پیام خراسان
یک بازیگر سینما:
سینمای ایران هم به «شیشلیک» نیاز دارد، هم به «مصلحت»
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 10:10:59
ایسنا - فرهنگی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک بازیگر سینما برگزاری جشنواره فجر امسال با وجود شرایط کرونایی را تصمیمی درست عنوان کرد و گفت: سینمای ایران هم به «شیشلیک» نیاز دارد و هم به «مصلحت».

ناصر سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «در جشنواره فیلم فجر امسال حاشیه بر متن غالب بود»، اظهار کرد: سینما پس از 40 سال، دیگر باید از حاشیه‌ها فاصله بگیرد و مسئولان جشنواره‌ها نباید اجازه دهند که حاشیه‌ها بر اصل مطلب غلبه پیدا کند و آن‌چه که مهم است نادیده گرفته شود. این‌که تمام هزینه‌ها، بررسی فیلم‌ها و داوری‌ها به خاطر چنین مسائلی نادیده گرفته شود اتفاق تلخی است.
وی ادامه داد: اگر ما اعتماد می‌کنیم و فردی را به عنوان داور انتخاب می‌کنیم، باید به انتخاب‌هایش احترام بگذاریم و نظر او را بپذیریم. زحمات زیادی برای جشنواره کشیده شد و ما نباید اجازه دهیم که صحبت‌های اضافی، برای جشنواره و سینمای ما حاشیه درست کند.
این کارشناس سینما با اشاره به این‌که «حواشی در جشنواره فیلم فجر امسال خیلی پر رنگ بود و حتی در جشنواره‌ای مانند اسکار هم آن‌قدر حاشیه وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: در خصوص حواشی امسال جشنواره، برای مثال می‌توانم به جلسه‌ای اشاره کنم که یکی از خبرنگاران با سوال چالش‌برانگیز خود سعی کرد که پژمان جمشیدی را به چالش بکشد و به جوابی برسد. باید گفت این‌که پژمان جمشیدی توانسته است در اصل هنری موفق باشد، در فیلم‌های بدنه بدرخشد و از لحاظ مالی به سینمای بدنه کمک کند و مخاطب جذب کند شکی نیست. این‌که ایشان تغییر هویت داده و به سمت سینمای اجتماعی آمده و حرف جدیدی زده نیز قابل توجه است.
سهرابی افزود: من اصلاً کاری به این موضوع ندارم که پژمان جمشیدی ورزشکار بوده است، بالأخره ایشان یک انسان است و نباید او را کوچک کنیم و به او بی‌احترامی کنیم؛ آن‌هم در جشنواره‌ای که تمام دنیا آن را دنبال می‌کند. گاهی وقت‌ها حاشیه‌ها بر بینش داوران تأثیر می‌گذارد و در دقایق آخر نام برگزیدگان تغییر پیدا می‌کند. فردی که به عنوان خبرنگار کارت دریافت می‌کند و در نشست‌های خبری فیلم‌های جشنواره فجر حاضر می‌شود، فردی است که به او اجازه حضور داده‌اند و شاید در سال بعد باید در صادر کردن کارت‌ها نگاه دیگری وجود داشته باشد و افراد از فیلترهای دیگری عبور کنند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
وی در خصوص لزوم برگزاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های این‌چنینی در شرایط کرونایی، بیان کرد: سینما ویترین فرهنگی هنری کشور ما است و ما از لحاظ سینما در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم. این‌که ما بخواهیم به خاطر یک بیماری از برگزاری جشنواره فاصله بگیریم شاید کار درستی نباشد، اما از طرفی دیگر جان انسان‌ها نیز خیلی مهم است و این‌که تمام موارد رعایت بهداشتی را رعایت کنیم امر مهمی است. ذات برگزاری جشنواره را می‌پسندم و باید این جشنواره برگزار می‌شد. به نظرم برگزاری جشنواره فیلم فجر حداقل امیدی برای سینما بود و شاید پس از این فردای بهتری در شرایط عادی به وجود بیاید.
این بازیگر اضافه کرد: البته برگزارکنندگان و مدیران هم متوجه شدند که امسال به دلیل بیماری کرونا ممکن است جشنواره جذابیت سال‌های گذشته را نداشته باشد. این‌که با چه مصلحتی 16 فیلم انتخاب شد و خیلی از فیلم‌هایی که می‌توانست در این لیست قرار بگیرد جا ماندند جای بحث بسیار زیادی دارد. با تمام این موارد، بنده جزء افرادی هستم که اصل برگزاری جشنواره فیلم فجر را می‌پسندم و به نظر من این یکی از بزرگ‌ترین ویترین‌هایی است که ما می‌توانیم هر ساله داشته باشیم و به آن ببالیم.
