پیام خراسان
اثرگذاری رسانه‌ها در مشارکت حداکثری با امیدآفرینی
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 07:09:02
ایرنا - خراسان جنوبی
پیام خراسان - بیرجند - 2 روز مانده به برگزاری انتخابات 28 خرداد 1400 و در ساعات پایانی تبلیغات نامزدها، مشارکت حداکثری در انتخابات مهمترین موضوعی است که رسانه‌ها در ادامه تلاش و تکاپوی هفته‌های اخیر، نقش اثرگذار و کلیدی در تحقق آن دارند.

به گزارش ایرنا ماراتن نفس‌گیر تبلیغات نامزدهای انتخابات پیش‌رو که چهار نوع انتخابات در سراسر کشور را در بر می‌گیرد و در خراسان جنوبی شامل سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود اما فعالیت رسانه‌ها همچنان ادامه دارد.
رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی طی هفته‌های اخیر بیشترین توان، انرژی و وقت خود را صرف پوشش رویدادهای انتخابات کردند تا مردم را از دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها آگاه کنند.
در کنار رسالت آگاهی‌بخشی که با توجه به شرایط کرونایی و کاهش رفت و آمد نامزدها و تجمعات، اهمیت ویژه‌تر پیدا کرد، امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در جامعه برای حضور حداکثری در انتخابات نیز مهم و در دستور کار اغلب رسانه‌ها بوده است.
تلاش برای مشارکت حداکثری که از جانب اهالی رسانه به عنوان وظیفه ملی و اسلامی تعریف شده، در همه ادوار انتخابات نقش تاثیرگذار و حتی تعیین کننده داشته است.
رسانه‌ علاوه بر نقش داشتن در مشارکت حداکثری با جهت‌گیری و تولیدات خود می‌تواند به آحاد مردم در انتخاب آگاهانه بر مدار عقلانیت سیاسی کمک کند.
امروز رسانه‌ به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فردی و اجتماعی تبدیل شده و جزیی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود؛ بر همین اساس رسانه‌ها در عرصه انتخابات از یک سو می‌توانند خواسته‌ها، انتظارها و دیدگاه سیاسی و اجتماعی آحاد جامعه را به نامزدها و مسوولان انتقال و از سوی دیگر تاثیر مردم در سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور را نشان دهند تا حس اعتماد و اطمینان بین مردم، نامزدها و مسوولان افزایش یابد.
رسانه‌های استان خراسان جنوبی نیز در آستانه انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از ماه‌ها قبل فعالیت‌های خود را شروع کردند و هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم در تلاش برای گرم کردن تنور انتخابات به روش‌های مختلف هستند.
شماری از فعالان رسانه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید به تاثیر و نقش رسانه بر هدایت افکار عمومی، رعایت اخلاق حرفه‌ای در فضای پیش از انتخابات و ایجاد روحیه امید بین مردم در آستانه این رویداد سرنوشت‌ساز را از الزامات کار در این دوران عنوان کردند.
رسانه‌ها در تبیین سرنوشت‌ساز بودن رای مردم نقش دارند
سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در برگزاری انتخابات پرشور هم وظیفه و هم نقش و جایگاه دارند، گفت: نقش رسانه‌ها در تببین این موضوع که چقدر رای مردم در سرنوشت فرد و جامعه اثرگذار است، نمود پیدا می‌کند.
علی جعفرپور مقدم اظهار داشت: تشویق و ترغیب مردم به حضور حداکثری پای صندوق‌های رای یک وظیفه مهم برای رسانه‌ها است که تا روز انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: برای انتخاب اصلح نیز رسانه‌ها باید در یک فضای بی‌طرفی واقعیت‌ها و شاخص‌ها را به مردم نشان دهند تا مردم بتوانند در انتخاب خودشان با داشته‌ها و اطلاعات بیشتری تصمیم بگیرند.
سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی گفت: نقش‌آفرینی رسانه‌ها در این زمینه قطعا به مردم در انتخاب شخص اصلح کمک خواهد کرد.
وی اظهار داشت: در فضای فعلی که افراد دسترسی به همه اطلاعات ندارند، منبع اطلاعات و اخبار رسانه‌ها هستند که می‌توانند با خوراک فکری خوب جامعه را اقناع کنند.
رسانه‌ در انتخابات باید فراجناحی عمل کند
سردبیر خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی معتقد است که رسانه‌ها باید به صورت فراجناحی در انتخابات عمل کنند و با هدف جلب مشارکت حداکثری مردم در این رویداد مهم، گام بردارند.
زینب رمضانی گفت: رسانه‌ها به ویژه خبرنگاران در خط مقدم برگزاری انتخابات قبل، حین و بعد از این رویداد مهم سیاسی کشور نقش و رسالت مهمی دارند.
وی افزود: بیان مشخصات نامزد اصلح با هدف انجام رسالت آگاهی‌بخشی به مخاطبان، طرح مطالبات مردمی به عنوان عامل ارتباطی مردم و مسوولان و تزریق روحیه نشاط و امید به مردم از وظایف رسانه‌ها در شرایط حاضر است.
این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: به طور حتم انتخاب رییس جمهوری با آرای حداکثری مردم، علاوه بر اینکه مهر تاییدی بر حمایت همیشگی مردم از نظام جمهوری اسلامی است، موجب اقتدار رییس قوه مجریه در داخلی و مجامع بین‌المللی می‌شود.
وی گفت: کشور در برهه‌های مختلف با مشکلات گوناگونی روبه‌رو بوده و در سال‌های اخیر هم مشکلات اقتصادی نمود بیشتری یافته است که با انتخاب رییس جمهوری با برنامه، به کاهش این مشکلات کمک خواهد کرد.
رسانه‌ها، بازوان جدی دیپلماسی عمومی
یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی هم گفت: رسانه‌ها، بازوان جدی دیپلماسی عمومی و سیاسی جوامع هستند و بدون تبیین و لحاظ کردن این نقش، در پازل کنش‌ها و تحولات مختلف نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی را ترسیم کرد.
محمد قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اولویت‌های رسانه‌ها و نشریات امیدآفرینی و بیان خدمات صورت گرفته است لذا رسانه‌ها نقش مهمی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات 1400 دارند.
وی گفت: رسانه‌ها می‌توانند منبع پمپاژ یاس و ناامیدی اجتماعی باشند یا برعکس منعکس‌کننده نقاطی باشند که ضمن نقد و مطالبه‌گری، امیدزا است.
مدرس دانشگاه اظهار داشت: رسانه‌ها در نتیجه این اقدام مردم را به اینکه سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد، امیدوار کرده و به کنشگری صحیح می‌رسانند.
وی بیان کرد: مهم‌ترین کار ویژه‌های رسانه‌ها در زمان انتخابات تبیین ویژگی‌های اصلح، توجه دادن مردم به «برنامه» و «کارنامه» به‌ جای شعار و وعده‌های بی‌پشتوانه و سخنانی که تنها برای جذب رای است،
قربانی افزود: همه تلاش رسانه‌ها باید این باشد که به تبیین درست مسایل اهتمام ورزند و به سنجش نسبت آنچه گفته می‌شود با آنچه برای بهبود وضعیت کشور ضروری است، بپردازند.
وی گفت: این اصل مهمی است که اگر رسانه از آن فاصله گرفت باید منتظر فریب افکار عمومی و حرکت به سمت انتخابی باشیم که ممکن است کشور را در شرایط سخت قرار دهد.
این فعال رسانه‌ای افزود: اصل اساسی برای همه رسانه‌ها باید افزایش مشارکت در انتخابات به‌عنوان عامل بازدارنده بین‌المللی و البته منجر به تحقق انتخاب اصلح باشد که تحقق آن نیازمند رفتار هوشمندانه رسانه‌هاست.
وی اظهار داشت: بسیار مهم است که ما تفاوت میان نقد و مطالبه را با تخریب و القای ناکارآمدی بدانیم، به ویژه اینکه گاهی فهم نشدن دقیق مرز میان این مفاهیم سبب انحرافات جدی در جامعه می‌شود.
قربانی با اشاره به تلاش‌های زیادی که دشمن برای کاهش حضور مردم دارد گفت: دشمن تلاش بسیار زیادی داشته است تا حضور مردم و مشارکت شهروندان را در انتخابات پیش‌رو کاهش دهد اما همانگونه که مردم در سال‌های گذشته نیز نشان داده‌اند، علیرغم همه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، به نقش خود توجه جدی خواهند داشت.
نقش پررنگ رسانه‌های استان برای مشارکت حداکثری در انتخابات
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: رسانه‌های استان در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و تشویق مردم به حضور حداکثری پای صندوق‌های رای، نقش پررنگ و مهمی را ایفا می‌کنند.
محمود رمضانی به فعالیت بیش از 130 نشریه و پایگاه خبری و 15 خبرگزاری در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رسانه‌های استان به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارند.
وی از همراهی مستمر نشریات، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های خراسان جنوبی گفت و افزود: تاکنون اطلاع‌رسانی مسائل مهم جامعه به ویژه کرونا با همیاری رسانه‌ها به بهترین شکل انجام گرفته است.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به اهمیت فعالیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در تحقق مشارکت حداکثری مردم اشاره کرد و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود فرمودند، حضور پرشور مردم در انتخابات تاثیر زیادی در قوت و توانایی‌های دولت منتخب دارد و موجب افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور می‌شود.
وی با تاکید بر این که خبرنگاران باید همه جوانب انتخابات را انعکاس دهند و دربند شخص و جریان خاصی نباشند افزود: در برابر هجمه رسانه‌هایی که قصد تضعیف مشارکت مردم در انتخابات را دارند، می‌توان از ظرفیت گفتمان‌سازی و افزایش گفت و گو در جامعه در ارتباط با اهمیت مشارکت در انتخابات استفاده کرد.
رمضانی خواستار فعالیت هرچه بیشتر رسانه‌های خراسان جنوبی برای تشویق مردم به حضور در انتخابات و تبیین مسایل مرتبط با این حوزه شد و گفت: معاندین همه تلاش خود را برای دلسرد کردن مردم از نظام به کار بسته‌اند و این موضوع اهمیت فعالیت اصحاب رسانه را دوچندان کرده است.
وی تصریح کرد: رسانه باید تلاش کند با فضاسازی مناسب به ارتقای امنیت و سلامت انتخابات کمک کند و همچنان در جهت‌دهی روشنگرانه برای انتخاب صحیح و درست و جریان‌سازی در این زمینه تلاش هدفمند داشته باشد.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، 28 خرداد امسال برگزار می‌شود.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در 11 شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.
569 هزار و 627 نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 16 هزار و 348 نفر رای اولی به شمار می‌روند.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی رسانه خراسان جنوبی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فضای مجازی
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/374098/اثرگذاری-رسانه‌ها-در-مشارکت-حداکثری-با-امیدآفرینی
بستن   چاپ