پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی اجمالی کشاورزی شورزیست در ایران علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان -   شوری آب و خاک به طور روزافزون تهدیدی جدی برای کشاورزی در مناطق خشک و نیمه‌خشک مانند ایران محسوب می­‌شود.

«در بسیاری از نقاط جهان منابع آب مناسب به دلیل افزایش جمعیت مصرف روز افزون جوامع شهری صـنعتی، رو بـه کـاهش است ذخایر آب شیرین که قسمتی از آن به وسیله ذخایر زمینی تامین می‌شود محدود می‌باشند، بـه همـین دلیـل ناچـار بـه استفاده از آب‌های شور و لب‌شور در کشاورزی هستیم، البته استفاده از آب­های شور، مستلزم رعایت مـدیریت‌هـای خاصـی در مزرعه می‌باشد. در این رابطه راهکارهای متفاوتی جهت افزایش تولیدات کشاورزی وجود دارد که از آن جملـه مـی‌تـوان کاشت گیاهان مقاوم به شوری، تغییرروش‌های کشاورزی به منظور کنترل شوری، افزایش رانـدمان کـاربرد آب، تلفیـق آب شور و شیرین به منظور کاهش غلظت نمک در آب آبیاری را نام برد.» (علیزاده، 1377 : 10)
«نیاز به غذای بیشتر و محدودیت منابع آب، بشر را به سمت استفاده از آب‌های باکیفیت کم و اعمال مدیریت کم‌آبیاری سوق داده است. علاوه‌براین در بسیاری از نقاط خشک و نیمه خشک جهان که به شوری مبتلا هستند، مشکل کم‌آبی نیز وجود دارد و اغلب گیاهان به طور همزمان تحت تأثیر هر دو تنش شوری و کم‌آبی قرار دارند. » (حسینی و همکاران ، 1397 : 248).
«شوری آب و خاک به طور روزافزون تهدیدی جدی برای کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران محسوب می­شود. تنش شوری به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل کاهش تولیدات کشاورزی، بیش از 100 سال است که موضوع بسیاری از تحقیقات جهانی بوده است. منابع علمی موجود در کشور نشان می­دهد که تحقیقات به‌زراعی و به‌نژادی گسترده‌ای در ارتباط با تولید گیاهان زراعی در شرایط شور در دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی کشور در طول نیم قرن اخیر تا کنون انجام شده است.» (رنجبر و پیرسته انوشه،1394 : 165)
«واشو و همکاران (2010) بیان کرده است، کشور ایران پس از هند و پاکستان با دارا بودن 8/6 میلیون هکتار اراضی شور در صدر کشورهای در معرض تهدید از نظر تنش شوری محسوب می­گردد . دیوان و فاموری (1964) گزارش کردند که خاک‌های شور و قلیا در حدود 5/12 درصد از کل مساحت کشور را تشکیل می­دهند. سیاری و محمودی (2002 میزان اراضی شور کشور را در حدود 25 تا 27 میلیون هکتار ( 15 تا 17درصد از کل مساحت کشور) گزارش کرده اند.» (رنجبر و پیرسته انوشه،1394 : 166)
«حجم آب‌های شور در کشور نیز قابل توجه است. شیعتی (1998) گزارش کرد که از مجموع 100 میلیارد متر مکعب منابع آب کشور ، حدود 11 میلیارد متر مکعب دارای شوری بیش از 1500میلی­گرم در لیتر می­باشند. در واقع بسیاری از رودخانه­های جنوب، جنوب غرب و مناطق مرکزی کشور شور و لب شور هستند.» (رنجبر و پیرسته انوشه،1394 : 166)
«سلیم (1989) نشان دادند که استفاده بی­رویه از کودهای شیمیایی و مدیریت نادرست کشت و آبیاری بی­رویه، باعث تشدید گسترش مناطق شور می­گردد. تنش شوری از طریق پتانسیل اسمزی، سمیت یونها و اختلال در جذب برخی از عناصر غذایی، آثار سوء خود را اعمال می­کند.» (محمدی و همکاران،1390 : 15) .
«گیاهان هالوفیت (شورزی) موضوع حدود 4 درصد از تحقیقات شوری کشور بوده است. از آنجایی که آب‌های بسیار شور و آب دریا برای گیاهان زراعی قابل استفاده نیستند، از این منابع آبی می­توان برای کشت گیاهان شورزی استفاه کرد. کافی (2009) گزارش کرده است، آب دریای خزر با شوری حدود 22 دسیزیمنس بر متر در صورت انتقال به مناطق کویری می­تواند برای کاشت بسیاری از گیاهان شورزی مورد استفاده قرار گیرد. اخیرا برنامه‌ریزی­هایی برای توسعه کشت گیاهان شورزی در کویرمرکزی و نوار ساحلی شمال و جنوب کشور توسط مرکز ملی تحقیقات شوری در حال طراحی و اجراست.» (رنجبر و پیرسته انوشه،1394 : 172)
« تحقیقات بسیاری نشان داده است که در یک شوری مشخص میزان تولید گیاهان شورزی از عملکرد اقتصادی گیاهان زراعی به مراتب بیشتر است. اکثر گیاهان زراعی غیرشورزی هستند. اگرچه بایستی توجه داشت که عملکرد شورزی­ها هم در شورهای بسیار بالا کاهش می­یابد و تعداد کمی از آنها مانند برخی گونه­های مختلف سالیکورنیا قادر به رشد با شوری آب دریا می­باشند. گیاهان زراعی بر خلاف شورزی­ها قادر نیستند در شرایط شور رشد مناسبی داشته باشند. به دلیل نارکارآمد بودن سازوکارهای تنظیم اسمزی در گیاهان زراعی معمولا این گیاهان از تجمع نمک در بافت خود در شرایط شور به شدت صدمه می­‌بینند.» (رنجبر و سلطانی گردفرامرزی ، 1396 : 30)
« فلاورز و همکاران (1977) نشان دادند که، بطورکلی شورزی­‌ها به دو دسته اختیاری و اجباری تقسیم می­گردند. شورزی­های اختیاری قادرند در شرایط شور رشد کنند ولی ترجیح می­دهند در صورت امکان از نمک گریزان باشند. در حالی که شورزی­های اجباری نیاز به نمک برای بقا دارند و با افزایش نمک در محیط ریشه، میزان زیست توده بیشتری تولید می­‌کنند.» (رنجبر و سلطانی گردفرامرزی ، 1396 : 30)»
«کشاورزی شورزیست در مناطق با محدودیت منابع آب شیرین و وجود آب‌های شور در کشور یک ضرورت اجتناب‌نا پذیر به شمار می­آید که باید توجه بیشتری به خود جلب کند. کشاورزی شورزیست بهره برداری از منابع آب و خاک شور برای تولید محصولات زراعی و باغی است. برای رهایی از بحران کم آبی در کشور بایستی تغییری در نگرش متخصصان کشاورزی پدید آید و مطالعات به سمت استفاده از آب‌های شور و نامتعارف برای پرورش گیاهان شورزی با هدف تولید برود.» (بناکار و همکاران،1397 :981)
منابع:
بناکار، م.ح و دیگران . (1397). «تأثیر روشهای مختلف کاشت بر شوری خاک، عملکرد ریشه و کارایی مصرف آب روناس در شرایط شور استان یزد. مله تنش‌های محیطی در علوم زراعی. شماره 11 (4) . صص: 991-981.
حسینی، ی و دیگران . (1397). «ارزیابی توابع جذب آب در شرایط تنش همزمان خشکی و شوری در گیاه گوجه فرنگی مینیاتوری». نشریه پژوهش آب در کشاورزی . شماره 32(2). صص: 266-245.
رنجبر، غ. ح و پیرسته انوشه، ه. ( 1394). « نگاهی به تحقیقات شوری در ایران با تاکید بر بهبود تولید گیاهان زراعی». مجله علوم زراعی ایران شماره 17 (2). صص: 178-165.
رنجبر، غ.ح و سلطانی گردفرامرزی، و. (1396). «مقایسه عملکرد و غلظت عناصر برگ سورگوم و کوشیا در شوری‌های مختلف آب آبیاری و تراکم کوشیا» . نشریه پژوهش آب در کشاورزی. شماره 31 (1). صص : 42-29.
علیزاده، ع. ( ١٣٧٧). کیفیت آب در آبیاری انتشارات آستان قدس رضوی. انتشارات مشهد. ص ٩٥.
محمدی، م و دیگران . (1390) اثر توأم تنش شوری و خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد گوجه فرنگی در شرایط مزرعه ای . علوم و مهندسی آبیاری (مجله علمی کشاورزی).شماره 34(1). صص : 23-15.
نباتی،ج و دیگران (1392).«مطالعه ارزش غذایی علوفه گیاه شور زیست کوشیا (kochia scoparia) در شرایط تنش شوری» . مجله تنش‌های محیطی در علوم زراعی . 6شماره (2). صص: 136-123 .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/200617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»