سهرابی عنوان کرد: قطعاً خیلی از نویسندگان، فیلم‌برداران، کارگردانان، بازیگران و عوامل فیلم‌ها در این جشنواره رشد کرده‌اند، خود را شناختند و به جامعه هنری معرفی شده‌اند. این دوره جشنواره نیز شگفتی‌های بسیار زیادی در خود داشت. مطمئناً جشنواره فیلم فجر بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی هنری کشور است و پس از 39 سال فعالیت، این جشنواره به پختگی، بزرگی و شکوفایی خوبی رسیده است.
سینمای ایران هم به «شیشلیک» نیاز دارد و هم به «مصلحت»
وی در رابطه با فیلم‌های درخشان و موفق سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر، گفت: از نظر من ستاره این دوره از جشنواره فیلم «بی ‌همه‌چیز» و کارگردان آن، محسن قرائی بود.‌ او پس از سال‌ها تجربه دستیاری و برنامه‌ریزی در کنار بزرگانی مانند مجید مجیدی و رضا میرکریمی به پختگی رسید و پس از فیلم «سد معبر»، امسال یک اثر کلاسیک ایرانی را ارائه داد. «بی ‌همه‌چیز» فیلمی است که با تأمل، تفکر و اندیشه ساخته شده و در پشت هر سکانس و نما فکر شده است. از لحاظ زیبایی بسیار خوب است و با اکران شدنش در روال عادی سینماها، مخاطبان می‌توانند خیلی راحت به سالن سینماها بروند و از دیدن این فیلم لذت ببرند. هدیه تهرانی، پرویز پرستویی و باران کوثری بهترین بازی‌های خود را در «بی ‌همه‌چیز» ارائه دادند و به نظرم انتخاب بازیگران انتخاب‌های بسیار درستی بود.
سهرابی عنوان کرد: یکی دیگر از فیلم‌هایی که برای من جالب بود، «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی بود. خیلی برای من جالب بود که یک کارگردان جوان آنقدر به سینما ادای دین می‌کند و آنقدر خوب گذشته‌های سینما را با نگاه خود به تصویر می‌کشد. عادل تبریزی بدون هیچ ادعا و خودنمایی این فیلم را ساخته و مطمئن هستم که این فیلم در زمان اکران، در فروش گیشه هم موفق خواهد بود.
وی با اشاره به کارگردان‌هایی که برای اولین‌بار در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند، گفت: پایه‌های سینما با وجود جوانان شکل می‌گیرد و سینمای آینده ما جوانان پیش می‌رود و به حضور آن‌ها نیاز داریم. یکی از زیباترین بخش‌های جشنواره فیلم فجر امسال حضور کارگردان‌های فیلم اولی است. به این دلیل که وقتی در سالن سینما می‌نشنیم، بدون هیچ ذهنیتی با تفکرهای جدیدی آشنا می‌شویم. جوانان در سال‌های آینده حرف‌های خیلی مهمی برای زدن دارند و مسئولان باید شرایط خوبی را برای آن‌ها فراهم کنند تا بتوانند آثار درخشان خلق کنند و حتی در جشنواره‌های خارجی نیز بدرخشند و مردم را راضی کنند.
این بازیگر در خصوص انتقادات نسبت به برخی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: سینمای ایران هم به «شیشلیک» نیاز دارد و هم به «مصلحت». سینمای ما هم به فیلم‌های پربیننده و پرمخاطب نیاز دارد و هم به فیلم‌هایی که مصلحتی است. باید نگاه کرد که مخاطب با چه نوع فیلم‌هایی ارتباط برقرار می‌کند. زمان، معلم بسیار خوبی است و این فیلم‌ها در زمان اکران پاسخ همه را خواهند داد. این‌که بخواهیم انتقادی به این فیلم‌ها نگاه کنیم کار درستی نیست و به نظرم فیلم خوب راه خود را پیدا می‌کند و زمان ثابت می‌کند که مردم برای چه فیلمی پول می‌دهند و به سینما می‌روند.
سهرابی اضافه کرد: در نهایت باید از درخت چهل‌ساله سینما میوه‌های خوبی بچینیم و به این درخت قوت دهیم‌. امیدوارم که سینما به ساحل آرامش برسد و به جایی برسد که در حد و اندازه‌اش است و سال آینده در فضایی آرام جشنواره فیلم فجر را برگزار کنیم. باید همه دست برادری به یکدیگر بدهیم و به سینما کمک کنیم تا این سینما به جایگاه اصلی خود در دنیا برسد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/324098/سینمای-ایران-هم-به-«شیشلیک»-نیاز-دارد،-هم-به-«مصلحت»
بستن   چاپ