پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد

پذیرش قربانی به صورت غیرحضوری در 50 مرکز صنفی معتمد خراسان رضوی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: اصناف و اتحادیه قصابان لیست 50 مرکز صنفی معتمد را به ما داده‌اند و از امروز بنری در مقابل مغازه این 50 مرکز نصب می‌شود، مبتنی بر اینکه در فروشگاه با نظارت اتحادیه درخواست انجام قربانی به صورت غیرحضوری پذیرفته می‌شود.

احمد شریعتی امروز، 7 مردادماه، در نشست خبری شبکه دامپزشکی استان خراسان رضوی در خصوص تمهیدات اتخاذ شده برای برگزاری مراسم عید قربان در سال جاری، اظهار کرد: امسال عید قربان به دلیل همزمانی با بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای دارد. ما از یک ماه و 40 روز قبل برنامه‌ریزی خود را برای نظارت بهداشتی در روز عید قربان شروع کردیم و منتظر بودیم که ببینیم تصمیمات ستاد کرونا کشور و استان چه خواهد بود.
وی ادامه داد: امسال محور اصلی کار ما بر کاهش تراکم جمعیت انسان است، بدین صورت که تراکم اجتماعی را چه در مراکز عرضه دام و چه در مراکز کشتار و حتی عرضه گوشت به حداقل برسانیم. در کنار بیماری کرونا نگرانی ما از تب کریمه کنگو است. این بیماری به دلیل اینکه عید قربان در اوج گرما و در مردادماه برگزار می‌شود که اوج فعالیت حشرات و به ‌ویژه کنه به عنوان عامل اصلی تب کریمه کنگو است، مقداری شرایط را سخت‌تر می‌کند، بنابراین اولین محوریت ما بحث کاهش تراکم است. در این راستا دو روش جدید را به مردم بیان می‌کنیم که اگر مردم مشارکت کنند و نواقص آن را به حداقل برسانیم، شاید مبنایی را برای سال‌های بعد که حتی کرونا هم نداریم، داشته باشیم.
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی بیان کرد: زمانی مردم مجبور بودند خودشان به میدان دام و لابه‌لای گوسفندها بروند، خودشان یکی را انتخاب کرده، بکشند، قطعه‌قطعه و در نهایت توزیع کنند. طبیعتا در این کار خیر، تجمع حشرات و فاضلاب و برخی مشکلات روحی برای بچه‌ها و افراد را داشتیم. ما در چند سال قبل بحث کشتار در کشتارگاه‌ها را در عید قربان به راه انداختیم.
شریعتی اضافه کرد: در گذشته کشتارگاه‌ها در عید قربان بسته بودند، اما ما محوریت را روی کشتارگاه اعلام کردیم، البته برای مردم کار سختی بود و مشکلاتی را به همراه داشت، اما مهم حفظ سلامت، بهداشت و ارتقا شرایط بهداشتی است که در چند سال قبل در این حوزه بسیار موفق بودیم و در کنار کشتارگاه خیریه‌ها و همچنین مراکزی را برای عرضه دام داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی مسئولیت دامپزشکی است، سایر سازمان‌ها نیز باید در حوزه برخورد با مزاحمان، مراکز عرضه غیرمجاز، کم‌فروشی‌ها و گران‌فروشی‌ها ورود کنند و تعزیرات، مراجع قضایی و انتظامی نیز باید در این عرصه کمک نمایند. فعلا دامپزشکی در این صحنه تلاش می‌کند و امیدواریم همان‌طور که مشارکت همه را تا امروز داشتیم، از این به بعد نیز داشته باشیم. امسال پیشنهاد ما در راستای افزایش فواصل اجتماعی و کاهش تراکم مردم و آنچه ما روی آن تاکید می‌کنیم، سفارش غیرحضوری، تلفنی و اینترنتی است.
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی در خصوص سفارش غیر حضوری برای انجام قربانی، عنوان کرد: موسسه صعنتی گوشت مشهد در این زمینه اقداماتی را انجام می‌دهد، بدین صورت که قول دادند امسال 6 خط تلفن به صورت سی آر ان و 12 اپراتور به صورت آنلاین برای ما آماده باشد.
شریعتی افزود: افراد می‌توانند خرید اینترنتی انجام دهند و قرار شده است که به صورت علی‌الحساب هر کس که تمایل به خرید دارد، دو میلیون و 300 هزار تومان به شماره حسابی که به او می‌دهند واریز کند و پس از آن دام خریداری، کشتار، تمیز، بسته‌بندی و در نهایت با ماشین سردخانه‌دار درب خانه فرد تحویل داده می‌شود. هزینه کشتار رایگان بوده، اما باقی هزینه‌ها را که بسیار کم است، مردم پرداخت می‌کنند.
وی بیان کرد: کاری که ما تلاش می‌کنیم برای اولین بار انجام دهیم این است که اصناف و اتحادیه قصابان لیست 50 مرکز صنفی معتمد را به ما داده‌اند و از امروز بنری در مقابل مغازه این 50 مرکز نصب می‌شود، مبتنی بر اینکه در فروشگاه با نظارت اتحادیه درخواست انجام قربانی به صورت غیرحضوری پذیرفته می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر این اقدام جا بیفتد، هم یک امر خداپسندانه و بهداشتی است و هم از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند. کشتار تلفنی، غیرحضوری و اینترنتی و تحویل لاشه‌ها محورهای اصلی ما در روز عید سعید قربان است. مجتمع صنعتی گوشت اعلام کرده که 20 تا 25 خودرو سردخانه‌دار برای روز عید آماده شده که از بعدازظهر بعد از سرد شدن گوشت‌ها، آنها را تحویل می‌دهند.
شریعتی گفت: اتحادیه توسط چهار اکیپ بر این مراکز نظارت می‌کند تا سوءاستفاده انجام نشود، وزارت صمت و تعزیرات نیز مسئول نظارت بر گران‌فروشی و کم‌فروشی هستند. همکاران ما هم در حوزه بهداشتی و نظارت بر سلامت و بهداشت حضور دارند. ما تعداد 159 اکیپ ثابت و سیار برای عید قربان در سطح استان در نظر گرفتیم که 57 اکیپ ثابت و 102 اکیپ سیار هستند. 72 دامپزشک، 144 نفر بازرس بهداشت گوشت و 32 نفر ناظر ذبح شرعی در سطح استان نیز در نظر گرفته‌ایم.
فردا قیمتی را برای دام تثبیت و اعلام می‌کنیم
در ادامه مجید موسوی، رئیس مجتمع صنعتی گوشت مشهد، در خصوص خدمات مربوط به انجام قربانی در عید قربان، اظهار کرد: متقاضیانی را که برای انجام قربانی خدمت آن‌ها خواهیم بود، به پنج دسته تقسیم کرده و بر همین اساس نیز فرایند کاری خود را تعریف کردیم. این دسته‌ها عبارت هستند از خیریه‌ها، افرادی که از بیرون دام را تهیه کرده‌اند و به مجتمع صنعتی گوشت مراجع می‌کنند، متقاضیان تلفنی، متقاضیان اینترنتی و در نهایت سامانه مدیریت ارتباط با مشتری که امسال به دلیل برگزاری غیرحضوری این مراسم طراحی و پیاده‌سازی شده است.
وی افزود: روال کار به این شکل است که بعد از تماس خیرین، راهنمایی کامل توسط اپراتورهای ما انجام می‌شود. افرادی که از طریق سامانه تماس می‌گیرند لینک ثبت نام برای آن‌ها ارسال، پس از تکمیل ثبت نام سفارش آن‌ها ثبت و در نهایت به واحد بازرگانی برای انجام قربانی منتقل می‌شود. افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، اپراتورها اطلاعات را به صورت تلفنی می‌گیرند، به صورت دستی ثبت می‌کنند و همان روال طی می‌شود.
موسوی بیان کرد: برای اینکه مردم آسودگی خاطر داشته باشند، به تامین دام زنده در محل بازار دام موسسه صنعتی گوشت مشهد اقدام کردیم تا دو مقوله کیفیت دام و قیمت دامی را که قرار است عرضه شود، کنترل کنیم، زیرا هرساله افزایش قیمت بی‌دلیلی را در این روز داشتیم، سعی می‌کنیم فردا قیمتی را تثبیت و اعلام کنیم که آن قیمت مبنای برگزاری مراسم عید قربان شود.
رئیس مجتمع صنعتی گوشت مشهد در خصوص فرایند ثبت سفارش و انجام قربانی، تصریح کرد: اساس ما بر این است که تا انتهای وقت روز پنجشنبه سفارش‌ها ثبت شود تا ما بتوانیم دسته‌بندی‌ها را انجام دهیم، اما این به معنای توقف فرایند ثبت سفارش نیست و اپراتورهای ما روز عید نیز پاسخگو خواهند بود. بعد از انجام این کار، فرایند قربانی کردن تحت نظارت حوزه نمایندگی ولی فقیه و ناظران ذبح شرعی ما در محل موسسه انجام خواهد شد، بعد از آن گوشت تولید شده وارد فرایند پیش‌سرد می‌شود که این امر برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک است.
موسوی ادامه داد: توزیع ما در شنبه صبح آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تا ساعت هشت شب شنبه توزیع کامل انجام شود. ما امسال آلایش خوراکی مانند کله‌پاچه، جگر، سیرابی و شیردان را به صورت کامل و بعد از انجام معاینه برای مردم ارسال خواهیم کرد. به دلیل اینکه ما دام را تهیه می‌کنیم، اگر احیانا آلایشی هم درگیر بوده و قابلیت استفاده نداشته باشد، موسسه از محل خود جبران خسارت می‌کند.
وی اضافه کرد: پوست که عملا برای شهروندان کاربردی ندارد، بنابراین در موسسه باقی خواهد ماند، قیمتی برای آن اعلام شده و صرفا هزینه خدمات بسته‌بندی و حمل و نقل از همین محل کسر می‌شود، پس از کسر هزینه‌ها مقداری از آن به شهروندان برمی‌گردد و کل فرایند کشتار رایگان خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/252618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر