پیام خراسان

آخرين مطالب

یک دکترای تاریخ مطرح کرد:

میراث فرهنگی؛ پشتوانه‌ای برای تداوم حیات فرهنگی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی یک دکترای تاریخ گفت: حفظ میراث فرهنگی به عنوان پشتوانه‌ای برای تداوم حیات فرهنگی یک کشور ضروری است، چرا که شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث‌های فرهنگی آن است.

اکرم ناصری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: تاریخ به معنای عام و گسترده‌اش به قدری اهمیت دارد که هر قوم و ملتی تاریخ خود را از مفاخر خویش می‌شمارد و آن را چراغی فراسوی راه آیندگان می‌داند.
وی افزود: ذخائر تاریخی اقوام و ملل همانند ذخائر و منابع روی زمینی و زیر زمینی آن ملت، ارزنده و مهم است و میراث مهم و گرانقدر آن قوم و ملت به حساب می‌آید و به عنوان گنجینه و ثروت ملی محسوب می‌شود.
این دکترای تاریخ با بیان اینکه ملتی مانند ایران تمدنی بسیار قدیمی و درخشان دارد، بیان کرد: در زمانی که بسیاری از جوامع غربی و شرقی هنوز به وجود نیامده بودند، ایران از تمدنی غنی و پیشرفته برخوردار بود که بعدها جوامع دیگر از این تمدن الگو گرفته و نهادها و ساختارهای خود را با الگوهای ایرانی بنا نهادند.
ناصری ادامه داد: مهم‌ترین عاملی که میراث فرهنگی را برای یک ملت مهم و باارزش می‌سازد، هویت و ارزشی است که آن نماد تاریخی، میراث فرهنگی برای یک ملت دارد و رابطه‌ای ارزشی، عاطفی و افتخارآفرین برای یک ملت ایجاد می‌کند.
وی اظهار کرد: امروزه ملت‌ها و اقوام برای شناخت بیشتر از یکدیگر به شناسایی میراث فرهنگی و یادمان‌های تاریخی می‌پردازند و تلاش می‌کنند که فرهنگ، هنر و پیشینه غنی تاریخی خود را به یکدیگر معرفی کنند، به همین دلیل حفظ میراث فرهنگی به عنوان پشتوانه‌ای برای تداوم حیات فرهنگی یک کشور ضروری می‌نماید، چرا که شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث‌های فرهنگی آن است.
این دکترای تاریخ بیان کرد: این میراث‌ها هستند که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می‌کنند؛ بنابراین حفاظت و حراست از آنها امری ضروری است به ویژه آنکه نسل‌های آینده نیز باید این میراث‌های گران‌بها را پاسداری کرده و از هویت اصیل و فرهنگ دیرینه و افتخارآفرین خود برای نسل‌های آینده بازگو کنند.
ناصری ادامه داد: محافظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی نه تنها باعث می‌شود که افراد یک جامعه فرهنگ خود را غنی سازند، بلکه موجب رشد و توسعه فرهنگی نیز خواهد شد، به همین لحاظ یک جامعه زمانی خواهد توانست به توسعه‌ای موزون، هماهنگ و پایدار دست یابد که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های آگاهانه‌ای برای حفاظت از میراث فرهنگی در دستور کار مسئولین و مقامات ذی‌ربط قرار گیرد.
وی افزود: در کنار آثار باستانی و تاریخی به عنوان مهم ترین میراث‌های فرهنگی، مشاهیر و مفاخر در هر سرزمین نیز همواره شناسنامه و حافظه دانایی و نماد فرهیختگی بوده‌اند و معرفی، پاسداشت و ترویج مشاهیر نوعی نشانه و پیام مثبت از ناحیه جامعه‌ای است که در راه توسعه و تعالی گام برمی‌دارد.
تقویت فرهنگ بومی با معرفی مشاهیر
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: مشاهیر با ایفای نقش سازنده در تاریخ، نام خود را در اذهان زنده نگه داشته‌اند و امروز که نسل جامعه جوان به دنبال الگوهایی برای ترسیم آینده است؛ مرور زندگینامه آن‌ها نیز می‌تواند به تقویت فرهنگ بومی و ترسیم یک الگوی سازنده کمک کند.
ناصری تصریح کرد: مشاهیر ملی یادآور پیشینه و فرآیند بالندگی، توانایی و تعالی یک ملت هستند و در افزایش خودباوری و اعتماد به‌نفس یک ملت و مواردی که از آن به‌غرور ملی هم تعبیر می‌شود، می‌توانند مؤثر باشند و در همان حال جایگاه ملل گوناگون را در میان سایر جوامع بشری ارتقاء دهند.
وی افزود: معرفی و شناخت مشاهیر همچنین می‌تواند انگیزه تلاش و پیشرفت را در میان جوامع گوناگون تقویت کند و نشانه‌ای عینی از بلوغ فکری، فرهنگی و علمی یک ملت در مقاطع گوناگون تاریخی باشد.
این دکترای تاریخ اظهار کرد: شناسایی، معرفی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های حیات‌بخش و انسانی مشاهیر می‌تواند در راستای تقویت روابط جامعه بشری، صلح جهانی و مواجهه مدنی با آن‌ چیزی باشد که زندگی بشر امروزی را با بحران‌های نگران‌کننده روبه‌رو ساخته است.
ناصری خاطرنشان کرد: در این میان، بی‌اعتنایی و یا حتی کم‌توجهی به‌مشاهیر در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند تبعات سوء بسیاری به‌دنبال آورد؛ بی‌توجهی به مشاهیر، جامعه انسانی را به‌طور کلی و جامعه ایرانی را در سطح ملی، از توانمندی‌ها و داشته‌های بالقوه و حتی بالفعل بسیاری محروم می‌سازد و به‌نوعی بی‌حافظگی تاریخی، خمودگی اجتماعی، یأس، نومیدی و خودکم‌بینی را در میان جامعه دامن خواهد زد.
وی افزود: در واقع پاسداری از فرهنگ ملی و کوشش در جهت شناخت و معرفی چهره‌های شاخص علمی و مذهبی، عمده‌ترین وظیفه فرهنگ پروردگان ایران زمین به ویژه مردمان فرهیخته خراسان جنوبی است و بی‌شک معرفی این چهره‌های ماندگار، رسالت عظیم و مسئولیتی خطیر است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که در رشد فکری و تربیتی انسان مؤثر است، شناخت چهره‌های علمی و فرهنگی است، یادآور شد: به هر نسبت که انسان با خصوصیات اخلاقی و علمی شخصیت‌ها آشنا شود، به همان اندازه در صعود اخلاقی و تربیتی او مؤثر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/190122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد