پیام خراسان

آخرين مطالب

/سالروز وفات فاطمه کلابیه(س)/

وفاداری، ایثار و فداکاری، درس‌های مکتب ام‌البنین(س) فرهنگي

وفاداری، ایثار و فداکاری، درس‌های مکتب ام‌البنین(س)
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مسائل مذهبی با اشاره سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س)، گفت: فضائل این بانو فراوان است، اما آنچه بانوان امروز جامعه ما باید از حضرت فاطمه کلابیه(س) بیاموزند، درس فداکاری، ایثار و وفاداری است.

حجت‌الاسلام و المسلین علی صادقی در گفتگو با ایسنا به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (سلام‌الله علیها)، اظهار کرد: حضرت فاطمه کلابیه(س) از بانوان برتر و جزء برترین بانوان جهان اسلام هستند. یکی از ویژگی‌های مهم حضرت که باعث شد روز وفات ایشان را روز تکریم مادران شهدا بنامند، همسر و مادر شهید بودن است.
وی ادامه داد: ایشان همسر مولا امیرالمومنین (علیه السلام) و مادر چند شهید از جمله حضرت اباالفضل‌العباس است که جایگاه ویژه‌ای در میان شهدای کربلا دارند و این نام‌گذاری بسیار بجا و شایسته است.
صادقی با اشاره به جایگاه حضرت ام‎البنین(س) و رویکرد ایشان نسبت به ارادت به اهل‌بیت، تصریح کرد: جایگاه حضرت فاطمه ام‌البنین (س) جایگاه والایی است، چراکه ایشان فرزندانشان را در کربلا، فدای مکتب اهل‌بیت کردند. از همان ابتدا، رویکرد این بانو و حضور ایشان در منزل اهل‌بیت عصمت و طهارت، یک رویکرد ویژه بود و این رویکرد بعدها در گفتار و اعمالشان مشاهده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ازدواج ایشان با امیرالمومنین صرف یک انتخاب همسر نبود، بلکه جهت‌گیری ایشان که خودشان بعدا مطرح کردند، این بود که هدفمند وارد زندگی اهل‌بیت شدند و در کنار اهل‌بیت قرار گرفتند و این لیاقت را هم داشتند و این را جزو افتخارات خودشان می‌دانند.
این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر جایگاه والای حضرت ام‌البنین(س)، افزود: اینکه ایشان همسری امیرالمومنین(ع) که پیش از این یک همسر الهی داشته را بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) قبول می‌کنند و وارد خانواده‌ای می‌شود که تجربه بودن با فاطمه زهرا را درک کرده، نشان از جایگاه عظیم و رفیع این بانو است.
وی با اشاره به روایات تاریخی مطرح شده از فضایل حضرت ام‌البنین (س)، عنوان کرد: نقل می‌کنند که ایشان قبل از ازدواج با امیرالمومنین(ع) خوابی دیدند و هنگامی که عقیل، برادر امیرالمومنین(ع)، برای خواستگاری وارد خانه ایشان شده بود، ایشان این خواب را برای مادرش تعریف می‌کرد و مادر ایشان که خود زن عالمه‌ای بود و تعبیر خواب می‌دانست، به او مژده می‌دهد که بزرگی از بزرگان عرب به خواستگاری تو می‌آید و تو به همسری او برگزیده می‌شوی و خدا فرزندانی از او به تو می‌بخشد که مانند ماه می‌درخشند.
صادقی ادامه داد: در این هنگام پدر ایشان وارد خانه می‌شود و از طرف حضرت امیرالمومنین(ع)، از ایشان خواستگاری می‌کند و این اتفاق زیبا در زندگی این بانوی بزرگ رقم می‌خورد. این اتفاق نشأت گرفته از عظمت، جایگاه ویژه و کرامت خانوادگی این بانو بود که لیاقت این را پیدا کرد که در چنین جایگاهی قرار بگیرد.
وی با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین به برادرشان در خصوص صفات همسرش، گفت: ایشان به عقیل گفتند که «می‌خواهم همسری برایم انتخاب کنی که مهم‌ترین ویژگی او اخلاص، صفا و شجاعت خانواده‌اش باشد و خدا فرزندانی از او به من بدهد که در کربلا، همراه حسین(ع) باشند». بر این اساس می‌بینم این ازدواج، امری است که صرف زندگی زناشویی در آن مطرح نیست، بلکه امیرالمومنین(ع) به دنبال معاونانی برای فرزندشان در صحرای کربلا هستند و چه معاونی بهتر از اباالفضل عباس که ثمره این ازدواج است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضایل اخلاقی این بانوی بزرگ، تصریح کرد: بعد از اینکه ایشان وارد زندگی امیرالمومنین(ع) می‌شوند، توجه ایشان به فرزندان حضرت فاطمه(س) نقل محافل زنانه می‌شود. زمانی که ایشان می‌خواست وارد خانه حضرت امیرالمومنین(ع) شود، متوجه شد که حضرت زینب(س) حضور ندارد، لذا ایشان را صدا زد و خطاب به ایشان گفت «زینب! گمان نکنی من آمده‌ام جای مادرت را بگیرم، من کجا، فاطمه زهرا کجا؟ فاطمه یک عنصر الهی، آسمانی، معصومه و دارای جایگاه ویژه‌ای است. من کِه هستم که جا او را بگیرم. اگر می‌بینید که قبول کردم بجای او وارد این خانه شوم، فقط بخاطر افتخار کنیزی فرزندان فاطمه است». او بعدها این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که صرف یک شعار نیست و حتی پس از به دنیا آمدن حضرت ابوالفضل نیز از توجه ایشان به فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) کاسته نشد.
صادقی با اشاره به عملکرد این بانو بعد از واقعه عاشورا، گفت: جمله‌ای که حضرت ام‌البنین(س) بعد از واقعه عاشورا در مدینه فریاد زد، حاکی از ایمان درونی فاطمه ام‌البنین بود. او که قنداقه عباسش را دور سر فرزندان فاطمه(س) می‌چرخاند و او را فدایی حسین(ع) می‌نامید، بعد از شهادت فرزندانش هم نشان داد که این صرفا یک شعار نیست. نوع مواجهه ایشان با شهادت فرزندانش در واقعه عاشورا حاکی از ایمان قلبی و جایگاه ویژه این بانوی بزرگ جهان اسلام دارد، لذا این بانو اگرچه به ظاهر معصوم نیست، اما ثابت کرد که می‌شود انسان معصوم نباشد، اما به جایگاه عصمت برسد.
وی با بیان اینکه «آنچه بانوان امروز جامعه ما باید از حضرت فاطمه کلابیه(س) بیاموزند، درس فداکاری، ایثار و وفاداری است» اضافه کرد: مادران شهدای ما، زمانی که بر سر پیکر فرزندانشان می‌آمدند، جملاتی بیان می‌کردند که برگرفته از بیانات ام‌البنین(س) بود و او را الگوی خود قرار دادند. کسی که همسر و مادر شهید بود، اما به گونه ای حرف می‌زد که هیچگاه نشانی از ضعف در سخنانش نبود، و شجاعت، صلابت، ایمان و استقامت او را در تاریخ ماندگار کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/315382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 7 اردیبهشت

قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

گوزن سفید

برگزاری کنکور سراسری 1403گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد

اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است