا به یک باره به فضای مجازی، وضعیت آموزش بر هم ریخت، هرچند اولیا از همان ابتدا که آموزش به فضای مجازی کشانده شد در کنار فرزندان بودند و البته بار زیادی را بر دوش کشیدند اما تعطیلی کلاس های حضوری و کاهش ارتباط میان معلمان و دانش آموزان و معلمان سبب افت یادگیری در فرزندان شد. 
زهرا نوری افزود: در ابتدا، بسیاری از اولیا و حتی معلمان با نحوه آموزش در فضای مجازی آشنایی لازم نداشتند، حتی در اوایل سال تحصیلی گذشته هم هنوز معلمان با آموزش در فضای مجازی آشنایی کامل و لازم نداشتند.
وی درباره افت تحصیلی و ارزشیابی نمره امتحانات دانش آموزان گفت: با وجود اینکه نمرات درج شده در کارنامه پسرم، خوب است اما باید اذعان داشت که این نمره ها واقعی نیست، آزمون ها به صورت آنلاین برگزار شد و دانش آموزان در بسیاری موارد پاسخ سوال ها را با کمک والیدن و اعضا خانواده داده اند.
والدین خواستار تکرار پایه فرزندان
یکی از معلمان هم در این باره با اشاره به اینکه دسترسی نداشتن به گوشی هوشمند بسیاری از دانش آموزان را دچار مشکل کرد گفت: نداشتن گوشی هوشمند بویژه در دانش آموزان دوره متوسطه سبب شد تا این نوجوانان قید مدرسه را بزنند و به اشتغال در مکانیکی ها و یا سایر مشاغل روی آورند، البته شمار زیادی از دانش آموزان هم که در برنامه شاد حضور داشتند، مستمر نبود، غیبت دانش آموزان در فضای مجازی بسیار زیاد بود که این امر سبب افت تحصیلی آنان شد. 
وی گفت: افت تحصیلی دانش آموزان به حدی است که برخی خانواده ها خود خواستار تکرار پایه فرزندان شده اند، این مورد در دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر مشاهده می شود، والدین به علت نارضایتی از وضعیت تحصیلی، ترجیح می دهند فرزندشان در سال جدید در همان پایه و به صورت حضوری تحصیل کند. 
این معلم بجنوردی اظهار داشت: غیرحضوری شدن آموزش و دوری از کلاس و مدرسه در افت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی دارد، امید می رود امسال با حضوری شدن آموزش عقب ماندگی ها و افت تحصیلی دانش آموزان جبران شود.
فضای مجازی نتوانست جای آموزش حضوری را پرکند
یک مدرس دانشگاه در خراسان شمالی هم در این باره گفت: متاسفانه با کوچ آموزش به فضای مجازی، شاهد افت تحصیلی دانش آموزان بودیم و البته برخی هم به علت هایی از حضور در این آموزش ها بازماندند. 
قنبرعلی خوش آیینه اظهار داشت: خراسان شمالی رتبه سه استان های کشور در پراکندگی روستاها دارد، روستایی بودن این استان، ضعف زیرساخت ها و پایین بودن سطح درآمد این مردم سبب شد تا خیلی از خانواده ها در تامین ابزار و تکنولوژی برای حضور در کلاس های مجازی ناتوان باشند از این رو دانش آموزان از آموزش در فضای مجازی بازماندند.
وی افزود: زیرساخت ها در استان بویژه در روستاها ضعیف است، برخی روستاها فاقد امکانات برای دستیابی دانش آموزان به فضای مجازی هستند، البته در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد و بسیاری از مشکلات رفع شد اما به هر حال آموزش دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داد.
خوش آیینه با اشاره به اینکه حاشیه نشینی در شهرهای بجنورد و شیروان زیاد است گفت: شغل های کاذب پدران، زندانی و بیسوادی اولیا، معتاد و یا بیکار بودن والدین آسیب هایی است که به تبع آن خانواده های ساکن در سکونتگاه های غیررسمی را با مشکل مالی روبه رو کرده است، در این وضعیت با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش ها دانش آموزان به ناچار به کاری اشتغال یافته و حضور این کودکان و یا نوجوانان در کلاس های درس مجازی محدود شد.
وی با اشاره به اینکه در اوایل شیوع کرونا شمار زیادی از معلمان هم نتوانستند در فضای مجازی به خوبی ایفای نقش داشته باشند و در آموزش با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند تصریح کرد: آموزش و پرورش تلاش داشت تا برای جلوگیری از افت آموزشی دانش آموزان، درسنامه ها توزیع شود و معلمان و مسوولان مطالب و محتوای آموزشی را تهیه و به دانش آموزان رساندند اما درسنامه نتوانست جایگزین آموزش حضوری باشد.
خوش آیینه افزود: تمام این موارد دست به دست داد تا آموزش دانش آموزان در فضای مجازی را تحت تاثیر قرار دهد، در آموزش به شیوه مجازی، شاهد افت تحصیلی دانش آموزان و کاهش کیفیت آموزش بودیم، اما به نظر می رسد نمی توان عنوان ترک تحصیل را برای این دانش آموزان گذاشت.
وی تصریح کرد: عنوان ترک تحصیل حتی برای آن دسته از دانش آموزان که تکرار پایه دارند و یا کلاس اولی هایی که پارسال به علت ممانعت والدین از حضور در کلاس بازماندند هم نمی تواند مصداق ترک تحصیل باشد.
این مدرس دانشگاه در خراسان شمالی گفت: سال تحصیلی گذشته آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار بست تا در فضای مجاز و در بستر برنامه شاد آموزش تعطیل نشود اما آموزش مجازی کافی نبود و نتوانست جای کلاس حضوری را بگیرد از این رو شاهد افت تحصیلی هستیم.
آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این باره گفت: کوچ آموزش به فضای مجازی با آسیب های زیادی همراه بود، آنچه در آموزش در کلاس و مدرسه انتظار می رود از فضای مجازی نمی توان انتظار داشت، گرچه دانش آموزان آموزش در فضای مجازی را در کنار پدر و مادر بوده و درس را فراگرفتند اما آسیب در این زمینه متوجه دانش آموزان شد.
مهدی مودی اظهار داشت: مجازی بودن آموزش سبب شد تا مسوولیت پذیری و نقش پذیری دانش آموزان تحت تاثیر قرار گیرد و فرزندان دچارکم تحرکی شوند.
وی افت تحصیلی را از آسیب های کرونا و کشانده شدن آموزش به فضای مجازی عنوان کرد و گفت: امسال افت کمی درآموزش استان مشاهده نمی شود اما افت کیفی دور از انتظار نیست که آن هم در آزمون ها مشخص می شود.
وی گفت: آموزش مجازی سبب افت کیفیت آموزش شد، سال تحصیلی گذشته 13 هزار و 731 دانش آموز دوره ابتدایی استان نیاز به تلاش بیشتر برای یادگیری داشتند که کلاس های جبرانی برای این افراد در تابستان دایر شد و 631 معلم در این کلاس جبرانی به تدریس مشغول شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به یقین با حضوری شدن آموزش ها افت تحصیلی دانش آموزان کمتر می شود. 
ثبت نام بیش از 20 هزار کلاس اولی در مدارس استان
مودی گفت: ثبت احوال استان شمار واجدان شرایط برای ورود به کلاس اول در سال تحصیلی جاری 19 هزار و 586 نفر اعلام کرده اما اکنون اکنون 20 هزار و 433 نفر کلاس اولی در مدارس استان ثبت نام کردند.
وی اظهار داشت: سال تحصیلی گذشته خانواده های 240 نفر کلاس اولی، به علت کرونا مانع حضور فرزندشان در کلاس درس شدند که این افراد امسال جذب شده اند.
وی افزود: اکنون هیچ عقب ماندگی در زمینه ثبت نام دانش آموزان وجود ندارد، در سال گذشته شماری از والدین مانع حضور فرزند کلاس اولی خود در مدرسه شدند اما امسال این دانش آموزان در کلاس درس جذب شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال بیش از 14 هزار 540 نفر واجد شرایط برای ثبت نام در پایه هفتم هستند که اکنون 100 درصد این دانش آموزان ثبت نام کردند، شمار دانش آموزان استان در پایه دهم هم بیش از هشت هزار و 300 نفر است که همه آنان ثبت نام کرده اند.
آغاز سال تحصیلی از سوم مهرماه
مودی با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه در مدارس استان به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز می شود، اظهار داشت: براساس تصمیمات ستاد کرونا، تمامی مدارس روستایی و عشایر و دروس عملی هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش که جمعیت کلاس های آنها کمتر از 15 نفر است، به صورت حضوری اجرایی می شوند.
وی افزود: همچنین در مدارس روستایی که کلاس ها 30 نفره هستند، نیز با تقسیم بندی کلاس ها در دو زمان مختلف آموزش حضوری خواهد بود، در سایر مدارس برگزاری حضوری کلاس اولی ها با تقسیم بندی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: در مدارس با جمعیت بیش از 300 دانش آموز، آموزش حضوری از 15 آبان ماه با شیفت بندی و تدریس دروس اصلی و تخصصی آغاز می شود و سایر دروس در فضای شاد و مدرسه ایران به صورت مجازی اجرا می شود.
بیش از 180 هزار دانش آموز در بیش از 2 هزار مدرسه خراسان شمالی زیر نظر 14 هزار نفر معلم تحصیل می کنند. 
برچسب‌ها
بجنورد ویروس کرونا خراسان شمالی دانش‌آموزان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/410865/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد