پیام خراسان

آخرين مطالب

رسم و رسوم خراسان جنوبی هادر رمضان/از«شوخوانی» تا آیین«ملاقه زنی» اجتماعي

رسم و رسوم خراسان جنوبی هادر رمضان/از«شوخوانی» تا آیین«ملاقه زنی»
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از دیرباز در خراسان جنوبی ماه رمضان همراه با آداب و رسومی بوده است که ریشه در باورهای مذهبی و اعتقادات مردم این خطه از ایران دارد. مرور این سنت‌ها هم برای نسل نو جذاب است و هم آنان را بیشتر با ریشه‌های کهن سرزمین مادری آشنا می‌کند.
هر چند شاید زندگی شهر نشینی ما را از این سنت‌ها کمی دور کرده است اما هنوز در بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی این آداب و رسوم پا برجا است.
مناجات و شب‌خوانی (شوخانی)
یکی از آئین‌های کهن مردم خراسان جنوبی مناجات و شب‌خوانی یا شوخانی بوده که از نخستین شب ماه رمضان شروع می‌شود و درگذشته نه‌چندان دور مراسمی با عنوان شوخانی و رمضوخوانی در روستاها و شهرهای خراسان جنوبی باشکوه برگزار می‌شد که امروز مانند بسیاری از سنت‌ها کمرنگ شده است.
شوخانی (شب‌خوانی) نوعی مناجات باخدا بوده است و در قدیم هنگام سحر مردم روستا با صدای خروس خانه بیدار می‌شدند و چون پاس دوم را خروس می‌خوانده می‌فهمیدند که وقت سحر خوانی و شوخانی یا همان مناجات سحر ماه رمضان است.
برخی ریش‌سفیدان و بزرگان پس از نیمه‌شب سه نوبت بر بالای بام خانه رفته و با صدای بلند به خواندن ادعیه و نیایش می‌پردازند، مردم نیز با شنیدن شوخانی از خواب بیدار شده و تدارک سحری را می‌بینند.
این مراسم سنتی ماه رمضان هنوز در برخی روستاهای خراسان جنوبی رواج دارد.
رمضان‌خوانی
یکی از مراسم معروف ماه رمضان در خراسان جنوبی رمضان‌خوانی است که «رمضوخوانی» هم گفته می‌شود و از قدیم در شب‌های ماه رمضان پس از نماز و افطار عده‌ای از پسران نوجوان در دسته‌های چند نفری به در خانه‌های مردم به‌ویژه توانگران رفته و به امید گرفتن انعام (مواد غذایی یا وجه نقد) اشعاری خاص می‌خواندند که در اصطلاح محلی به آن رمضانی (رمضونی) می‌گویند. این برنامه با سه هدف عمده؛ خبررسانی ماه مبارک رمضان، حرکت فرهنگی برای ایجاد شورونشاط در مردم و نیز جمع‌آوری نذورات مردمی و مصرف کردن آن در امور خیر برگزار می‌شود.
این مراسم رمضوخونی به‌ویژه در شهرها و روستاهای بیرجند، قائن، نهبندان و سربیشه برگزار می‌شود.
نوجوانان جلوی در هر خانه که می‌رسیدند برای اینکه مطمئن شوند کسی در خانه هست یا نه یک نفر از بچه‌ها که او را با عنوان استاد برگزیده‌اند با صدای بلند می‌گفت: رَمِزُاْنی مارْ وَاْ مِدِیْ یا وَرْ خُانِمْدِ «رمضانی ما را می‌دهید یا بخوانیمش».
اگر در خانه کسی بود و چیزی به آن‌ها می‌داد به در خانه دیگر می‌رفتند وگرنه اگر احساس می‌کردند کسی در خانه هست و جوابی نمی‌دهند خواندن رمضانی را آغاز می‌کردند. ابتدا استاد یک مقدمه و دعایی می‌خواند و شاگردان بعد از هر جمله او می‌گفتند آمین و یادی از حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) و ائمه اطهار می‌کردند.
پسران نوجوان با خواندن اشعاری معروف به «الله رمضونی» از صاحب‌خانه طلب انعام می‌کنند که برخی از اشعار به این شرح است که «رمضو یارب، یارب رمضو، رمضو آمد خوش‌نام خدا، رمضو آمد، مهمانش کنید بز و بزغاله قربانش کنید، رمضو آمد خود سیصد سوار، چوبی وردشته که آی روزه بدار، رمضو آمد، مهمانش کنید بز و بزغاله رو قربانش کنید، بز و بزغاله که چیزی نمشو گاو و گوساله را قربانش کنید و…»
این گروه در پایان با خواندن اشعاری مبنی بر تشکر و آرزوی توفیق برای صاحب‌خانه برای خواندن رمضانی به خانه بعدی مراجعه می‌کنند.
آئین ملاقه زنی (کفچلزی)
یکی از مراسمی که از گذشته‌های دور شب بیست و هفتم ماه رمضان در خراسان جنوبی اجرا می‌شود. آئین ملاقه‌زنی (کفچلزی) است که توسط دختران و زنان اجرا می‌شود.
در این شب بانوان به‌صورت فردی یا 2 نفری باهم و برداشتن یک سبد یا قلبیر که پارچه‌ای درون آن انداخته و در داخل قلبیر قرآن، آینه، شانه و یک سرمه‌دان گذاشته‌اند و یک کفچلز (کفگیر) یا قاشق به دست دیگر گرفته به در خانه‌هایی که از پیش در نظر گرفته‌اند می‌روند درحالی‌که صورت خود را چنان در چادر پنهان می‌کنند که دیده و شناخته نمی‌شوند.
آنان به در هر خانه‌ای که می‌رسند با کفچلز چند بار با فواصل کوتاه به در خانه می‌کوبند و به این وسیله حضور خود را اعلام می‌کنند. بانوی خانه به دم درآمده سبد آن‌ها را گرفته ابتدا برای تیمن شانه را برمی‌دارد و به موهای خود می‌کشد بعد سرمه‌دان را به دست گرفته و چشم‌هایش را با سرمه سیاه می‌کند آنگاه آینه را برداشته و چهره خود را در آینه نگاه می‌کند و مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می‌دهد.
سال‌هاست که این آئین در برخی مناطق روستایی اجرا می‌شود و علاوه بر پول اقلامی نظیر آرد، خرما و سایر نیز می‌گذارند. زن کفچلز با مبلغ جمع‌آوری‌شده، پارچه‌ای گرفته و ظهر روز بیست و هفتم در محل مسجد یا منزل مسکونی خودش در فاصله زمانی بین نماز ظهر و عصر پارچه را برش می‌دهد و همان روز می‌دوزد و می‌پوشد و بر این باورند که تمامی سال را به شادی خواهند گذراند.
آئین ملاقه‌زنی (کفچلزی) نیز با شماره 816 در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.
نیمه رمضونی
با فرارسیدن شب پانزدهم ماه مبارک رمضان در بعضی از روستاهای استان جوانان و نوجوانان و حتی میان‌سالان به درب خانه اهالی روستا رفته و مراسم نیمه رمضان را اجرا می‌کنند.
به این صورت که شعر زیبایی را دسته‌جمعی می‌خوانند و صاحب‌خانه هم من‌باب تبریک مقداری قند و نبات به آن‌ها هدیه می‌دهد وقتی کل روستا این برنامه را اجرا می‌کنند در آخر به مسجد رفته و قند و شیرینی‌های جمع‌آوری‌شده را بین هم توزیع می‌کنند و اما چند بیت از این شهر زیبای نیمه رمضونی
رمضو آمد یارب رمضو / رمضو آمد و خوش‌نام خدا /
همو خوش‌نام خدا بر دور خونه / قنبورک میزد سلیمو دیوونه
این شعر نیمه رمضونی آنقدر طولانی هست به همین‌قدر اکتفا می‌کنیم
در این شب زیبا مردم با افطاری ویژه‌تر مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام را در مساجد برگزار می‌کنند
تلاوت قرآن
ازجمله آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات قرآن‌خوانی است که به این جلسات «دوره قرآن» می‌گویند.
این جلسات معمولاً به دو شیوه خانگی و یا عمومی برگزار می‌شود. در شیوه خانگی معمولاً محفل خانوادگی است و اعضای فامیل گرد هم می‌آیند و به تلاوت قرآن می‌پردازند و در نوع عمومی، مردم از اقشار و گروه‌های مختلف، زن و مرد و پیر و جوان در اماکن مذهبی همچون مساجد، امامزادگان و … گرد هم آمده و به جز خوانی روزانه قرآن کریم می‌پردازند. در مساجد کرسی تلاوت و قرائت توسط قراء مشهور برگزار می‌گردد. استان خراسان جنوبی جلسات خانگی قرآن بسیار زیادی دارد و این ریشه در اعتقادات مذهبی مردم این دیار دارد.
بازی «رمضان ا… ا… رمضان»
یکی از بازی‌های مرسوم در میان کودکان و نوجوانان در ماه مبارک رمضان بازی «رمضان ا… ا… رمضان» است. این بازی در مناطقی همچون شاهرود، قم، کاشان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و بیشتر در روستاها انجام می‌شود و شیوه اجرای آن چنین است:
در این بازی چند نفر کودک و نوجوان دورهم جمع می‌شوند و گروهی را تشکیل می‌دهند. این گروه، یک نفر سرگروه دارد که برای اولین بار است که روزه بر او واجب شده و روزه می‌گیرد.
در ابتدا گروه همه باهم می‌خوانند: «رمضان ا… ا… رمضان» و به سرگروه در خصوص فرارسیدن ماه مبارک رمضان اخطار می‌دهند. سرگروه جدا ایستاده و می‌گوید: «رمضان آمد با سیصد سوار، چوبکی برداشت گفت روزه بدار».
دوباره گروه همه باهم می‌خوانند: «رمضان ا… ا… رمضان». سرگروه جواب می‌دهد: «اگر روزه بدارم لاغر می‌شوم، اگر روزه ندارم کافر می‌شوم».
بازی از ابتدای کوچه آغاز می‌شود و به انتهای کوچه ختم می‌شود.
طبل‌نوازی سنت 100 ساله مردم طبس در ماه میهمانی خدا
در ماه مبارک رمضان مراسم طبل زنی در دو نوبت سحر و افطار در طبس اجرا می‌شود و هر بار اجرا، به مدت 10 دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل نواخته می‌شود. سنت حسنه‌ای که بیش از 100 سال است در ایام ماه مبارک رمضان در شهرستان طبس رواج دارد.
در ماه مبارک رمضان مراسم طبل زنی در دو نوبت سحر و افطار در شهرستان طبس اجرا می‌شود و هر بار اجرا، به مدت 10 دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل نواخته می‌شود.
این موسیقی با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به اذان را اعلام می‌کند و در پایان یک بخش کوتاه با ریتم به‌هم‌ریخته اجرا می‌شد که مردم با شنیدن آن متوجه نزدیکی به زمان اذان می‌شدند.
پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک (شمخال) به صدا درمی‌آمد و به برگزارکنندگان این عمل زنبورک زن و نقاره‌زن می‌گفتند.
صدای این طبل‌ها با ترتیبی موزون و دل‌نشین خاطره نقاره‌زنی بارگاه امام هشتم (ع) را در یادها زنده می‌کند، طبل‌نوازان طبق وقف نامه مقرری دریافت می‌کنند و وقف نامه آن نیز در اداره اوقاف شهرستان طبس موجود است.
آئین و مراسم طبل زنی در شهرستان طبس به شماره 189 در هفدهم بهمن‌ماه 89 در فهرست آثار میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.
سر قرآنی
این مراسم در روز آخر ماه مبارک رمضان انجام می‌شود به این صورت که بعد از ختم قرآن خانم‌ها کیک شیرینی و کماچ هایی رو که پخت کردن به همراه بادام عناب و تنقلات دیگر بر روی سفره‌ای که پهن‌شده قرار می‌دهند و من‌باب تبریک از همدیگر پذیرایی می‌کنند.
مراسم وداع با ماه رمضان
مردم روز آخر ماه رمضان در دوره‌های خانگی قرائت قرآن با دادن شیرینی، نقل و شکلات مراسم ختم قرآن برگزار می‌کنند و برای نماز عید سعید آماده می‌شوند بطوری که در آخرین روز ماه رمضان سرپرست خانواده‌ها با محاسبه میزان فطریه آن را از خرجی سالانه یا روزانه جدا کرده و در محل خاصی قرار داده تا در اولین فرصت به افراد فقیر و مستمند تحویل دهد.
برخی از مردم منطقه بر این باورند که باید افطاری آخرین شب ماه رمضان را در خانه خود افطار کنند تا فطریه بر گردن فرد دیگری نیفتد از این رو در این شب کمتر به میهمانی می‌روند.
کد خبر 6063259

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/657105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه

کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد

برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی

شرکت 27 هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی

6 محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند

برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است

پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم

رشد 8 درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت 27 هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه

اجرای 79 پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی

تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی

اثر نمایشی «444» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت

آزادی 18 زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»

بازرس قلابی اتوبوسرانی در مشهد دستگیر شد

عبدلی سومین بار حدنصاب ملی شنا را در مسابقات آلمان جابجا کرد

روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند

مطالبه 35 میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری

کشف 7 کیلوگرم تریاک در شهرستان گناباد

5 حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند

برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد

مجهز بودن 97 درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی

چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور

سرقت در ورامین دستگیری در مشهد

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها

کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد

داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد

111 فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

توزیع 400 بسته معیشتی بین افراد محروم خراسان جنوبی

راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند

ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی

110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به 2 زبان ترجمه شد

10 هزار و 208 معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند

اعزام 14 هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم

دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین

تور مدرسه گردی در مشهد

رادین مشهد قهرمان تورنمنت بسکتبال سه نفره مردان شد

خسارت هزار و 470 میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی

تحصیل 70 هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی

نجات زاگرس با الگوی 3 کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟

احداث 5 هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از 50 بار جهش داشت

توقیف 85 خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی

کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه

حرکت خزنده «ام‌اس» در میان نوجوانان خراسان‌شمالی

پیش‌بینی تولید یازده هزار تُن گیلاس در خراسان شمالی

کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد