پیام خراسان

آخرين مطالب

فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل‌بیت(ع)، شفیعه روز جزا و تنها امامزاده‌ای است که چهار امام معصوم(ع) به زیارت ایشان سفارش کرده و پاداش زیارت بامعرفت ایشان را بهشت دانسته‌اند. به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، درباره فضائل وجودی و معنوی و برکات بارگاه مطهر ایشان در قم، با حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، رئیس مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
بحث را با بررسی ابعاد شخصیتی و جلوه‌های وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کنیم.
حضرت معصومه(س) خواهر تنی امام رضا(ع) و از برجسته‌ترین امامزادگان واجب‌التعظیم هستند. یکی از نشانه‌های جایگاه والای معنوی حضرت معصومه(س)، وارد شدن زیارت‌نامه مأثور از امام معصوم(ع) برای ایشان است. ما تنها سه امامزاده داریم که امام معصوم(ع) برای آن‌ها زیارت‌نامه انشا فرموده‌اند: حضرت عباس(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت معصومه(س). یکی از دقایق معرفتی و معنوی زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) این است که با خطاب حاضر به پیامبران و ائمه اطهار(ع) آغاز می‌شود و سپس به حضرت معصومه(س) سلام و اظهار ارادت می‌کنیم، یعنی این‌ها حاضرند و همان‌طور که به حضرت معصومه(س) که در محضرشان هستیم، سلام می‌دهیم، با همان خطاب، ائمه معصومین(ع) را نیز مورد خطاب قرار می‌دهیم و بیانگر این است ارواح طیبه معصومین(ع)، به مقام و مرقد مطهر حضرت معصومه(س) توجه دارند. افزون بر این، مضامین بلندی که در این زیارت‌نامه وجود دارد، به‌خوبی بیانگر سجایای اخلاقی و منزلت معنوی این بانوی بزرگوار است؛ برای نمونه در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «شما دارای شأن ویژه‌ای نزد خدای متعال هستید». این شأن مسلماً به‌واسطه پاکی و طهارت باطنی آن حضرت است. مقام معنوی آن حضرت به اندازه‌ای است که امامان معصوم(ع) پیش از ولادت آن حضرت، بشارت آمدنشان را به شیعیان داده بودند. همچنین امید مجاورت و مؤانست و حشر با محمد و آل‌محمد(ع) به واسطه زیارت آن حضرت در زیارت‌نامه ایشان آمده است.
آیا لقب «معصومه» برای این بانوی عظیم‌الشأن، دلالت بر عصمت ایشان دارد؟
خیر، چون آن حضرت جزو ائمه معصومین(ع) نبودند بدیهی است برای ایشان ادعای عصمت نداریم. آن حضرت در خانه اهل‌بیت(ع) رشد کردند و به حدی از تقوا و پرهیز از گناه رسیده بودند که مقامی نزدیک به عصمت داشتند و تالی‌تلو امامان معصوم(ع) یعنی نزدیک‌ترین مقام به معصوم بودند. لقب معصومه هم نشان‌دهنده ارتباط و نزدیکی ایشان به امام معصوم(ع) است.
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل‌بیت(ع) و شفیعه روز جزا نیز نامیده شده‌اند. در فرازی از زیارت‌نامه ایشان می‌خوانیم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه». وجه تسمیه این القاب برای آن حضرت چیست؟
یکی از معتقدات ما شیعیان این است ائمه اطهار(ع)، مقام شفاعت دارند، یعنی به واسطه آبرومندی که نزد خدا دارند، می‌توانند میان ما و خدای متعال واسطه شوند تا رحمت و غفران الهی شامل حالمان شود. اما مقام شفاعت خاص معصومین(ع) نیست و افراد مؤمن نیز به دلیل یاری دین خدا دارای درجاتی از شفاعت هستند. حضرت معصومه(س) با اینکه معصوم نیستند به دلیل شخصیت برجسته معنوی و تقرب به درگاه خدای متعال، منزلت و درجه بالایی در شفاعت دارند و شفاعتشان از بسیاری از مؤمنان دیگر فراگیرتر است. در فرازی از زیارت‌نامه ایشان می‌خوانیم: «ای فاطمه، مرا برای ورود به بهشت شفاعت کن که تو را نزد خدای متعال شأن و مقام برجسته است». این مقام شفاعت، یعنی رسیدگی به شیعیان، یک کرامت است و کریمه بودن ایشان هم ناشی از همین است؛ البته آنچه خصلت کرامت ایشان را مضاعف کرده این است که در طول تاریخ، کرامات و معجزاتی هم از حضرت درخصوص زائرانشان اتفاق افتاده که جلوهایی از شفاعت معنوی ایشان است.
از محدثه و راوی حدیث بودن آن حضرت برایمان بگویید.
محدثه به کسی می‌گویند که اجازه نقل حدیث دارد. هرچند از حضرت معصومه(س) احادیث زیادی در تاریخ ثبت نشده ولی ایشان به درجه‌ای از امانت، انضباط و عدالت -که برای نقل حدیث لازم است- رسیده بودند که اجازه نقل حدیث را داشتند؛ این امر نشان‌دهنده شخصیت علمی و تسلط ایشان به روایات اهل‌بیت(ع) است. ایشان از راویان برخی از احادیث مهم پیامبر(ع) هستند. حدیث غدیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حدیث منزلت «انت منی بمنزله هارون من موسی» از جمله آن‌هاست.
چرا در روایات تا این حد به زیارت بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم تأکید شده و حتی پاداش زیارت بامعرفت ایشان، بهشت دانسته شده است؟
حضرت معصومه(س) از نادر امامزادگانی هستند که چهار امام معصوم، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع)، به فضیلت زیارت ایشان تأکید کرده و در مضمون مشابهی فرموده‌اند: هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است. در برخی از این روایات این قید اضافه شده که هرکس حق معرفت حضرت معصومه(س) را بجا آورد، بهشت بر او واجب خواهد شد. علاوه بر این‌ها روایاتی نیز از معصومین(ع) وارد شده که فرموده‌اند: قم حرم ماست. دلیل این همه تأکید به زیارت ایشان، به جز شأن فردی و مقام معنوی و علمی آن حضرت، مرکزیت یافتن قم به عنوان مرکز تشیع در ایران است. بدیهی است وقتی چند امام معصوم، شیعیان را به زیارت حضرت معصومه(س) در قم تشویق کنند، عده زیادی مجاور حضرت می‌شوند و افراد زیادی هم به عنوان زائر از شهرهای دیگر به این شهر رفت‌وآمد می‌کنند و این مسئله سبب صدور فرهنگ اهل‌بیت(ع) می‌شود. در حقیقت اهل‌بیت(ع) به صورت تاریخی شیعیان را راهنمایی می‌کردند تا تشیع در این خطه مورد اهتمام قرار گیرد. چنان‌که از برکت وجود مطهر حضرت معصومه(س) در قم، حوزه علمیه در جوار مرقد مطهر ایشان شکل گرفت و مراجع و روحانیون تراز اولی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) در این مکان به تحصیل، تدریس و تربیت شاگرادن پرداختند. مدفن برخی از علمای بزرگ شیعه در جوار حرم حضرت معصومه(س) شرافت مضاعفی به این شهر بخشیده و به برکت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) عملاً قم به قطب فقاهت شیعه تبدیل شده است.
خبرنگار: زهرا دلپذیر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/670272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه تا خراسان به روایت تاریخ

مخبر: جبران خسارات سیل به مردم، اولویت مسئولان استانی و وزارتخانه‌ها است

دهه فجر نماد رشادت ملت ایران در برابر استکبار جهانی است

خراسان جنوبی رتبه دوم نرخ ولادت کشوری را حفظ کرد

364 کیلومتر از راه های خراسان شمالی رسوب برداری شد

ماهانه 140 پرونده به هر قاضی در مرکزی ارجاع می شود

اخذ مجوز رشته پرستاری داخلی _ جراحی مقطع ارشد در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

خوزستان میراث دار مسیری پر رمز و راز از گذشتگان تا امروز+فیلم

اجرای طرح‌های بهره‌وری در اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی در خراسان شمالی

ثبت یک لحظه تلخ؛ سیل خراسان رضوی به گله گوسفند هم رحم نکرد (فیلم)

بازدید گردشگران آلمانی و بلژیکی از برج تاریخی رادکان شهرستان چناران

تکرار قهرمانی پاراتکواندوکاران این بار در ویتنام

پویش مشهد مهربان مصداقی از مشارکت مردمی در امور اجتماعی و الگویی برای سایر شهرهاست

اختصاص اعتبارات لازم برای منازل آسیب دیده از سیل خراسان رضوی

اختصاص اعتبار برای منازل آسیب دیده از سیل خراسان رضوی

توزیع 10 هزار مکمل پیش بارداری در مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش شهرستان فیروزه

صدور شناسنامه برای 3 قلو‌های فیروزه

بررسی مطبوعات روز/ سیل درکمین تهران؟

بیش از 400 هزار رأس دام در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه هستند

آخرین وضعیت شهر مشهد | 17 مسیر روستایی مسدود است | بارندگی دیروز مشابه چهارشنبه بود

زوج دلتنگی فوتبال ایران ؛ کسانی که از اروپا برای کمک به تیم سرزمین پدری‌شان آمدند!

شناسایی 150 نقطه مستعد آتش سوزی در لرستان

رشد 70 درصدی میراث فرهنگی تربت حیدریه در شاخص‌های 31 گانه

یک لحظه تلخ؛ سیل مشهد یک گله بزرگ گوسفندان را با خود برد | فیلم

مصحف مشهد رضوی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی قطر ؛ پیام استاد دانشگاه پرینستون / سخنرانی عضو فرهنگستان علوم در نمایشگاه

سیل کلات در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است

برقراری خط انتقال آب آشامیدنی بخش «شامکان» ششتمد

رونمایی ازسکه ولایتعهدی امام رضا (ع) در مشهد

زیرپوشش بیمه ای400 هزار رأس دام در خراسان رضوی

مجموعه اقدامات پیشگیرانه از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان گناباد

خبر خوش درباره جبران خسارت‌های سیل مشهد

آموزش چهره به چهره روستائیان درباره راههای پیشگیری و سرایت بیماری هاری

خیرین سبزواری برای ساخت دانشکده تازه مصوب شده دندانپزشکی پای کار آمدند

عقب ماندگی حمل و نقل ریلی در سهمیه جابجایی بار و مسافر

حکومت طالبان بار دیگر خواستار واگذاری کرسی سازمان ملل شد

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

نگاه عدالت‌محور فرهنگی و نگاه استانی و منطقه ای در عملیات فرهنگی محقق شد

کتاب «محصولات دانش‌بنیان حوزه ساخت و ساز» منتشر شد

مصحف مشهد رضوی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی قطر / سخنرانی عضو فرهنگستان علوم در نمایشگاه بین المللی کتاب قطر

چه تفاوتی میان روانشناسی «یونگ» و «فروید» وجود دارد؟

رئیس صداوسیما: ما به کتاب‌باز اکتفا نمی‌کنیم

تداوم ثبات در بازار ارز

جبران خسارت سیل‌زدگان اولویت اصلی مسئولان است

تصاویر غم‌انگیز از محله سیدی مشهد پس از سیل

خراسان جنوبی رتبه هفدهم اهدای عضو در کشور

خراسان شمالی جوانترین استان کشور

آفت‌کشی جنگل‌های بلوط چگنی در انتظار بالگرد

دستور مخبر برای جبران خسارات سیل‌زدگان خراسان رضوی

ببینید | ویدیوی کامل از ایجاد یک زنجیره انسانی برای نجات پاکبانی در مشهد

میزان بارندگی در قوچان 39 درصد افزایش داشته است