پیام خراسان - ورزش 3 /جنجال و درگیری در الکلاسیکو علاوه بر اسپانیا در رسانههای کشورهای مختلف بازتاب گستردهای داشت.
درگیری شدید در پایان الکلاسیکو نه تنها در اسپانیا بلکه در همه نقاط دنیا خبرساز شده و رسانههای ورزشی واکنشی گسترده به آن نشان دادند.
بازگشت به سالهای مورینیو
الکلاسیکو دوباره جهان را میخکوب کرد. جدال رئال مادرید و بارسلونا در برنابئو پر از هیجان، خشونت، و جنجال داوری بود؛ پایانی پرتنش که رسانهها آن را یادآور دوران پرآشوب تقابلهای رئال مورینیو با بارسا دانستند. "گاتزتا دلو اسپورت" نوشت: "انگار 13 سال به عقب برگشتهایم."
پیش از شروع بازی، فضا از اظهارات لامین یامال شعلهور شده بود؛ او در مصاحبهای گفته بود "مادرید میدزدد و بعد شکایت میکند". این جمله کافی بود تا آتش زیر خاکستر روشن شود. بعد از سوت پایان، کارواخال، وینیسیوس و یامال درگیر شدند و تنش در چند ثانیه به دعوایی گسترده میان بازیکنان دو تیم و نیمکتها تبدیل شد. تا جایی که پلیس مجبور به ورود به زمین شد تا صحنه را کنترل کند.
 بازار 

انگلستان: " alt="پیام خراسان" width="100%" />
رسانههای بریتانیایی یامال را عامل اصلی دانستند. "دیلی میل" نوشت: "پس از سوت پایان، تنش بین کارواخال و یامال باعث شد همه چیز به هم بریزد. کارواخال از گفتههای او خشمگین بود. وینیسیوس هم وارد ماجرا شد و اوضاع برای دقایقی از کنترل خارج شد." در همین حال، بیبیسی از "فشار روانی روی وینیسیوس" نوشت و نقل کرد که به گفته گییم بالاگه، ستاره برزیلی "احساس میکند باشگاه دیگر مثل قبل از او حمایت نمیکند."
فرانسه: "درسی برای یامال: بیرون از زمین سکوت کن"
رسانههای فرانسوی تحلیل دقیقتری ارائه دادند. "اکیپ" تیتر زد: "بزرگِ اسپانیا" و در گزارش خود عملکرد امباپه را ستود، اما درباره گل آفساید امباپه، اکیپ نوشت: "قانون آفساید نیمهخودکار در لالیگا ناامیدکننده است؛ این یک آفساید میکروسکوپی بود." این روزنامه به تمجید از کاماوینگا و شوامنی پرداخت و در حاشیه اشاره کرد که "شاید یامال حالا آموخته باشد که بهتر است بیرون از زمین کمتر حرف بزند."

ایتالیا: "وینیسیوس نقش پپه را بازی کرد"
در ایتالیا، "گاتزتا دلو اسپورت" با لحنی تند نوشت: "در پایان دیداری فوقالعاده داغ، شاهد صحنهای بودیم که ما را به دوران مورینیو بازگرداند. وینیسیوس از کنترل خارج شد، دنبال دعوا با یامال میگشت، بازیکنی که در روزهای قبل با حرفهایش خبرساز شده بود، اما در زمین اثری نداشت." این روزنامه افزود: "وینیسیوس نقش پپه را بازی کرد و حتی پلیس در برنابئو ظاهر شد."
پرتغال: "وینیسیوس کنترلش را از دست داد"
در رسانههای پرتغالی هم تمرکز روی رفتار ستاره برزیلی بود. آنها نوشتند: "پس از تعویض توسط ژابی آلونسو، وینیسیوس با عصبانیت زمین را ترک کرد و مستقیم به رختکن رفت، اما بعد به نیمکت بازگشت و در درگیری پایانی هم شرکت کرد."
آلمان: "این بازیکنان الگوی کودکاناند"
سامی خدیرا، ستاره سابق رئال، در شبکه DAZN هشدار داد: "این تصاویر در سراسر جهان پخش میشود. باید یادمان باشد که بسیاری از این بازیکنان الگوی میلیونها کودک هستند. چنین صحنههایی در زیباترین بازی دنیا جایی ندارد."
برزیل: "وینیسیوس عصبانی و بیتاب"
رسانههای برزیلی نیز واکنش تند هموطن خود را برجسته کردند: "وقتی ژابی آلونسو در دقیقه 72 او را بیرون کشید، شماره 7 ناراحتیاش را پنهان نکرد، فریاد زد، اعتراض کرد و حتی ناسزا گفت."
آرژانتین: "داغترین کلاسیکوی سالهای اخیر"
و از آن سوی اقیانوس اطلس، رسانههای آرژانتینی نوشتند: "این شاید پرحرارتترین الکلاسیکوی سالهای اخیر بود. نه فقط بهخاطر پیروزی آسان رئال، بلکه بهدلیل فضای مسموم و کلمات تندی که از قبل بازی بین دو تیم رد و بدل شده بود."
در نهایت، برنابئو شاهد شبی بود که فوتبال جهان را دوباره به دو رنگ سفید و آبیاناری تقسیم کرد. شبی پر از گل، جنجال، و خشم؛ درست مثل روزهای قدیم.