پیام خراسان

آخرين مطالب

مرز دلتنگ زوارحسینی و دغدغه‌هایی از جنس عشق اجتماعي

مرز دلتنگ زوارحسینی و دغدغه‌هایی از جنس عشق
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام ، اربعین حسینی بی‌شک بزرگترین رویداد مذهبی برای ایرانیان است و یکی از خاطرات همه‌ی ما در ایام اربعین گزارش‌های ویدئویی خبرنگاران از آخرین اخبار مرزهای کشور است.
چند سالی است که صحنه‌های شور انگیز حضور شیعیان جای خود را به تصاویر گیت‌های بسته و خیابان‌های خلوت داده‌اند؛ خیابان‌هایی که تا چند سال گذشته محل استقرار موکب بوده و اکنون تنها خاطراتشان به جا مانده است.
به گفته‌ کارشناسان مذهبی و بر اساس روایات آنچه که پس از گریه بر مصائب آن حضرت حائز اهمیت است و اولویت دارد، زیارت حضرت حسین(ع) است؛ امامان معصوم(ع) نسبت به زیارت امام حسین(ع) و یاران ایشان دستور اکید داده‌اند و سفارشاتی را به مؤمنان و عاشقان مکتب اهل‌بیت داشته‌اند.

پیام خراسان

در این سفارشات آمده است: آنان که توان زیارت حضرت را دارند، فرقی نمی‌کند که در کدام نقطه از این کره خاکی زندگی می‌کنند، حتی اگر یکبار در طول عمرشان باشد، به زیارت این امام شهید بروند؛ و چنانچه برای آنها میسّر است، در سال به دفعات بروند و ایشان را زیارت کنند.
همچنین در این روایات به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین(ع) و یاران آن حضرت به تناسب مکلّفین اشاره شده است؛ در برخی روایات چنین ذکر شده است: ثواب هر قدمی که زائر امام حسین(ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله(ع) برمی‌دارد، حال هرمقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمره قبول‌شده برابری می‌کند؛ البته در برخی روایات نیز 90 حج و عمره قبول‌شده و یا هزار حج و عمره قبول‌شده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد.

پیام خراسان

گاهی زائر حرم آن حضرت از امامان معصوم(ع) است و گاهی مؤمنی با درجه والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجه پایین‌تر ایمانی؛ لیکن نکته مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است، نه‌ اینکه امام را در منزل خود و با خواندن زیارت‌نامه آن حضرت زیارت کنیم. درحقیقت، مقصود ائمه زیارتی است که موجب زنده نگه ‌داشته‌شدن این حادثه جانسوز و دلخراش در ظرف جهان باشد. 
این سفارشی نیست که تنها به زمینیان شده باشد و انسان‌ها به آن فرمان یافته باشند، بلکه در کتاب «کامل‌الزیارات» آمده است که هر شب هفتاد هزار فرشته به امر خداوند متعال، در اول غروب به زیارت حرم حضرت می‌آیند و در اول فجر به عرش بازمی‌گردند؛ تعداد فرشتگان عرش الهی به‌قدری زیاد است که تا روز قیامت، فقط یکبار توفیق زیارت حرم ابی‌عبدالله(ع) نصیب آنان می‌شود.
به شهرستان مهران رفتیم تا از حال و هوای این شهرستان و آخرین اخبار اربعین در این شهرستان گزارشی تهیه کنیم؛ با هماهنگی قبلی به همراه فرماندار مهران به سمت پایانه مرزی مهران که چندی پیش به نام شهید سلیمانی مزین شده بود حرکت کردیم.
جلوی ورودی پل زائر تعداد زیادی از زائران حضور داشتند که مأموران انتظامی از ورود آنان به مرز مهران جلوگیری می‌کردند؛ به میان آنها رفتیم تا صحبت‌هایشان را بشنویم.

پیام خراسان

زائران حسینی(ع9 قادر به عبور از مرز مهران نیستند
آقای فکری یکی از زائران که از آمل به مهران آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: افراد زیادی به همراه خانواده‌های خود به شهرستان مهران آمده‌اند و به دلیل ممنوعیت تردد زائران برای ورود به کشور عراق از طریق مرز زمینی قادر به عبور از مرز نیستند.
او ادامه داد: چیزی که امروز داریم می‌بینیم این است که گویا عاشقان ایرانی اباعبدالله الحسین(ع) که اینجا جمع شده‌اند امسال هم نمی‌توانند از مرز زمینی برای ورود به کشور عراق استفاده کنند.

پیام خراسان

کرونا از مرزهای هوایی منتقل نمی‌شود؟!
یکی دیگر از زائران صحبت‌های آقای فکری را قطع کرد و گفت: سال گذشته به ما قول دادند که امسال می‌توانیم از طریق همین مرز به کربلا برویم اما امسال هم اجازه خروج نمی‌دهند؛ کرونا هر سال فقط هنگام اربعین وجود دارد؟ از مرزهای هوایی منتقل نمی‌شود؟ برای مسیر برگشت مشکلی ندارد؟ قبل از این که چیزی به او بگوییم یا اسمش را بپرسیم سرش را به نشانه تأسف تکان داد و با ناراحتی از ما دور شد.
چند قدم جلوتر و کمی پایین‌تر از ورودی پل زائر، چند خانم با چادر مشکی و روبند در زیر آفتاب سوزان مهران به سایه‌ی یکی از درختان اکالیپتوس میان بلوار پناه آورده بودند.
خانم مسن‌تری که مادر سه خانم دیگر بود جلوتر هم نشسته بود با دیدن خبرنگار فارس شروع به درددل کرد! از لهجه‌اش مشخص بود که اهل مشهد مقدس است.

پیام خراسان

پول خرید بلیت هوایی نداریم
او می‌گفت: ما یک نوبت واکسن زدیم اما نوبت دوم هر جا که رفتیم واکسن برکت موجود نداشتند که بزنیم و پول خرید بلیت هوایی هم نداریم.
بعض صدایش را تغییر داده بود و یکی از دخترانش همانطور که نشسته بود بی‌صدا به گریه افتاده بود؛ پیرزن به زحمت صحبت‌هایش را ادامه داد: به ما می‌گویند که یا باید دعوتنامه داشته باشید یا به صورت هوایی به عراق سفر کنید؛ ما هم نه دعوتنامه‌ داریم و نه پول خرید بلیت هواپیما.
پس شنیدن صحبت‌های مردم مسیرمان را ادامه دادیم و به پایانه بین‌المللی مهران رسیدیم.

پیام خراسان

تردد از مرزهای زمینی منتهی به عراق کاملا ممنوع است
سلیمانی مسوول پایانه مرزی مهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مبنای کار این پایانه مرزی و سازمان راهداری و ارگان‌های مستقر در مهران، دستورالعمل‌های است که از طرف ستاد مرکزی اربعین ابلاغ می‌شود.
وی افزود: بر اساس آخرین دستورالعملی که از طریق ستاد مرکزی اربعین به ما ابلاغ شده، تردد از مرزهای زمینی منتهی به کشور عراق کاملا ممنوع است و مرز مهران نیز هم اکنون مسدود است و از هموطنان عزیز درخواست داریم که به این دستورالعمل‌ها توجه و اخبار را در خصوص همایش بزرگ اربعین از طریق خبرگزاری‌های معتبر کشور دنبال کنند.
پس از گفتگو با مسوول پایانه مرزی مهران از فرماندار مهران خواستیم تا خلاصه‌ای از آخرین وضعیت مرز مهران را برایمان تشریح کند.

پیام خراسان

گیت‌های خروجی زوار بسته است
کاکی فرماندار مهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برابر تصمیمات ستاد مرکزی اربعین و توافقی که بین جمهوری اسلامی ایران و دولت مرکزی عراق تصویب شده است، مرز زمینی مهران بسته است و هیچگونه تردد زمینی در مرز مهران صورت نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: همانطور که در مسیر هم مشاهده کردید گیت‌های خروجی زوار بسته است و هیچگونه خدمات رفاهی هم برای زائرین عزیز در شهر مهران پیش بینی نشده است.
فرماندار مهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر شایعات پیرامون احتمال بازگشایی مرز زمینی مهران در روز اربعین بیان کرد: تا کنون هیچ گونه تصمیمی برای بازگشایی مرز مهران در روزهای نزدیک به اربعین اتخاذ نشده و این اقدام به هیچ عنوان در دستور کار نیست و مرز هم‌چنان بسته است.
کاکی ادامه داد: بیش از 700 نفر زائر در مبادی ورودی شهرستان و شهر مهران اقناع سازی شده و به شهر خود بازگشت داده شدند.
فرماندار مهران ادامه داد: طی روزهای گذشته بیش از 120 دستگاه خودروی غیر مجاز در مبادی ورودی شهرستان اعمال قانون شدند و مجددا از همه‌ی هموطنان عزیز تقاضا می‌کنیم که به مرز مهران و پایانه بین‌المللی مهران مراجعه نکنند.
واضح است که مسوولین استان ملزم به اجرای قوانین و مقررات تصویبی ستاد مرکزی اربعین هستند که همین موضوع سبب شده تا به طرزی نادر این بار مردم به خاطر حسن اجرای قانون از مسوولین استان ایلام ناراحت باشند.
انتهای پیام /970800/ی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/411008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس

رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش 200 میلیون تومان

مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود 6 هزار لیتر بر ثانیه آب

کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

برگزاری کنگره ابن حسام و آیت الله تهامی

فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود

تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق، فردا در بیرجند

مردمی سازی در خراسان شمالی باید به جایگاه اصلی خود دست یابد

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

برگزاری اولین دوره مسابقات فوتشال در کلات

جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها | آدم‌ربایی و قتل در مشهد

یک جان باخته و 6 مصدوم در حادثه رانندگی مشهد تربت حیدریه

سیزده هزار فرصت شغلی پارسال در خراسان شمالی ایجاد شد

انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است

دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند

هزینه سفر حج بسیار سنگین است / مشکلات حج با تدبیر رفع شود

مجموعه آثار 15 جلدی همایش جهانی بقیع رونمایی شد

اعزام 11 کاروان حج تمتع از خراسان جنوبی

بازگشت 7 واحد راکد در تربت حیدریه به چرخه تولید

نشست ادواری شهرداران کلان شهرها و مراکز استان ها در مشهد+ عکس

افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

مقام نخست خراسان شمالی در مسابقات کوراش قهرمانی بانوان کشور

منطقه زیبای پامنار خوزستان

یگان تکاوری 123 هنگ مرزی درمیان ناجی بیمار کهنسال

پیش‌بینی بارندگی در برخی مناطق خراسان جنوبی

قتل مادر در تهران؛ دستگیری در مشهد!

کشف 7000 لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیندیشند

​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد

بدهی 31 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

دستگیری 23 سارق و مالخر در چناران

بیش از 2 هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد