پیام خراسان

آخرين مطالب

باغ بدشگون به سینمای ایران رسید اجتماعي

باغ بدشگون به سینمای ایران رسید
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - محله باغ فردوس در منطقه شمیران، با عمارت و باغ فردوس دوره قاجار شناخته می‌شود. این محله که از شمال به تجریش ، از جنوب به الهیه، از شرق به شریعتی و از غرب به زعفرانیه محدود می‌شود جزء مناطق مورد علاقه شاهان و درباریان قاجار بود.
قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

پیام خراسان

نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره تاریخچه و اتفاقات باغ فردوس چنین می‌گوید: «در تهران دو تا باغ فردوس داریم یکی باغ فردوس خیابان مولوی در حوالی زایشگاه شهید اکبرآبادی (زایشگاه فرح سابق) که زمانی قبرستان 14 معصوم بود و امتداد پیدا می‌کرد تا سرقبرآقا که امام جمعه تهران و محل دفن او بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بعدها در دهه 30 و 40 زمان خیابان کشی جدید تهران که خیابان مولوی به وجود آمد قبرستان خراب شد و محله جدیدی به نام باغ فردوس که چندان باغ هم نبود و بعدها محله جرم‌خیزی نیز شد پدید آمد. و اما باغ فردوس دیگر که هم اکنون وجود دارد در نزدیکی تجریش و همجوار موسسه دهخدا است که مرحوم دهخدا برای ترویج فرهنگ و زبان فارسی آن را بنیان گذاشت و بزرگانی همچون استاد جعفر شهیدی، استاد عبدالله انور، استاد معین و دیگر بزرگان در آنجا خدمت کردند.»
حدادی قصه بوجود آمدن باغ فردوس را این گونه شرح می‌دهد: «دوستعلی خان معیرالممالک نوه دختری ناصرالدین شاه، کتابی دارد در مدح پدربزرگش به نام «یادداشت‌هایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه» شرح زندگی شاه و عادات و رفتار او را به صورت تعریف و تمجید نوشته و آخر کتاب هم یک شعر با مضمون این که «اگر نام بزرگان را خراب کنی خودت را خراب کردی» تمام می‌کند. از شواهد و قراین این‌طور برمی‌اید که باغ فردوس حوالی سال 1226 شمسی ساخته شد؛ زمانی که قصر محمدیه را برای محمدشاه قاجار می‌ساختند درباریان در اطراف باغ او باغ‌های ییلاقی بنا کردند. ولی قصرمحمدیه برای شاه بدشگون بود و بعد از سکونت در این باغ فوت کرد و در همان‌ جا پسرش ناصرالدین شاه تاجگذاری کرد. مالکین اولیه باغ فردوس دوستعلی خان معیرالممالک و ورثه او بودند.»

پیام خراسان

استمداد از معماران اصفهانی و یزدی حدادی با بیان اینکه دوستعلی‌خان معیرالممالک مسجدی ساخته با همین نام (مسجد دوستعلی خان معیرالممالک) در خیابان 15 خرداد غربی در کوچه ای که به شورای شهر کنونی منتهی می‌شود، می‌افزاید: «کلمه «معیر» به معنای «عیارگیر» یا عیارسنج برای کسانی به کار می‌رفت که حرفه آنها «عیاری» بود. در قدیم سکه‌هایی که در ضرابخانه ضرب می‌شد 4 نوع بود: «طلا، نقره، مس و نیکل» که طلا و نقره را پول سفید می‌گفتند و مس و نیکل را پول سیاه یا بی‌ارزش. مثلی بود که می‌گفتند «به یه پول سیاه نمی‌ارزه» اشاره به کم ارزشی یا بی ارزشی جنس داشت.کل دوران پادشاهی قاجار این روش ضرب سکه وجود داشت بجز سال‌های پایانی دوران ناصرالدین شاه که اسکناس چاپ شد و مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبودند. شغل معیرالممالک این بود که در ضرابخانه مراقب عیار سکه ها باشد که معمولا در آن غل و غش زیاد بود. تا اواخر دوران ناصرالدین شاه و تاسیس بانک شاهی که سکه با عیار خاصی ضرب می‌شد و دیگر امکان تقلب نداشت.»
این تهران‌شناس در مورد معماری این عمارت می‌گوید: «دوستعلی‌خان عمارت باغ فردوس را به شیوه معماری قاجاری و با کمک معماران اصفهانی و یزدی در دو طبقه ساخت. از قسمت جنوبی باغ که به آن رشگ بهشت می‌گفتند با سنگ مرمر و بصورت مطبق و 7 طبقه با فواره و آبنما بود. بعد از فوت او این باغ به دوست محمدخان فرزندش رسید که توجهی به این باغ عمارت نکرد و پس از چند سال درختانش خشک شد و از بین رفت تا اینکه زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار این باغ را محمدولی تنکابنی که از فاتحان تهران بود از ورثه امین‌الملک خریداری کرد.»

پیام خراسان

خودکشی فاتح تهران حدادی در باره فرجام تلخ محمدولی خان می‌گوید: «محمدولی خان تنکابنی مرد ثروتمندی بود که از رشت تا تنکابن زمین داشت و هرچه نام فامیل خلعتبری است از خاندان او هستند. گفته می‌شود اجداد او در زمان قدیم به مکه سفر کرده بودند و برای حضرت علی(ع) «خلعت» برده بودند. هنوز هم در شمال کشور وقتی برای کسی هدیه پارچه یا لباس می‌برند به آن «خلعتی» گفته می‌شود. محمد ولی خان در ماجرای مشروطه و فتح تهران نقش مهمی داشت ولی بعد از استبداد صغیر و روی کار آمدن رضا شاه بسیار تحت فشار پهلوی قرار گرفت. رضا شاه برای املاک و زمین های او مالیات زیاد درخواست کرد. فردی به نام «میلسپو» که یک مستشار آمریکایی بود رئیس کل مالیه ایران شد و تمام دخل و خرج کشور زیر نظر این فرد بود. محمد ولی خان نتوانست این اوضاع را تاب بیاورد و در باغ زرگنده خود اسلحه زیر چانه خودش نشانه گرفت و خودکشی کرد. او در روزهای آخر عمر همواره این شعر را زمزمه می‌کرد: مرا عار باشد از این زندگی / که سالار باشم کنم بندگی»
محمدولی خان زمانی که باغ فردوس را خرید اوضاع آن خوب نبود. او باغ را احیا کرد، فواره و استخرهای مطبق را بازسازی و قنات باغ فردوس را نیز زنده کرد و سردری با شکوه جلوی قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس) ساخت. اما به دلیل بدهی به تجارت‌خانه طومانیانس(نخستین صرافخانه ایران که در سال1257 خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد) باغ فردوس را به او داد و طومانیانس نیز باغ را در ازای بدهی به دولت پهلوی اول واگذار کرد.
اراضی امین‌الملک وقف سبزیکاری یکی از مالکین باغ فردوس امین‌الملک بود که محمدولی خان تنکابنی ملقب به سپهسالار این باغ را از ورثه او خریداری کرد. حدادی می‌گوید: «امین‌الملک در محل یافت آباد کنونی اراضی زیادی داشت که بخشی از آن را در اختیار عموم مردم قرار داده بود که برای خود سبزی بکارند. هنوز هم در آن محل خیابانی به نام امین الملک موجود است.»

پیام خراسان

سرنوشت باغ دختر شاه این باغ طی سال‌ها و دوره‌های طولانی از مالکی به مالک دیگر دست به دست شد تا بالاخره در سال 1350 ساختمان عمارت باغ به یک مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شد و فعالیت آن تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. پس از انقلاب این باغ و عمارت در اختیار وزارت ارشاد اسلامی قرار گرفت و اکنون موزه سینمای ایران است.
کد خبر 844293 برچسب‌ها منطقه 1 شهردارى تهران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/665268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود/صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور

بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد

درخواست پیگیری بازگشایی گذر مرزی پرسه‌سو در سفر رییس جمهور

کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در فاروج

واژگونی خودروی سواری در خواف منجر به مصدومیت 5 نفر شد

(ویدئو) فیلم لحظه پلمب طلافروشی‌ها در مشهد

آمریکا این بار با اف 15 های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند

برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر

بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد

بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی

آخرین قیمت مدل‌های مختلف پیکان

فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود

کشف بزرگترین مزرعه استخراج رمز ارز در خراسان‌شمالی

47دستگاه ماینر در یک مزرعه پرورش قارچ در فاروج کشف شد

اجرای 25 برنامه طی هفته بسیج در شهرستان تربت جام

الحاق 43 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به ناوگان فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی

اعلام آمادگی 3500 زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت

حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب

یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟

حضور 2 هزار 619 ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود

پلمب تعدادی از طلافروشی‌های مشهد

کشف بزرگترین مزرعه رمز ارز در خراسان شمالی

کشف بزرگترین مزرعه استخراج رمز ارز در فاروج

سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است

کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه

5 مصدوم در سانحه رانندگی در خواف

پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی

پلمب تعدادی طلافروشی در مشهد

14 کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد

شروطی را که به معنای تسلیم‌شدن ما باشد، نمی‌پذیریم | تسلیم شدن در برابر حماس شکست فاجعه بار برای اسرائیل است

لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن

پیش‌ بینی بازار اجاره در نیمه اول سال؛ تهران جهنم مستاجران

جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان 300 درصد رشد کرد

سارقان 40 فقره سرقت خودرو در مشهد دستگیر شدند

آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد

بهره برداری از 157 کلاس درس در خواف

513 زائر حج عمره از فرودگاه مشهد عازم سرزمین وحی شدند

تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق

ثبت 540 هزار و 388 تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان

راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد ؛ کشف سر مقتول در یک باغ!

راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد

شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود

جراحی نخاعی برای نخستین بار در خرمشهر

قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس

مرگ تلخ کارگر شهرداری بر اثر تصادف

مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد

نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی

40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب

40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب