پیام خراسان

آخرين مطالب

310 نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش قدس خراسان، سرهنگ محسن موسی آبادی روز شنبه در همایش بزرگداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: موتور سیکلت به دلیل اینکه یک وسیله نقلیه تفریحی، کاری، ارزان قیمت و دارای محدودیت تردد کمتری است مورد علاقه مردم است عیب بزرگ آن آسیب پذیر بودن کاربران آن‌هاست.
رییس پلیس راهور مشهد گفت: ایجاد حساسیت عمومی در خصوص حوادث مربوط به موتور سواران، ارتقای سطح آگاهی و اصلاح الگوی رفتاری موتور، اشاعه فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی در میان موتورسیکلت سواران، کاهش تدریجی نرخ تصادفات آنها و تلفات ناشی از آن، افزایش میزان دیده شدن بین وسایل نقلیه از جمله اهداف اقدامات پلیس راهور مشهد در کاهش خطرات برای این جمعیت است.
وی با بیان این که سال 1402 آمار فوتی های راکبان موتورسیکلت نسبت به سال 1401 افزایشی بوده است، گفت: در سال 1401 در مجموع 261 نفر در این حوادث جان باختند که از این تعداد 51 درصد عابر پیاده، 21.7 درصد رانندگان موتور، 1.9 درصد ترک نشین موتور، 1.5 راکب دوچرخه، 6 درصد سرنشین خودرو و 13 درصد راننده خودرو بودند.
موسی آبادی ادامه داد: در سال 1402 نیز 310 نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند که از این تعداد 55.8 رانندگان موتور، سه درصد ترک نشین موتور، دو و نیم درصد راکب دوچرخه، 6.7 درصد سرنشین خودرو، 7.7 درصد راننده خودرو سواری بودند.
پلیس راهور مشهد با بیان این که از سهم تلفات موتور سیکلت سواران در شهر مشهد حدود 90 درصد رانندگان و 10 درصد ترک نشینان بوده است، گفت: عمده جانباختگان معادل 60 درصد در میان رانندگان را گروه سنی 18 تا 35 سال تشکیل داده‌اند که غالباً سوادی کمتر از دبیرستان داشته و برای 9 درصد آنها سنی کمتر از سن قانونی اخذ گواهینامه ثبت شده است و حدود دو سوم آن‌ها نیز به سبب جراحات وارده به سر فوت کرده‌اند.
وی با اشاره به این که عدم توجه به جلو و رعایت فاصله، عدم رعایت حق تقدم، مسیر ناگهانی عبور از محل ممنوع گردش‌های غلط عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل سرعت زیاد از جمله علل تصادفات موتور سیکلت سواران به شمار می‌رود افزود: عدم توجه به جلو 47 درصد از علل تصادف موتور سیکلت سواران را به خود اختصاص داده است.
موسی آبادی ادامه داد: تخطی از سرعت نیز 22 درصد، عدم رعایت حق تقدم 13 درصد و سایر موارد 18 درصد علل تصادفات موتور سیکلت سواران را به خود اختصاص داده است.
رییس پلیس راهور مشهد بیان کرد: خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن و صحبت با ترک نشین، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، استفاده از کلاه ایمنی غیر استاندارد از مهم‌ترین دلایل ایجاد عدم تمرکز حواس و تصادف موتور سیکلت سواران به شمار می‌رود.
وی با اشاره به چند نمونه مطالعات انجام شده در کشور با بیان اینکه در یک پژوهش و مطالعه در کشور بر روی هزار و 250 مورد از تصادفات موتور سیکلت سواران افزود: در 73 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح یکی از وسایل نقلیه درگیر موتور سیکلت بوده که فقط در 14 درصد تصادفات راننده موتور سیکلت مقصر بوده است.
موسی آبادی ادامه داد: ارائه راهکارها و اقدامات مهندسی معابر، راهکارهای مربوط به حوزه اعمال قانون و مقررات، راهکارهای فرهنگی و آموزشی، راهکارهای ایمنی موتورسیکلت، از جمله اقدامات لازم برای کاهش حوادث ترافیکی به شمار می‌رود.
رییس پلیس راهور مشهد اظهار کرد: کاهش شدت برخورد با استفاده از محافظ برای پوشش دادن پایه‌های حفاظ‌ها و پایه‌های گاردریل کناری خیابان، تامین و امکان سنجی مسیر ویژه عبور موتور سیکلت سواران در کنار بزرگراه‌ها و در صورت لزوم معابر شریانی، تامین ناحیه عاری از مانع در حاشیه بزرگراه‌ها از جمله راهکارهای مهندسی به شمار می‌روند.
وی با اشاره به بند 14 ماده 12 آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی تشدید اقدامات کنترلی در خصوص موتور سواران گفت: تشدید کنترل موتور سواران فاقد کلاه ایمنی اعم از راننده و ترک نشین و اعمال محدودیت تردد با بیش از یک نفر ترک نشین، راه‌اندازی عملیات گشت نامحسوس کنترل ترافیک ویژه موتور سیکلت سواران، منوط کردن ادامه تردد موتور سواران متخلف به ارائه مدارک مثبته اعم از گواهینامه، پلاک موتور سیکلت، عدم خلافی و مانند آن‌ها، هماهنگی با سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت در رابطه با الزام موتور سواران اداری مربوطه به استفاده از کلاه ایمنی و نظارت مستمر بر حسن اجرای آن، تهیه برنامه زمانی و مکانی کنترل و نظارت بر تردد موتور سواران در محورهای منتخب و ایام مختلف سال از جمله راهکارهای اجرای قوانین و مقررات به شمار می‌روند.
موسی آبادی در خصوص آمار اعمال قانون موتور سواران در سطح شهر مشهد و در سال 1402 و مقایسه آن با سال 1401 افزود: برای تخلف عبور از چراغ قرمز توسط موتور سواران در سال 1402 تعداد برای 10 هزار و 583 نفر اعمال قانون شده که این میزان اعمال قانون نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد رشد یافته است.
رییس پلیس راهور مشهد ادامه داد: برای تخلف عبور از پیاده رو در سال گذشته برای 16 هزار و 920 نفر اعمال قانون صورت گرفته که این اعمال قانون نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 105 درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: برای حرکت خلاف جهت توسط موتور سواران در سال 1402 برای 9 هزار و 308 نفر اعمال قانون صورت گرفته که این میزان اعمال قانون بوده نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 320 درصد بوده است.
موسی آبادی افزود: نداشتن نداشتن کلاه ایمنی برای موتور سواران در سال 1402 برای 23 هزار و 911 نفر اعمال قانون صورت گرفته است که این اعمال قانون نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 افزایش داشته است.
رییس پلیس راهور مشهد ادامه داد: اطلاع رسانی در خصوص تبیین نقش خانواده‌ها در کنترل فرزندان خود در استفاده از موتور سیکلت بدون داشتن گواهینامه و کسب مهارت‌های لازم، اجرای طرح آشکارسازی موتور سیکلت‌ها توسط پلیس راهور در 15 نقطه مشهد در یک روز مشخص هماهنگی شهرداری‌ها صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها با ساز و کار تبلیغاتی موثر، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای برای استفاده از تجهیزات ایمنی به ویژه کلاه ایمنی از جمله راهکارهای اجرای فرهنگ ترافیک به شمار می‌رود.
وی گفت: تامین کلاه ایمنی مناسب و استاندارد و برقراری تسهیلات جهت واگذاری کلاه ایمنی به موتور سواران، الزام رانندگی موتور سیکلت سواران با چراغ روشن در روز، نصب حفاظ و گارد جلو و عقب بر روی موتور سیکلت‌ها، توزیع رایگان و نصب شبرنگ در جلو و عقب و پهلوی موتور سیکلت، توصیه نمودن موتور سواران به استفاده از لباس‌های روشن و دارای بازتاب در شب‌ها، بازبینی فنی و رایگان و الزام به معاینه فنی موتور سیکلت‌ها و رفع نقص آنها از جمله راهکارهای ایمنی موتور سیکلت به شمار می‌روند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/666824/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

25 استان درگیر سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی به 10 هزار حادثه دیده

برگزاری نوبت اول کنکور برای داوطلبان سیل‌زده زیرکوه

بازگشایی مسیر گراتی به صفی‌آباد

رشد و پیشرفت در عرصه‌های فردی‌ و اجتماعی مرهون تلاش است

جزئی‌ترین تصویر از مغز انسان که تابه‌حال دیده‌اید

آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد و کلات آغاز شد

جشنواره گلاب گیری برای اولین بار در ایلام برگزار شد

تعیین تکلیف آخرین کرسی مشهد در مجلس/ باران هم مانع حضور مردم نمی‌شود

آغاز دور دوم انتخابات در مشهد برای تعیین تکلیف آخرین کرسی

4 نمایش کانون در جشنواره امام رضا (ع)/حرکت تریلی از شلمچه تا مشهد

برنامه نشست‌های فرهنگی سومین روز نمایشگاه کتاب

حضور فرهنگستان زبان و ادبیات با 18 عنوان تازه در نمایشگاه کتاب

هیچ کتابی بر کتاب دیگر برتری ندارد

تشکل‌های نشر دغدغه‌های خود را در صنعت نشر بیان کردند

دلیل افزایش قیمت مرغ

حکومت طاهریان که بودند و چه کردند؟

رقابت 2 نامزد مجلس شورای اسلامی در انتخابات 21 اردیبهشت خراسان جنوبی

حضور انتشارات دانشگاه تهران با 1000 عنوان کتاب در نمایشگاه سی و پنجم

انتشار «مرد ابدی»؛ روایتی خواندنی از زندگی شهید طهرانی مقدم

خطر افزایش آتش سوزی در جنگل ها/ توصیه های فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به شهروندان

پلمب 2 واحد صنفی به دلیل فروش لباس تاناکورا

روستای رحیم‌آباد صالح‌آباد زیرآب رفت/ خسارت سیل و باران به 70 منزل مسکونی

بازگشت زائران عمره هرمزگانی به بندرعباس

راه‌های روستایی کلات بازگشایی شدند

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک ساعت تمدید شد

هشتمین آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران مهار شد

همه راه‌های شهرستان سرخس بازگشایی شد

مخاطرات در محور ریوش به کاشمر امشب بالاست/ ریزش سنگ و ورود گل و لای در 6 نقطه

استاندار خراسان رضوی: پیشرفت در عرصه‌های مختلف با  تلاش  به دست می‌آید

مراسم رونمایی از کتاب «کارگزار صدیق» در حسینیه جماران/ خاطرات مرحوم محمدنبی حبیبی

نمایشگاه کتاب، محفلی برای خانواده‌ها+ عکس

(تصاویر) بارش باران و جاری‌ شدن سیل در بجنورد

از رفتن به مناطق گردشگری تربت‌حیدریه پرهیز کنید

انتشار ترجمه جدیدی از یک کتاب مهم

عکسی جدید از رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی‌شان

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد و پارک علم و فناوری خراسان

روستای حاجی آباد زیرآب رفت

حضور نوجوانان و جوانان و تعدادی از اعضای خانه های هلال بیرجند در گلزار شهدای بیرجند

تصادف در محور چمن بید 2 کشته بر جای گذاشت

(تصاویر) کورس اسبدوانی بهاره بجنورد

برداشت گل محمدی از مزارع کشاورزی شهرستان خواف

2 کارتن خواب از سیلاب کال آب در مشهد نجات یافتند

4 نفر در حادثه رانندگی محور خوشاب به سبزوار مصدوم شدند

فرافکنی تکراری رئیسی علیه دولت روحانی این بار از قم

سیلاب و ریزش کوه مسیر خلیل‌ آباد به بردسکن و کاشمر به نیشابور را مسدود کرد

ببینید | لحظه ترسناک ورود طوفان به شهر بردسکن

روستای رحیم‌آباد صالح‌آباد زیرآب رفت

پیش بینی اسکان اضطراری 13 هزار نفر در سبزوار